REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)

(fot. mondaynews.pl)

Od ub. roku zdrożało 21 z 41 porównywanych produktów na Wigilię. Największy wzrost ceny – i to o 50 proc. – zanotował mak. Cebula podrożała o 39 proc., a mąka pszenna – o 32 proc. Z drugiej strony 19 artykułów jest tańszych, m.in. jabłka – o 38 proc., a także wybrane jajka – o 15 proc.

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - Belka w artykułach - II etap (czerwiec 2019)

Między sieciami są też duże rozbieżności w cenach grzybów. Dlatego warto obejrzeć je w kilku sklepach i ocenić ich jakość. Trzeba również dodać, że średni koszt zakupu analizowanych artykułów wzrósł od 2017 roku o blisko 4 proc. Różnica między poprzednim i tegorocznym najdroższym koszykiem wynosi nieco powyżej 1 proc. Ale najtańszy obecnie zestaw artykułów jest droższy od zeszłorocznego o ponad 10 proc. Tym razem najmniej można wydać w Biedronce, a najwięcej – w Piotrze i Pawle.

Z analizy porównawczej Instytutu Badawczego ABR SESTA i Hiper-Com Poland wynika, że średni koszt zakupu identycznych produktów na Wigilię w ub. roku wyniósł 287,95 zł, a tym razem – 298,37 zł. To w zasadzie niewielki wzrost, bo zaledwie na poziomie 3,6 proc., ale na poszczególnych towarach wygląda to dużo gorzej. Zdaniem ekspertów, na podwyżki nie wpłynęła też inflacja. Większe znaczenie miały warunki pogodowe, które bezpośrednio przełożyły się na ceny sporej części artykułów. Specjaliści przewidują, że jednak dla Polaków nadchodzące święta mogą być zauważalnie droższe. Dlatego na przedświątecznych zakupach warto zwracać uwagę na poszczególne ceny. 

– Różnica między najdroższym koszykiem, jaki w tym roku zanotowano w Piotrze i Pawle – 350,77 zł, a tym z poprzedniego roku – Hipermarket Tesco – 347,08 zł, wynosi 3,69 zł, czyli 1,1 proc. Trzeba jednak wyjaśnić, że obecnie najkosztowniejszy zestaw artykułów jest o 31 proc. droższy od najtańszego. Natomiast w ub. roku rozbieżność sięgnęła aż 43 proc. I z tego tak naprawdę wynika niewielkie odchylenie na ww. poziomie – informuje Julita Pryzmont, Business Development Manager Hiper-com Poland.

Z kolei różnica pomiędzy najtańszym koszykiem z poprzedniego i z tego roku wynosi aż 24,76 zł, czyli 10,2 proc. Jest to związane z bardzo niską ceną, jaką odnotował Aldi w 2017 roku – 242,09 zł. Następny po nim zestaw produktów był droższy w Lidlu aż o 24,53 zł. A tym razem najlepszy wynik – 266,85 zł, który w całym rankingu ma Biedronka, różni się tylko o 48 groszy od wartości odnotowanej w kolejnej sieci. Drugie miejsce zajęła teraz Mila. Zatem wysoki wzrost jest wyłącznie efektem wyjątkowo taniego zestawu produktów zeszłorocznego lidera, czyli Aldi.

– Największy spadek średniej wartości koszyka – o 55,71 zł, czyli o ponad 16 proc. – zanotował Hipermarket Tesco. Poprzednio miał 18. miejsce w rankingu, a teraz – 9. Ta sieć ma dużą przewagę nad innymi, mniejszymi sklepami. Szerokość asortymentu przyciąga klientów, którzy są skłonni kupować wyższej jakości produkty na święta. Dzięki temu mogłaby sprzedawać drożej swoje produkty. Ale oferując przystępne ceny, zyskuje w oczach klientów, a za tym idą przecież wyższe obroty – komentuje Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony