REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Wino, które na świątecznym stole było dodatkiem do czegoś mocniejszego, coraz częściej staje się głównym napojem alkoholowym.
REKLAMAPurella - SuperSuple - Belka w artykułach (01-15.12.2019)
Sklep sprzedający szlachetniejsze wina ze średniej i wyższej półki  zyskuje zaufanie konsumenta

Sklep sprzedający szlachetniejsze wina ze średniej i wyższej półki zyskuje zaufanie konsumenta

To prawda, że Polska nie jest krajem wina. Na sto butelek (i buteleczek) wódki, sprzedaje się go zaledwie kilka sztuk. Jeszcze gorzej wino wypada na tle piwa. Tak kształtuje się sprzedaż prawie przez cały rok, ale nie w święta. W wielu polskich domach obowiązuje bowiem zasada, że nie wypada nad święconką pić mocnego alkoholu, a i piwo – jako napój mniej prestiżowy – jest niechętnie widziane na świątecznym stole. Co więc pozostaje? Wino. Ale jakie?

Nie czas na eksperymenty

Gdyby chodziło o mocny alkohol, większość Polaków nie miałaby problemu ze wskazaniem najbardziej „świątecznych” wariantów. Zapewne znalazłyby się wśród nich wódki Chopin, Pan Tadeusz, Absolut oraz szereg odmian whisky, które pokochaliśmy, o czym świadczą notowane od kilku lat dwucyfrowe wzrosty sprzedaży. Z winem jest problem, bo nie ma w tym segmencie mocnych brandów. Nazwy winnic, szczepów i regionów przeciętnemu konsumentowi niewiele mówią i nie mają tej siły oddziaływania na wyobraźnię, co np. wódczana marka Finlandia. W tym miejscu trzeba jednak zaznaczyć, że grupa wtajemniczonych Polaków stale rośnie, podobnie jak spożycie. Mimo że nie znamy się na winie, z roku na rok pijemy go coraz więcej. Czym zatem kieruje się mniej uświadomiona większość, zaopatrując się w wino na święta? Przede wszystkim nie chce popełnić gafy i kupić czegoś, co nie będzie smakowało gościom, więc wybiera to, co już zna.
Wielkanoc to nie jest dobry czas na eksperymenty. To istotna wskazówka dla detalistów, żeby nie przemeblowywać półki. Jednak świąteczna oferta wymaga zmian, polegających głównie na poszerzeniu kategorii droższych win. Ponad jedna piąta Polaków twierdzi, że im wino jest droższe, tym jest lepsze. Ale co to znaczy droższe? Dla jednego będzie to od 100 zł w górę, a dla kogoś innego butelka za ponad 20 zł. To właściciel wie najlepiej, na jaki wydatek stać jego klientów. Tu można się podeprzeć badaniami TNS Polska, z których wynika, że zdaniem 20 proc. Polaków dobre wino kosztuje 10‑20 zł. – Zachęcamy detalistów, aby wykorzystać czas przed świętami na eksponowanie win z nieco wyższej półki niż zwykle. Ma to co najmniej dwie zalety: sklep sprzedający szlachetniejsze wina ze średniego i wyższego segmentu zyskuje zaufanie w oczach konsumenta, a szeroka oferta wpływa na zwiększenie częstotliwości wizyt w sklepie – mówi Radomir Sejdak z CEDC.

Konsument lubi mieć wybór

Właściciele sklepów, którzy chcą planować nadchodzące święta na podstawie ubiegłorocznych, powinni zachować ostrożność. Preferencje konsumentów wina zmieniają się znacznie szybciej niż w innych segmentach i obserwacje z poprzedniego roku mogą być nieaktualne. – Upodobania konsumentów zaczęły zmieniać się na korzyść win półwytrawnych i wytrawnych. Aktualnie rozkładają się równomiernie między wina półsłodkie – 31,5 proc obrotów wolumenowych całej kategorii, półwytrawne – 30,6 proc. oraz wytrawne – 30,1 proc. Jeśli chodzi o kolor, dominuje czerwony, ale trudno nie zauważyć rosnącej popularności win różowych – mówi Monika Kania z firmy Jantoń. Na święta Jantoń poleca Kadarkę Prestige, która, jak wskazują badania producenta, jest drugą najchętniej polecaną przez klientów marką wśród win gronowych stołowych. – Atutem Kadarki Prestige jest szeroka linia, obejmująca wino półwytrawne czerwone oraz półsłodkie w kolorach czerwonym, białym i różowym. Przewagę konkurencyjną daje mu również litrowa pojemność. Z kolei w segmencie mainstream rekomendujemy markę Celebro, również ze względu na szeroki wybór, obejmujący cztery wina półwytrawne: białe z Hiszpanii i Francji, czerwone z Argentyny i Włoch oraz wino półsłodkie różowe z Francji – dodaje Monika Kania.

Tokaj do mazurka

Święta wielkanocne zdecydowanie należą do win spokojnych, w odróżnieniu do Bożego Narodzenia, kiedy zakupy świąteczne łączą się z sylwestrowymi, przez co gwałtownie rośnie sprzedaż win musujących. To nie znaczy, że na czas Wielkanocy wina z tego segmentu mogą zniknąć z półki. Święta to okazja do wznoszenia toastów, dlatego „szampany” będą się cieszyć zwiększonym popytem. Podobnie jak białe, słodkie wina, które dobrze łączą się ze świątecznymi słodyczami. – Rekomendujemy delikatne, aromatyczne bąbelki włoskiego wina musującego Jean-Pierre Hottinger. Lekko wytrawnego Mezzeka Sauvignon Blanc & Pinot Gris polecamy do świątecznego indyka, zaś do mazurków, makowców i bab wielkanocnych – tokaj. To półsłodkie wino wytwarzane z winogron Furmint, które przed zabutelkowaniem przez krótki czas dojrzewają w drewnianych beczkach. Ma przyjemny smak i delikatną nutę zapachową – mówi Karolina Kamińska z Domain Menada. Firma ma również w ofercie wino Porta. To trzecia na świecie marka z Chile, z dużym (około 8 proc.) udziałem na rynku polskim. – Brand ma silne marketingowe i PR-owe wsparcie. Chodzi o degustacje i animacje konsumenckie, reklamy w prasie branżowej, sponsoring imprez, merchandising, promocje cenowe i z wartością dodaną, dwupaki POS, działania na Facebooku i konkursy – wylicza Karolina Kamińska.
Na wsparcie reklamowe mogą liczyć detaliści współpracujący z CEDC. – W tym okresie inwestujemy w ogólnopolską kampanię reklamową. W efekcie miliony konsumentów, wybierając wino, myślą o Carlo Rossi. To generuje najwyższą w kategorii rotację produktu. Aby wina nie zabrakło na półkach, przygotowujemy atrakcyjne oferty zakupowe, szczególnie na nasz hit sprzedażowy – słodkie czerwone Carlo Rossi – mówi Radomir Sejdak. Dystrybutor wprowadził ostatnio nową kolekcję win szczepowych z segmentu superpremium. Wśród nich są Cabernet Sauvignon, Chardonnay i White Zinfandel, uhonorowane złotym medalem w konkursie „Najlepszy Produkt 2014 – wybów konsumentów”.




Hubert Wójcik


Wiadomości Handlowe, Nr 2 (132) Luty 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony