REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny - WIELKANOC (kwiecień 2019)
Na zdj. hurtownia Eurocash Cash&Carry w Siedlcach

Na zdj. hurtownia Eurocash Cash&Carry w Siedlcach (fot. wiadomoscihandlowe.pl)

Grupa Eurocash na koniec 2018 r. miała 27,7 proc. udziałów w całym rynku hurtu FMCG w Polsce - wynika z szacunków dokonanych przez firmę. To oznacza, że przez miniony rok wzrosły one o 0,5 pp.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Na hurtowym podium, za Eurocashem, znajdują się wciąż sieci Makro i Selgros. Warto jednak zauważyć, że w Polsce wciąż aż 51 proc. rynku hurtowego handlu produktami FMCG należy do lokalnych hurtowników i podhurtownikow, producentów prowadzących własną dystrybucję lub hurtowni specjalistycznych.

Udziały Eurocashu w hurcie FMCG najszybciej rosły w latach 2008-2012, gdy rynek najszybciej się konsolidował. We wskazanych latach udziały firmy wzrosły od 8,1 proc. aż do 20,1 proc. Z kolei w ostatnich latach między 2015 a 2018 r., udziały Eurocashu rosły już "tylko" o 0,5-0,7 pp. rocznie

Przypomnijmy, że największy w Polsce hurtownik rozwija biznes w tym segmencie w kilku obszarach, od cash&carry (ok. 180 hurtowni) i serwis, przez dystrybucję alkoholu, produktów tytoniowych i impulsowych, aż po obsługę sektora HoReCa.

Drugim co do wielkości graczem hurtowym w Polsce, z 6-proc. udziałem w rynku jest sieć Makro. Operator zarządza 30 hurtowniami wielkoformatowymi, a także rozwija biznes serwisowy. W podobnym modelu funkcjonuje sieć Selgros (4 proc. udziałów), która zarządza siecią 18 hurtowni. Jej spółka matka, firma Transgourmet, rozbudowuje serwis dostaw do klientów z własnych centrów dystrybucyjnych.

Na kolejnych miejscach, zaraz za podium, plasują się takie podmioty, jak PT Dystrybucja, Grupa Specjał i Distribev. Mają one udziały w rynku hurtu FMCG w Polsce rzędu 3-4 proc. Wśród tych firm nie ma już obecnie Bać-Polu, który zrezygnował z biznesu hurtowego, a w 2017 r. jego udziały sięgały ok. 2-proc. Kolejna grupa to podmioty z udziałami szacowanymi na ok. 1 proc. lub mniej. W gronie tym wiodącą rolę odgrywają firmy takie jak Delko, PHUP Gniezno, czy Alti.

Jak szacuje Eurocash, na całym rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce funkcjonuje obecnie ok. 3-4 tys. podmiotów. Liczba ta regularnie zmniejsza się każdego roku.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony