REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 06.08.2019)

(materiały prasowe)

Pod koniec 2018 r. pracownicy UOKiK w roli tajemniczego klienta przeprowadzili największą akcję kontroli sklepów w historii urzędu.  Przed świętami 36 pracowników UOKiK odwiedziło 16 największych sklepów z elektroniką, należących do sieci: Komputronik, Media Markt, Mediaexpert, Neonet, RTV Euro AGD. Urzędnicy sprawdzili informacje, które sprzedawcy przekazują klientom podczas zakupu telefonu, komputera, telewizora.

REKLAMAKAiN - Belka w artykułach (lipiec PROMO)

UOKiK chciał w toku tej kontroli zweryfikować, czy i jak sprzedawcy informują o prawie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i czy odróżniają ją od gwarancji. Przykładowo – tajemniczy klienci sprawdzali, czy sklepy odmawiały przyjęcia reklamacji i odsyłały klienta do producenta, albo czy uzależniały jej przyjęcie od tego, czy ktoś miał paragon.

Kolejnym zagadnieniem, które chcieli zweryfikować tajemniczy klienci, były kwestie związane z tzw. dodatkowym ubezpieczeniem sprzętu. Sklepy oferują tzw. „przedłużoną gwarancję”, która z gwarancją ma niewiele wspólnego, a w rzeczywistości jest to dodatkowo płatne ubezpieczenie. Często w jego warunkach znajduje się wiele wyjątków, które powodują, że nie zapewniają pełnej ochrony sprzętu, pomimo wcześniejszych zapewnień sprzedawcy. Dlatego pracownicy urzędu chcieli sprawdzić, jak obsługa o tym informowała oraz czy nie wymagała zakupu takiej usługi.

Kontrola odbyła się w całej Polsce. W tej chwili UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające, w którym analizuje zgromadzone przez tajemniczych klientów informacje. – Bez tajemniczego klienta bardzo trudno byłoby nam udowodnić, że przedsiębiorca wprowadza w błąd. Na co dzień mamy do czynienia z sytuacjami, w których słowo konsumenta jest przeciwko słowu przedsiębiorcy. Korzystamy więc z nowych możliwości pozyskiwania dowodów – mówi Piotr Adamczewski, dyrektor delegatury UOKiK w Bydgoszczy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 2016 r. może korzystać z instytucji tajemniczego klienta. Pracownicy UOKiK już 26 razy wcielili się w tę rolę. W ten sposób UOKiK może sprawdzić, jak przebiega proces oferowania przez sprzedawcę określonych usług lub produktów.

– Nie stosujemy prowokacji. Nie kupujemy produktów ani nie zawieramy umów. Przychodzimy do banku czy na pokaz handlowy jako zwyczajni konsumenci, żeby z ich punktu widzenia sprawdzić, jakie informacje są tam przekazywane. Zgodę na to zawsze wcześniej wydaje sąd, musimy więc zawsze uzasadnić swoje działania – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Instytucja tajemniczego klienta:- UOKiK może korzystać z tego narzędzia od 17 kwietnia 2016 r.- Celem jest sprawdzenie, czy dochodzi do nieprawidłowości podczas oferowania produktów czy usług.- Tylko za zgodą Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.- Całe wydarzenie może być nagrywane zarówno w zakresie dźwięku, jak i obrazu.- Urząd nie stosuje prowokacji.- Tajemniczy klient dokonuje próby zakupu, nie dochodzi do zawarcia umowy: zadaje pytania, sprawdzając, jak przebiega proces sprzedaży, jakie informacje są przekazywane.- Na koniec pracownik UOKiK pokazuje legitymację służbową oraz doręcza upoważnienie do przeprowadzenia kontroli i zgodę sądu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Klient 2 miesiąc temu

    Ile zapłacili ci za taką ścienne Kajetan ?? Media expert przykład doradca jak zauważy że nie chcesz dodatkowej gwarancji olewa ciebie ,jak nie jesteś zainteresowanym wciskanym śmieciem tylko tym co ciebie i teresuje jesteś olany , na siłę wciskane gwarancję które w rzeczywistościeczywistosci nie są nic warte odmowa naprawy lodówki bo się wyeksportowała w 3 roku od zakupu śmiech na sali znajdź film na YouTube jak jesteś oszukiwany przez sprzedawców AGD to pogadamy inaczej

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Kajetan 1 2 miesiące temuocena: 0% 

    Bardzo dobrze, jak firmy nie mają nic do ukrycia (media expert nigdy mnie nie zawiodło), to się nie powinny bać

    oceń komentarz
do góry strony