REKLAMABIZERBA - Baner Główny (listopad)

(fot. materiały prasowe)

Głównym problemem, z którym muszą mierzyć się sieci handlowe działające w Polsce, jest niepewne otoczenie polityczno-prawne. Oprócz tego poszczególni operatorzy borykają się z własnymi problemami. Jeśli je przezwyciężą, to wzmocnią swoją pozycję rynkową. Porażka przy tak konkurencyjnym rynku może zakończyć się nieszczęściem.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Takie wnioski płyną z najnowszej analizy przygotowanej przez analityków Planet Retail. Wskazują oni, że choć podatek od handlu detalicznego został po interwencji Komisji Europejskiej zawieszony, a jego dalsze losy są niepewne, polskie władze mogą sięgnąć po inne narzędzia wspierające małe sklepy i uderzające w interesy dużych sieci. Chodzi tu np. o ustawę o przewadze kontraktowej. Ponadto w sejmie procedowany jest projekt ustawy wprowadzający zakaz handlu w niektóre niedziele. Jego wejście w życie najbardziej uderzy w wielką dystrybucję. Handel wielkopowierzchniowy musi sobie radzić również z innymi problemami – m.in. z gwałtowną ekspansją dyskontów. Rozwój takich sieci jak Biedronka czy Lidl sprawia, że coraz mniej Polaków korzysta z hipermarketów. Wpływ na rynek ma również rozwój mniejszych formatów convenience. Hipermarkety są zmuszone do zawężania asortymentu, przez co producenci i dostawcy będą musieli jeszcze ostrzej walczyć o miejsce na półce, bo będzie ono reglamentowane.

Nie wszystkim wiatr w oczy

Według Planet Retail sieci handlowe w Polsce nie mają problemów z wdrażaniem nowych technologii, m.in. uruchamiają aplikacje mobilne, wprowadzają rozwiązania typu scan & go, platformy sprzedażowe online, a także rozwijają nowe projekty w segmencie m-commerce. Duży potencjał ma również sprzedaż marek premium. Wiodące sieci handlowe już to dostrzegły, dlatego ofertę tego typu produktów poszerzyły nie tylko hipermarkety i supermarkety, ale również dyskonty. Podobnie jest z tzw. zdrową żywnością. Wydzielone strefy w sklepie z artykułami eko i bio stają się już powoli standardem. Dobre perspektywy rysują się również przed markami własnymi, których sprzedaż systematycznie rośnie – jest to jednak wzrost z bardzo niskiej bazy, w porównaniu do krajów zachodnioeuropejskich.

Co dalej z Tesco?

Raport Planet Retail chwali Jeronimo Martins za zmianę strategii rozwoju – portugalski koncern, zamiast prostego zwiększania liczby sklepów, postawił na większą efektywność swoich placówek. Analitycy piszą również o o „jaśniejącej gwieździe” sieci Żabka. Nowy koncept sklepu, wprowadzany do atrakcyjnych lokalizacji w największych miastach, przyciąga klientów. Dzięki temu sieć pewnie dzierży tytuł lidera formatu convenience. Pozytywnie oceniane są także wysiłki Grupy Eurocash na rzecz konsolidacji mniejszych sklepów w ramach sieci franczyzowych.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 11

  • 6
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 4
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"