REKLAMAVitakraft - Baner główny - Poesie (sierpień 2019)

(Carrefour Polska)

Marki własne ewoluują, coraz mocniej przeobrażają się w jakościowe i rozpoznawalne tzw. private brands, które budują przewagi sieci handlowych. Jednym z najsilniejszych trendów, które w ostatnich latach kształtują ten rynek, jest wzrost znaczenia segmentu premium, moda na produkty zdrowe i ekologiczne, a także kwestie związane z ekologią i zrównoważonym rozwojem.

REKLAMAKAiN - belka w artykułach (sierpień-wrzesień 2019)

Jeszcze kilka lat temu marka własna kojarzyła się wy‑ łącznie z tanim produktem, którego jakość – lepsza lub gorsza – nie dorównywała brandom producentów. Od tamtej pory dużo się zmieniło: marka własna jest coraz lepsza, a w niektórych przypadkach uchodzi za synonim najwyższej jakości.

– Zaczęliśmy budowę marki własnej stosunkowo niedawno. Na początku to była tylko cena, ale zmieniliśmy strategię: wszystkie marki zostały zmienione pod każdym względem, w tym również, jeśli chodzi o jakość – mówi Jarosław Brudnicki, dyrektor zakupów Polomarketu. Sieć w dwa i pół roku wprowadziła do oferty 1000 indeksów marki własnej, zaś w tym roku będzie to kolejne 150 indeksów, z naciskiem na chemię gospodarczą i produkty convenience – kategorie, w których firma ma jeszcze braki. – Mamy markę parasolową, która roztacza się na wszystkie marki. Pokazujemy konsumentowi naszych dostawców, producentów, tłumaczymy, jak dany produkt powstaje – mówi Jarosław Brudnicki.

Również producenci przyznają, że dzisiejsza marka własna musi odpowiadać na inne konsumenckie potrzeby niż wtedy, gdy przecierała w Polsce rynkowy szlak. – Kilka lat temu marka własna miała być tania i pewna, konsument chciał po prostu zrobić korzystny zakup, dziś natomiast jesteśmy w fazie produktów z wartością dodaną – mówi Andrzej Odzioba, prezes Wosany. I dodaje: – Marki własne dają nam skalę, dzięki nim możemy w stu procentach wykorzystać nasze możliwości produkcyjne. Pozwalają nam również zdobywać wiedzę, którą później dzielimy się z sieciami podczas warsztatów tematycznych, co z kolei przyczynia się do rozwoju marek – mówi Odzioba. Jego zdaniem handlowcom zależy przede wszystkim na tym, aby produkt był wygodny (convenience), miał atrakcyjną i klarowną etykietę, odpowiadał na ekologiczne potrzeby (np. opakowanie zawierało jak najmniej plastiku) oraz był wyprodukowany w zgodzie z europejskimi regulacjami i polskim prawem.

Rozwój marki własnej i silny trend polegający na tym, że produkty tego rodzaju upodabniają się do wyrobów z segmentu premium, stawiają producentów przed niełatwym zadaniem, szczególnie na polskim rynku, gdzie cena wciąż ma istotny wpływ na wybór konsumenta. Dlatego producenci starają się dostarczać argumentów, które zachęcą do wyboru marek własnych, np. podkreślają korzyści wynikające z ich konsumpcji, stosują wyróżniające się opakowania (np. z dominującym czarnym kolorem, który kojarzy się z dobrą jakością). Na opakowaniach pojawiają się często szczegółowe informacje o pochodzeniu produktów, co zachęca do zakupu (ponad 60% konsumentów jest skłonnych kupować marki własne, jeśli wspierają w ten sposób lokalne przedsiębiorstwa – dane: Mintel). Dobrą jakość podkreślają również opakowania stylizowane na vintage, np. wykorzystujące dawne czcionki.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony