REKLAMAMLEKOVITA - Baner główny (kwiecień 2018)

(fot. materiały partnera)

Dlaczego tablice promocyjne w sklepach powinny być czerwone, a meble w stonowanych kolorach? Muzyka pomaga czy przeszkadza w zakupach? W którym miejscu na półce najlepiej umieszczać najdroższe produkty? Choć wielu detalistów stawia sobie podobne pytania, mogą nie wiedzieć, że chodzi o tzw. visual merchandising. Opanowanie jego najważniejszych elementów jest kluczem do udanej sprzedaży.

REKLAMARTA - belka w artykułach - kwiecień 2018

Zacznijmy od definicji. Visual merchandising to nic innego jak sztuka umiejętnej prezentacji sklepu oraz takiego ustawienia towarów, które będzie przyciągać uwagę potencjalnych klientów. Należy też zapewnić klientom odpowiednie doznania zmysłowe. Co ciekawe, są nawet uczelnie, które uruchomiły studia podyplomowe kształcące visual merchandiserów.

Kluczowe produkty w zasięgu wzroku

Nie od dziś wiadomo, że właścicielom sklepów zależy na sprzedaży najdroższych, wysokomarżowych produktów i to one powinny znaleźć się w najbardziej strategicznych miejscach, np. na wysokości wzroku klientów, czyli około 120-160 cm od podłogi. Lepiej sprzedają się towary ze środka regału niż te z jego krańców. Co istotne, w niektórych miejscach sklepu chętniej dokonujemy nieplanowanych zakupów. Najczęściej są to centralne alejki (tutaj znajdują się zazwyczaj produkty sezonowe lub w promocji) i strefa kasy. Ważną rzeczą jest ustawianie produktów codziennego użytku w głębi sali sprzedaży. Wszystko po to, żeby zmusić klienta do przespacerowania się po całym sklepie i nakłonić go do wrzucenia do koszyka produktów, których pierwotnie nie planował kupić.

Jednym z najważniejszych punktów sali sprzedaży jest strefa wejścia. To właśnie tam odwiedzający sklep wyrabiają sobie pierwszą opinię o nim. To również miejsce, gdzie klienta wchodzącego po kilka konkretnych produktów można nieco spowolnić i sprawić, żeby zainteresował się szerszym asortymentem. Z reguły w strefie wejścia znajdują się artykuły sezonowe, oferowane w promocji, dział z warzywami i owocami lub sekcja ze świeżym pieczywem.

Inną kwestią są wrażenia sensoryczne. Klimat, który panuje w sklepie, powinien wywoływać pozytywne emocje, co może w przyszłości skutkować dodatkowymi i nieplanowanymi zakupami. Grunt to spójna koncepcja. Potrzebna jest spokojna, wolna i nastrojowa muzyka, która rozluźni i zachęci do dłuższego pozostania w sklepie. Kolejna ważna kwestia to zapach (np. świeżego pieczywa).

Światło też sprzedaje

Na oddzielny akapit zasługuje kwestia oświetlenia sklepu. – Poszczególne produkty spożywcze mają odmienne właściwości, dlatego wymagania co do ich oświetlenia są inne. Chodzi o wybór barw światła i odbłyśników kształtujących jego wiązkę – tłumaczy Piotr Kiernich z firmy MProjekt. I tak w przypadku owoców i warzyw sprawdzą się lampy LED świecące barwą światła 2700 kelwinów (K). Podobne rozwiązanie stosuje się przy regale z pieczywem. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku produktów chłodzonych. Tu różne produkty warto oświetlać w odmienny sposób. Ciepłe światło podkreśli smak serów, zimne spowoduje, że ryby ułożone na lodzie będą się prezentować bardzo korzystnie. Z kolei w przypadku mięsa najlepiej sprawdzają się lampy LED o specjalnej, charakterystycznej barwie „meat” (barwa światła roślinna, o odcieniu różowym). Ważne jest także takie oświetlenie ogólne całej sali sprzedaży pozwalające na to, żeby klienci z łatwością dostrzegali wszystkie ciągi komunikacyjne i konkretne regały. – Pożądany efekt uzyskamy, stosując oprawy w technologii diod LED o barwie światła 3000 K – dodaje Kiernich.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Krys 1 17 dni temu

    Ja ostatnio znalazłem fajny sklep z lampami (link niezgodny z forum został usunięty)

    Edytowany: 17 dni temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"