REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Rozwój polskiego rynku detalicznego będą napędzały takie firmy jak: Biedronka, Lidl, czy Żabka

Rozwój polskiego rynku detalicznego będą napędzały takie firmy jak: Biedronka, Lidl, czy Żabka (Jeronimo Martins / Biedronka)

Według ekspertów firmy PMR, w 2019 r. wartość rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce wzrośnie aż o 4,2 proc. z 278,5 mld zł do 290,3 mld zł. Co ciekawe dynamika wzrostu tym roku będzie niższa, niż w roku 2017, kiedy to rynek urósł o niemal 5 proc. Jednak zdaniem ekspertów na takie wzrosty nie ma już co liczyć.

REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)

Z prognoz firmy PMR wzrost rynku będzie napędzany m.in. przez programy socjalne, w tym Rodzina 500+, który został rozszerzony na pierwsze dziecko w każdej rodzinie, trzynasta emerytura czy planowane obniżki podatków.

Pozytywny wpływ na rynek będzie widoczny także w 2020 r., kiedy dynamika utrzyma się na poziomie zbliżonym do tegorocznego, czyli ponad 4 proc. To oznacza, że w 2020 r. wartość rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce może wzrosnąć o ponad 11 mld zł i przekroczyć 300 mld zł.

Jednocześnie nie należy spodziewać się aż takiego przyspieszenia rynku jak w latach 2016-2017, kiedy program Rodzina 500+ wszedł w życie. Mimo to, zdaniem firmy PMR długoterminowe prognozy dla rynku są pozytywne i wskazują na wzrosty w wysokości co najmniej 3 proc. do 2024 r. Najszybsze wzrosty osiągnięte zostaną w kanałach dyskontów, sklepów convenience oraz sklepów przy stacjach paliw.

Jak wskazują analitycy firmy PMR ostatnie lata charakteryzują się coraz silniejszym wpływem polityki państwa na rynek spożywczy. Po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele (który w 2019 r. obowiązuje już w trzy niedziele miesiąca, a od 2020 r. będzie obowiązywać we wszystkie).

Kolejnym tego przykładem jest podatek od sprzedaży detalicznej, który może powrócić w 2020 r. po korzystnej dla rządu decyzji Sądu Unii Europejskiej. Z szacunków ekspertów firmy PMR wynika, że lider rynku, sieć Biedronka zapłaci ok. 750 mln zł podatku. Ponadto, osiem kolejnych sieci spożywczych kwalifikuje się do drugiego progu podatkowego, w wysokości 1,4 proc. od miesięcznych obrotów.

Przykłady innych planowanych lub rozważanych przez rząd regulacji to podwyżka akcyzy na alkohol i tytoń od 2020 r. oraz możliwe ograniczenia dotyczące udziału marek własnych w ofercie sieci spożywczych, choć wejście w życie tego drugiego rozwiązania mocno zależy od wyników wyborów parlamentarnych w Polsce, które odbędą się już za tydzień 13 października.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Pozhoga 2 miesiąc temuocena: 0% 

    Wybory są 13 października, nie 13 września...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Wryk 1 miesiąc temuocena: 100% 

    Jak żywność za rządów pisu będzie tak dalej szybko drożała to w przyszłym roku wartość rynku handlu żywnością wzrośnie do 500 miliardów.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony