REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)

PRAWO I FINANSE

prawo i finanse w handlu

 

18 października 2019, 19:45

(fot. Pixabay)

Firmy muszą uważać. Umowy online mogą być sprzeczne z RODO – informuje serwis prawo.pl.

REKLAMAPurella - SuperMusli - Belka w artykułach (16-31.12.2019)

Jak podaje serwis prawo.pl, nie zawsze umowa zawarta z konsumentami online będzie podstawą do przetwarzania ich danych osobowych. Gdy np. numer telefonu nie jest konieczny do dostarczenia zakupionego towaru, klient powinien wyrazić zgodę na jego pozyskanie. Tak wynika z najnowszych wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych Osobowych.

Europejska Rada Ochrony Danych Osobowych wydała właśnie wytyczne w sprawie umów online jako podstawy przetwarzania danych (Pobierz Wytyczne EROD 2/2019). Prawnicy nie mają wątpliwości, że znacząco wpłyną na biznes internetowy, zwłaszcza sklepy, platformy sprzedażowe i dostawców usług cyfrowych.

EROD precyzuje, że są to wytyczne dla podmiotów świadczące szeroko pojęte usługi online – tzw. usługi społeczeństwa informacyjnego i zawierające w związku z tym umowy z konsumentami.

Portal prawo.pl przypomina, że zgodnie z art. 6 pkt. 1 ust. B RODO umowa może być podstawą przetwarzania danych, gdy jest to niezbędne do jej wykonania. EROD zaś precyzuje wyraźnie, że umowa może być podstawą przetwarzania, ale tylko danych, które są niezbędne do jej wykonania.

Przykładowo, gdy klient dokonuje zakup w sklepie internetowym, płaci kartą, a dostawa ma być na wskazany adres, to sprzedawca do wykonania umowy potrzebuje tylko danych karty kredytowej, adresu rozliczeniowego oraz adresu dostawy. – Realizacja umowy nie wymaga więc podania numeru telefonu. Jeśli ma on być przydatny, to trzeba uzyskać na niego oddzielnie zgodę – wyjaśnia dr Mirosław Gumularz.

Jeśli jednak klient chce fakturę, to musi podać wszystkie dane, których wymaga polskie prawo. Ponadto, jeśli ma być realizowana gwarancja, to – co jest logiczne – dane mogą być przechowywane po sfinalizowaniu transakcji i dostarczeniu towaru, aż przez okres, który obejmuje gwarancja. Należy też bowiem uwzględnić przepisy prawa publicznego, które mogą być także podstawą przetwarzania w celu realizacji obowiązków np. podatkowych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony