REKLAMASegafredo Selezione - banner główny (30.03-05.04)

(fot. mat. prasowe)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje w sprawie regulaminu stosowanego przez sklep internetowy Frisco.pl. W pierwszej uznał cały szereg zawartych tam regulacji za niedozwolone postanowienia umowne. Ich stosowanie zostało zakazane. W osobnej decyzji urząd uznał szereg zapisów regulaminowych za wprowadzanie konsumentów. w błąd. Frisco.pl zostało zobowiązane do szczegółowego poinformowania swoich klientów o treści decyzji UOKiK.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 2 (16.03 - 16.04.2020)

Prezes UOKiK zdecydował, po przeprowadzeniu stosownych procedur, że firma Frisco.pl umieściła w regulaminie swojego sklepu internetowego cały szereg postanowień, które zostały uznane za niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu Kodeksu cywilnego, co jest naruszeniem ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Urząd zakazał ich wykorzystywania i nakazał „usunięcie trwających skutków naruszenia zakazu” przez poinformowanie klientów o wydanej decyzji.

Klauzule niedozwolone

We wzorcu umowy, stosowanym przez Frisco.pl, UOKiK zakwestionował m.in. zapisy o tym, że „firma nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie lub niedostarczenie zamówienia w wybranym terminie w wyniku wydarzeń i sytuacji, na które nie ma wpływu” ani za „niedoręczenie zamówienia do rąk własnych klienta”. Dodatkowo e-sklep zastrzegł, że za wszelkie działania kuriera odpowiada wyłącznie firma kurierska – także ten zapis został uznany za niedozwolony.

Zakwestionowano też zapis mówiący o tym, że klient musi zapłacić ustaloną cenę, także za produkty, "których jakość wyraźnie pogorszyła się z jego winy". Jeśli odmówi przyjęcia dostawy, musi zapłacić tylko za uszkodzone przez siebie produkty.

Regulator rynku uznał też za niedozwolone zastrzeżenie, że różnice między rzeczywistym wyglądem produktu, a jego zdjęciem na stronie Frisco.pl nie mogą być podstawą reklamacji i zwrotu zakupionego towaru.

Kolejna niezgodna z prawem klauzula dotyczy refundacji. Sieć zastrzegła sobie, że jeśli z różnych powodów zamówienie wcześniej opłacone nie zostanie zrealizowane, to klient otrzyma pełny zwrot wpłaconej kwoty, ale nie przysługują mu żadne inne roszczenia.

UOKiK zakwestionował wreszcie regulację dotyczącą możliwości zmiany regulaminu, stanowiącą jedynie, że regulamin w zmienionej postaci będzie obowiązywać w terminie 14 dni od daty opublikowania na stronie serwisu.

Urząd nakazał spółce Frisco.pl poinformowanie konsumentów o swojej decyzji. Spółka musi w terminie trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji wysłać wiadomości mailowe do wszystkich konsumentów, którzy w okresie obowiązywania kwestionowanych postanowień zawarli umowy za pośrednictwem sklepu internetowego frisco.pl. Brzmienie informacji zostało ściśle określone w decyzji. Korespondencja musi dokładnie zacytować zakwestionowane zapisy regulaminu i zawierać klauzulę:

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMARetail FMCG Congress - Half Page - marzec-kwiecień 2020
do góry strony