REKLAMABelgian Meat Office - Baner Główny (16-30.09.2019)

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w lipcu w cenach bieżących o 7,4 proc. r/r wobec wzrostu o 5,3 proc. w czerwcu, co było nieznacznie powyżej konsensusu rynkowego (7,3 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w lipcu do 5,7 proc. wobec 3,7 proc. w czerwcu. 

REKLAMAProxi Cloud Belka w artykułach_wrzesien
Klienci w supermarkecie sieci Biedronka

Klienci w supermarkecie sieci Biedronka (Jeronimo Martins / Biedronka)

Przyspieszenie wzrostu sprzedaży detalicznej w lipcu wynikało głównie z oddziaływania efektu statystycznego w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w czerwcu liczba dni roboczych była o 2 mniejsza niż w 2018 r., podczas gdy w lipcu br. była ona o 1 większa niż przed rokiem).

Jak tłumaczy Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska, efekty niskiej bazy sprzed roku wspierały dynamikę sprzedaży w kategoriach „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (2,3 proc. r/r w lipcu wobec -1,5 proc. czerwcu) i „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach”, czyli dyskontach oraz hiper- i supermarketach (11,4 proc. wobec 9,3 proc.).

Zdaniem analityka do przyspieszenia wzrostu sprzedaży przyczyniło się również zwiększenie jej rocznej dynamiki w kategorii "meble, RTV, AGD” (do 15,9 proc. r/r w lipcu z 8,9 proc. w czerwcu), które w naszej ocenie było w znacznym stopniu spowodowane efektem niskiej bazy sprzed roku (przesunięcie w czasie zakupów sprzętu RTV w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej w 2018 r.).

Czynnikiem ograniczającym wzrost sprzedaży detalicznej była natomiast niższa dynamika w kategorii "włókno, odzież, obuwie” (wzrost o 1,3 proc. r/r w lipcu wobec wzrostu o 12,9 proc. w czerwcu). Wynikało to z ustąpienia efektu przesunięcia zakupów odzieży i obuwia z kolekcji letniej z maja na czerwiec w związku z wyjątkowo chłodnym majem.

Jak wskazuje Krystian Jaworski  z Credit Agricole Bank Polska dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej potwierdzają, że bardzo dobra sytuację na rynku pracy, optymizm konsumentów oraz wypłaty transferów socjalnych oddziałują w kierunku wzrostu skłonności gospodarstw domowych do konsumpcji. Wsparciem dla takiej oceny jest przede wszystkim odnotowany w ostatnich miesiącach wzrost 6-miesięcznej średniej kroczącej dla rocznej dynamiki sprzedaży w kategoriach obejmujących dobra trwałego użytku: "meble, RTV, AGD” (do 15,9 proc. w lipcu, najwyżej od listopada 2012 r.) oraz "pojazdy samochodowe, motocykle i części” (do 9,8 proc.).

Ekonomista podkreśla, że źródłem szybkiego wzrostu spożycia prywatnego jest również utrzymująca się wysoka dynamika kredytu konsumpcyjnego (równa średnio 8,5 proc. r/r w I poł. br.). Należy zwrócić uwagę, że silny popyt konsumpcyjny znajduje również odzwierciedlenie w wynikach badań koniunktury konsumenckiej GUS. Wskaźnik „obecne dokonywanie ważnych zakupów” ukształtował się w lipcu na najwyższym poziomie w historii.

Dzisiejsze dane nie zmieniają naszej prognozy, zgodnie z którą tempo wzrostu konsumpcji w III kw. zmniejszyło się do 4,5 proc. r/r wobec 5,0 proc. w II kw. Oczekujemy, że silny popyt konsumpcyjny utrzyma się również w IV kw. br., co będzie stanowić główny motor wzrostu PKB w Polsce – podsumowuje  Krystian Jaworski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony