REKLAMATORK - Baner główny
Najwięcej sklepów spożywczych znajduje się w województwie mazowieckim - ok. 15 tys.

Najwięcej sklepów spożywczych znajduje się w województwie mazowieckim - ok. 15 tys. (fot. archiwum)

W Polsce działa obecnie ok. 107 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych - wynika z danych GfK. Analitycy zauważają, że w ujęciu ilościowym, sklepy z kanału nowoczesnego, a więc hipermarkety, supermarkety i dyskonty, stanowią zaledwie 6 proc. wszystkich placówek handlu detalicznego.

REKLAMAKONGRES FMCG - belka w artykułach

Analiza struktury handlu detalicznego wskazuje na duże zróżnicowanie regionalne pod względem liczby sklepów.    Najwięcej sklepów wszystkich formatów znajduje się w województwie mazowieckim (ok. 15 tys.). Z kolei najmniej sklepów znajduje się w województwie opolskim – ok. 2,8 tys. sklepów.

Najwięcej punktów w kanale tradycyjnym (tradycyjnych sklepów sieciowych i niezrzeszonych w sieci) znajduje się w województwach podkarpackim i świętokrzyskim. Stanowią 96 proc. wszystkich sklepów w województwie.

Jak zauważają analitycy GfK, zaobserwować można duże usieciowienie w handlu tradycyjnym. Już 26 proc. sklepów tradycyjnych zrzeszonych jest w sieciach sprzedaży różnego typu, a rozwój handlu zrzeszonego jest bardzo zróżnicowany geograficzne – największy odsetek sklepów sieciowych jest na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniejszy na Mazowszu (22 proc.).

Najwięcej sklepów na 1000 mieszkańców przypada w województwie świętokrzyskim (3,16). Najmniejsze nasycenie sklepami jest natomiast w województwie podlaskim (2,51).

Najwyższy poziom siły nabywczej mieszkańców województwa przypadającej na jeden sklep sklep występuje w województwie mazowieckim (12 mln zł). Z kolei najniższy poziom obserwowany jest w województwie świętokrzyskim (7,2 mln zł).

- O potencjale sklepu nie decyduje wyłącznie jego powierzchnia i obrót, lecz także cechy samej lokalizacji - podkreślają przedstawiciele GfK. Wskazują, że przykładowo na Mazowszu znajduje się najwięcej sklepów (prawie 15 tys.), a na przeciętny sklep przypada najwięcej siły nabywczej konsumentów. - Cechy lokalizacji pojedynczego sklepu, jak siła nabywcza i konkurencja pozwalają na weryfikację pokrycia, selekcję najlepszych sklepów do obsługi oraz dopasowanie asortymentu do potencjału sklepu - tłumaczą analitycy.

Jak podkreślają przedstawiciele GfK, powyższa mapa prezentuje prezentuje wyniki analizy liczby oraz struktury handlu detalicznego ze względu na format punktu sprzedaży. Kolorem ciemnoszarym na mapie oznaczone zostały województwa o największej liczbie punktów sprzedaży, a kolorem jasnoszarym - województwa o najniższej liczbie sklepów. Wielkość wykresów kołowych i kolory oznaczają poszczególne kanały sprzedaży: ciemnoniebieski – kanał nowoczesny (hipermarkety, supermarkety i dyskonty), jasnoniebieski – sklepy tradycyjne sieciowe, a zielony – sklepy tradycyjne niezrzeszone.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 15

  • 13
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"