REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)
Tomasz Sak, dyrektor handlowy sieci Kolporter

Tomasz Sak, dyrektor handlowy sieci Kolporter (fot. materiały prasowe, Kolporter)

- Jeszcze przed wyborami rząd zastanawiał się nad ograniczeniem udziału marek własnych w ofercie sieci spożywczych. Jest prawdopodobne, że ten pomysł niedługo wróci - komentuje Tomasz Sak, dyrektor handlowy Kolportera.

REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BELKA W ARTYKUŁACH (09-24.12.2019)

Przedstawiciel sieci spodziewa się także, iż już wkrótce zacznie obowiązywać podatek handlowy, aktualnie zawieszony do 1 stycznia 2020 r. - Jak wiemy, ten podatek na razie jest zawieszony, ale należy się liczyć z jego przywróceniem, po tym jak Sąd Unii Europejskiej wydał korzystny dla rządu wyrok. Największy podatek zapłacą duże sieci handlowe - tłumaczy.

Sak jest zdania, że w 2020 r. wprowadzone przez poprzedni rząd programy socjalne zostaną utrzymane przez nowy rząd Mateusza Morawieckiego. - Programy takie jak Rodzina+ czy trzynasta emerytura nadal będą powodować wzrost wartości rynku handlu artykułami spożywczymi, choć nie przypuszczam, by dynamika tego wzrostu była równie duża, jak w np. w 2017 roku, gdy wyniosła 5 proc. - podkreśla przedstawiciel Kolportera.

Wraz z 2020 r., po raz kolejny zaostrzony zostanie zakaz handlu w niedziele. Polacy w przyszłym roku zrobią zakupy zaledwie w siedem niedziel handlowych.  Według Tomasza Saka, zaplanowana zmiana (dodatkowa zakazana niedziela w miesiącu) jest niewielka w porównaniu z wcześniejszymi i nie wpłynie znacząco na zmniejszenie obrotów sieci handlowych.

- Oczywiście, niewykluczone są inne zmiany w ustawie o zakazie handlu w niedzielę. Z informacji prasowych wynika, że rząd rozważa nowelizację ustawy tak, by w niedzielę oprócz właścicieli małych sklepów mogli też dorabiać jako sprzedawcy członkowie rodziny właściciela, a także emeryci, renciści i studenci. Druga zmiana poległaby na tym, że status placówki pocztowej przysługiwałby wyłącznie Poczcie Polskiej. A jak będzie, przekonamy się w najbliższych tygodniach - komentuje Tomasz Sak.

Wśród istotnych wyzwań dla branży handlowej Sak wymienia natomiast podwyższenie akcyzy na alkohol i wyroby tytoniowe. – W 2020 r. wchodzi w życie wyższa akcyzy na alkohol i wyroby tytoniowe. Jak się szacuje, cena paczki papierosów wzrośnie średnio o 80 gr. Od lipca 2020 r. zostanie też wprowadzona akcyza na płyny do e-papierosów, ok. 0,50 zł za mililitr liquidu, a więc za płyn w buteleczce 10 ml trzeba będzie dopłacić 5 zł. Podwyżka będzie więc znacząca - ocenia Tomasz Sak.

Dyrektor handlowy sieci Kolporter podkreśla, że rynek wyrobów tytoniowych czekają w 2020 r. również inne duże zmiany, niezwiązane z akcyzą. - W 2020 r. za sprawą dyrektywy unijnej ze sklepów znikną popularne w Polsce papierosy mentolowe, a także inne papierosy smakowe oraz tytoń cięty zapachowy. To z kolei może zwiększyć zainteresowanie tzw. nowoczesnymi wyrobami tytoniowymi, czyli bezdymnymi papierosami, co w jakimś stopniu zmniejszy straty producentów i handlowców - prognozuje Tomasz Sak.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony