REKLAMAKongres Mięsny 2018 - baner główny
Michał Czajka, prezes Sarantis Polska

Michał Czajka, prezes Sarantis Polska (fot. Sarantis)

To nie skala używania toreb foliowych jest w Polsce problemem, lecz poziom niski poziom recyklingu zużytych opakowań - uważa Michał Czajka, prezes Sarantis Polska, firmy produkującej artykuły gospodarstwa domowego.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Zdaniem Czajki, trudno jest przewidzieć, jak zmienią się zachowania polskich konsumentów pod wpływem wprowadzonej wraz z początkiem 2018 r. opłaty recyklingowej za wydawane w sklepach torebki foliowe (20 groszy od siatki o grubości od 15 do 50 mikrometrów).

- Finowie, Duńczycy zużywają cztery reklamówki rocznie, a w ich krajach nie ma ograniczeń używania toreb foliowych, czy też podatków obligujących pobieranie za nie opłat. Można więc śmiało powiedzieć, że to świadomość, a nie regulacje prawne wpływają na zachowanie konsumentów - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Czajka.

Podczas gdy na północy Europy foliówek zużywa się niewiele, na statystycznego Polaka przypada rocznie aż 460 toreb foliowych. Średnia dla krajów unijnych wynosi mniej niż połowę tego, bo około 200 sztuk na osobę. To dużo, dlatego tematem zainteresowała się Unia Europejska, która nakazała państwom członkowskim redukcję poziomu zużycia toreb o połowę w ciągu kilku lat.

- Osobiście uważam, że to nie skala używania toreb foliowych jest problemem, a poziom recyklingu zużytych opakowań, jaki mamy w Polsce. Reklamówki foliowe są idealnym materiałem do produkcji regranulatu, czyli odzyskanego, przetworzonego wtórnie surowca, z którego można wykonać np. worki na śmieci. A my nie odzyskujemy w pełni tego surowca, poziom recyclingu w Polsce jest nadal daleki od średniej rozwiniętych krajów Unii Europejskiej - tłumaczy Czajka.

Szef Sarantis przewiduje, że wprowadzone w Polsce regulacje dotyczące toreb foliowych doprowadzą do wzrostu zapotrzebowania na produkty dedykowane, takie jak worki na śmieci. Zaznacza zarazem, że "nie zadzieje się to skokowo, od dnia obowiązywania ustawy".

Czajka zauważa, że przy założeniu, iż średnia cena reklamówki foliowej to 30 groszy, a średnie zużycie roczne utrzymuje się na poziomie 460 sztuk, statystyczny Polak na same torebki foliowe wydaje ok. 140 zł.

- Jest to wystarczająca kwota na pokrycie zapotrzebowania statystycznej rodziny w podstawowe worki na śmieci, ale czy i jak szybko dotychczasowi użytkownicy toreb foliowych jako zamienników worków na śmieci na to zareaguję, trudno jest przewidzieć - podkreśla.

I dodaje: - Oczywiście, pozostaje aspekt przyzwyczajeń. Idąc na zakupy, kupuję torebkę przy kasie, bo zawsze tak robiłem, bo to wygodne. Przyzwyczajeń tak łatwo się nie zmienia, więc według mnie proces zajmie trochę czasu - przewiduje prezes Sarantis.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"