REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
Tomasz Szacoń, , właściciel firmy doradczej RetailPoland Consulting LTD

Tomasz Szacoń, , właściciel firmy doradczej RetailPoland Consulting LTD (materiały prasowe)

Strona 2 z 2
REKLAMAPurella - SuperHerbs - Belka w artykułach (15-30.11.2019)

Temat retro-bonusu zwanego rabatem retrospektywnym lub post transakcyjnym był już wałkowany i odmieniany przez wszystkie przypadki w Polsce. Zajęła się też tym Komisja Europejska tworząc Zieloną Księgą nieuczciwych praktyk handlowych w 2013 roku. - Gdyby zebrać to w jedno całość – dodaje Tomasz Szacoń – i wytłumaczyć łopatologicznie kupiec w sieci handlowej nie może utrudniać dostawcy dostępu do rynku. Ale w  przypadku ZM Henryk Kania mam wrażenie, że to dostawca chciał za wszelką cenę być obecny w Biedronce sprzedając towar poniżej kosztów wytworzenia. W jednym z wywiadów przyznał sam, że po wybuchu epidemia ASF ceny mięsa poszły w górę i od tego momentu biznes stanął na kaczych nogach. O podniesieniu cen nie było mowy. W tym momencie należało się wycofać zamiast brnąć dalej. W Polsce mamy mnóstwo sieci handlowych a jedynie jedną. Przecież są sposoby budowania asortymentu w dobie dominacji dyskontów. Mądrzej byłoby ambitnej rozmawiać z innymi sieciami niż być holowanym przez Biedronkę

Według Krzysztofa Woźnicy z GUS w 2011 r. rentowność w przemyśle mięsnym spadła do 1 proc. przez co wiele zakładów zostało postawionych w stanie upadłości. Nadal faktem pozostaje to, że ten rynek cierpi z powodu niskiego pogłowia oraz wzrostu cen zbóż i pasz, które są niezmienną składową ceny końcowej.

- Animex i Sokołów w obrotami w miliardach zabierają większą część tortu mięsnego wartego 33 mld zł rocznie. Później jest długo nic i pojawiają się zakłady JBB, Olwenik, ZM Henryk Kania, Tarczyński, czy Silesia. Mniejsze zakłady miewają różne kłopoty podczas gdy zagraniczne koncerny działają stabilnie. A zatem prosta matematyka wskazuje, że z tego rynku należy się wycofywać zamiast podejmować ryzyko – tłumaczy Tomasz Szacoń.

Jednocześnie ekspert argumentuje, że jeśli dostawca podpisał „coś” w umowie, to wiedziałeś jakie jest ryzyko. Żaden sąd czy komisja nie przyzna dostawcy racji i nie będzie chronić firmy skoro podjęła ryzyko. - Tak właśnie działa wolny rynek. Jeśli pojawia się ktoś kto produkuje taniej i jest bardziej atrakcyjny dla Biedronki czy innej sieci to chciałbym pogratulować relacji z kupcem kategorii, który wolał handlować dalej z ZM Henryk Kania niż wyrzucać go z oferty – mówi Tomasz Szacoń.

I dodaje: - W Polsce mamy lokalnych producentów wina czy whiskey – jednak ustępują miejsca Szkotom czy Bułgarom, którzy robią to lepiej i taniej. A co powiedzieć o elektronice i markach Unitra, Elwro – ustąpili miejsca dalekiemu wschodowi. Nikt nie zgrzyta zębami i nie wiesza psów na sieci sprzedaży. Kupcy i tak mają trudne zadania, żeby odwzorować i naśladować zachowanie się polskiego konsumenta. Dlatego doradzam, żeby zarabiać a nie tylko sprzedawać.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 18

  • 10
    BARDZO PRZYDATNY
  • 5
    PRZYDATNY
  • 3
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (8)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Jano 8 6 dni temu

    Nic dodać , nic ująć . Przy 20 % sprzedaży dla jednego klienta już powinno zapalać się czerwone światło . Jak się tego nie zauważa to jest się d... a nie przedsiębiorcą . Dlatego to była albo kompletna indolencja zarządzających albo taki był plan . Ilu małych przedsiębiorców branży mięsnej sprzed 20 lat stać teraz na stały pobyt w ciepłych krajach ? Skądś te pieniądze były jednak wzięte . Jano

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~ktos 7 8 dni temuocena: 100% 

    tylko jest jeden mały problem , jakos wszyscy zapomnieli i sam Henryk Kania o tym jakos zapmniał ze zanim został usunięty z zarządu firmy przez Rade Wierzycieli , w ramach postepowania restruturyzacyjnego , sam przed ta sama rada wysuwał plan ktory miał uzdrowic firme ,w oparciu o dalsza współprace z biedronka , nawet w tej sprawie były podpisane stosowne umowy , wiec dlaczego teraz tak wielce obwinia biedronke???biedronka to moze jakas czastka problemu i nic wiecej , generalna przyczyna ktora jemu to kompletny brak nadzoru od 2014r , nadzoru w tym szerszym znaczeniu , jak dokładnie przesledzic strukture firmy, sposob sprzedazy i historie , to nie trudno wyciagnac wniosek ze upadek firmy był z gory zaplanowany i skalkulowany przez henryka kanie była tylko kwestia kiedy?? i ile sie da jeszcze wyciagnac pieniedzy by starczyło dla siebie do końca zycia

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~fryc 6 9 dni temuocena: 75% 

    wg.mnie powinien obowiązywać zakaz zwrotów.potem min.ze zwracanym towarem mogą i dzieją się dziwne rzeczy.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Jeremi 5 9 dni temuocena: 80% 

    Drogie WH, wiem - rozumiem ładny Pan w ładnym garniturze, ale żeby od razu publikować jego "eksperckie przemyślenia" nt. branżowej ustawy czy strategii przedsiębiorstw w oparciu o "różne kłopoty"? Jak tak dalej pójdzie, to za chwile będziecie musieli zmienić nazwę periodyku z Wiadomości Handlowe na Opowieści Handlowe.

    oceń komentarz
  • ~Handlowiec 4 9 dni temuocena: 100% 

    "Dlatego doradzam, żeby zarabiać a nie tylko sprzedawać" - ot i cała filozofia w handlu. Szkoda tylko, że tak niewielu ją praktykuje.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~madzix343 3 9 dni temuocena: 50% 

    Handel z sieciami zostawmy globalnym koncernom. Mało Polskie firmy niech zostaną tu gdzie są, czyli na rynku tradycyjnym. Im więcej takich przypadków jak ZM Kania tym bardziej się przekonuje, że pokorne ciele dwie matki ssie. Biedronka potrafi agresywnie wchodzić w politykę cenową i jak widać Henryk Kania tego nie udźwignął

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~apollo 2 9 dni temuocena: 100% 

    Jak to mówił Warren Buffett: " Gdy jest przypływ to wszyscy pływają równo, ale gdy woda odpływa widać kto pozostał bez kąpielówek". Henio Kania najwidoczniej sztucznie napompował firmę. 70% sprzedaży w jedno miejsce to zero dywersyfikacji. Teraz przyszedł odpływ i ktoś tu został "bez kąpielówek". Lepiej uprawiać rozsądny handel.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~PiotrPiotrek 1 10 dni temuocena: 100% 

    W naszym przypadku a handlujemy alkoholami lepiej jest odebrać towar niż dopłacać w nieskończoność. Fakt-faktem odebranie z 3000 miejsc to wyczyn - dlatego nie podejmujemy się sprzedaży do Biedronki

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony