REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Mieszanka (14-17.10.2018)
2018 może być rokiem wojny cenowej w detalu spożywczym

2018 może być rokiem wojny cenowej w detalu spożywczym

W 2017 r. w handlu spożywczym działo się wiele: masowe konsolidacje, dywersyfikacja supermarketów w nowe obszary rynku, zmiany nawyków zakupowych konsumentów. Analitycy GlobalData przewidują, że 2018 r. będzie pod tym względem spokojniejszy, na rynku będą jednak zachodzić trzy ważne procesy.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień-październik 2018

Kluczowymi trendami, zmieniającymi branżę spożywczą w rozpoczętym roku będą wojna cenowa w sektorze convenience, starania o zwiększenie efektywności zamiast ekspansji przestrzennej oraz walka o realizację celów sprzedażowych kosztem marży. Analitycy GlobalData posługują się głównie przykładami z rynku brytyjskiego, jednak ich wnioski można z powodzeniem odnosić do innych rynków europejskich.

W sektorze convenience zbliża się wojna cenowa

W miarę postępowania konsolidacji w hurcie spożywczym, obsługującym sektor convenience, bardzo nasili się konkurencja pomiędzy placówkami tego formatu. Analitycy GlobalData wskazują na przykład połączenia Tesco i Bookera w Wielkiej Brytanii. Dzięki efektowi skali i zwiększonej sile zakupowej połączone firmy będą w stanie znacząco obniżyć ceny. Jak wskazują doświadczenia wojny cenowej prowadzonej przez dyskonty, głównie w latach 2012 – 2016, gdy jedna sieć obniża ceny, wszyscy inni gracze idą w jej ślady. Gdy podobne zjawisko dotknie sieci convenience, nastąpi erozja marży, a wiele niezależnych sklepów zostanie wypchniętych z rynku.

Konsolidacja wielkich sieci, której przykładem może być połączenie brytyjskiej sieci Co-op z grupą kupiecką Nisa, spowoduje homogenizację formatu convenience, ponieważ wielu handlowców będzie dążyć w stronę modelu mini-supermarketu. Ten trend będzie wzmocniony przez mieniające się nawyki zakupowe konsumentów. Z badań wynika, że klienci z grupy wiekowej 25-34 lata coraz częściej robią swoje tygodniowe zakupy w sklepach convenience, a już jedna czwarta traktuje takie sklepy jako główne miejsce zakupów.

Zwiększanie wydajności zamiast ekspansji przestrzennej

Rozwój przestrzenny sieci handlowych zwalnia od 2012 r. Najszybciej rosła powierzchnia handlowa dyskontów. Zdaniem analityków GlobalData w 2018 r. detaliści będą odczuwali inflację kosztową, a w rezultacie będą poszukiwali sposobów na dywersyfikację oferty swoich placówek i starali się maksymalizować efektywność sprzedaży w relacji do powierzchni sklepu. Sieci supermarketów stale poszukują sposobów na przyciągnięcie większej liczby klientów i zwiększenie koszyka zakupowego, jednak wiele możliwości na tym polu zostało już wyczerpanych. Należy się zatem spodziewać, że właściciele powierzchni handlowej będą oddawać część sali sprzedaży firmom non-food, a dzielenie się wynajmowaną powierzchnią handlową z innymi detalistami stanie się normą w modelu biznesowym supermarketów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony