REKLAMAHELIO - Baner Główny - Popcorn (18-24.02.2019)
Pierwszy wirtualny sklep w polskim metrze działał przez miesiąc

Pierwszy wirtualny sklep w polskim metrze działał przez miesiąc

Gdy w 2011 roku w Seulu Tesco otworzyło pierwszy na świecie wirtualny sklep w metrze, opisywano go w konwencji handlowego science fiction. Kto mógł się wtedy spodziewać, że dwa lata później podobny koncept pojawi się w Warszawie. I zwiększy sprzedaż niektórych produktów spożywczych nawet o 1000 proc.

Nim w warszawskiej przestrzeni publicznej wystartował pierwszy wirtualny sklep, podobne rozwiązania testowano m.in. w moskiewskim metrze oraz w Poznaniu. Mieszkańcy stolicy Rosji mogli jednak za pośrednictwem smartfonów kupować nie żywność, a sprzęt elektroniczny w Media Markcie. Z kolei w Poznaniu w 2012 roku sieć Piotr i Paweł na wybranych przystankach komunikacji miejskiej rozkleiła plakaty z kodami QR, odsyłającymi do kategorii spożywczych w swoim e­‑sklepie. Klient za pomocą smartfona mógł kupować produkty i zamawiać ich dostawę do domu. Projekt nie trwał jednak długo i miał charakter wizerunkowy oraz testowy. Ze względu na te ograniczenia akcji Piotra i Pawła nie można było porównywać do sklepu Tesco w Seulu, gdzie na podświetlanych nośnikach zainstalowano wielkie zdjęcia półek z konkretnymi produktami. W listopadzie ub.r. pomysł Koreańczyków skopiowało w Warszawie Frisco.pl, jeden z największych i najdłużej działających spożywczych e­‑sklepów w Polsce.

Zeskanowane produkty pod same drzwi

Ściany po obu stronach peronów stacji Centrum zostały wyklejone grafikami przedstawiającymi sklepowe półki. Pojawiło się na nich łącznie ponad 150 produktów, m.in. świeże pieczywo, warzywa i owoce, nabiał, mięso, słodycze, napoje oraz artykuły higieniczne i chemia gospodarcza. Aby kupować w sklepie w metrze klienci musieli zainstalować na smartfonie bezpłatną aplikację (dostępną dla systemów Android oraz iOS) , za pomocą której skanowali kody kreskowe produktów. Aplikacja zapamiętywała wybrane towary w koszyku, dzięki czemu zakupy rozpoczęte na peronie można było w razie potrzeby dokończyć z innego miejsca, logując się później na swoje konto. – Głównym zadaniem pierwszego wirtualnego sklepu w warszawskim metrze było pokazanie klientom, że codzienne zakupy mogą być mobilne, a przez to wygodne. Chcieliśmy przekonać ludzi, że nie trzeba tracić cennego czasu w kolejkach, bo produkty do domu można zamówić praktycznie z każdego miejsca, a my dowieziemy je pod drzwi – mówi Grzegorz Bielecki, prezes Frisco.pl.

Odwiedzony przez milion pasażerów

Wirtualny sklep w metrze działał przez cały listopad ub.r., a Frisco.pl odnotowało w tym czasie dwukrotny wzrost liczby osób korzystających z mobilnej aplikacji. Inicjatywa cieszyła się większym zainteresowaniem bardziej otwartych na nowinki technologiczne mężczyzn. Różnica na ich korzyść nie była jednak duża – wśród panów wzrost odwiedzin e­‑sklepu za pomocą urządzeń mobilnych wyniósł 220 proc., a wśród kobiet 180 proc. Firmie udało się również zwiększyć rozpoznawalność marki Frisco.pl. Z Centrum – najpopularniejszej stacji metra w Warszawie, rocznie korzysta 19 mln pasażerów. Wirtualny sklep na żywo widziały więc setki tysięcy potencjalnych klientów, a odwiedzalność strony internetowej Frisco.pl była w listopadzie dwukrotnie wyższa niż w październiku.

Artykuły świeże szturmują e­‑koszyki

W efekcie uruchomienia sklepu w metrze znacząco zwiększyła się sprzedaż niemal wszystkich produktów, które pojawiły się na wirtualnych półkach. Większość artykułów zanotowała kilkukrotny wzrost sprzedaży w porównaniu z październikiem ub.r., a w przypadku niektórych towarów wyniósł on nawet 1000 proc. Największą popularnością cieszyła się woda niegazowana. Na kolejnych miejscach, według popularności, uplasowały się: marchew, mandarynki, papier toaletowy, filet z kurczaka, jabłka, jogurt naturalny, cytryny, por oraz mleko. – Szczególnie cieszy fakt, że mobilni klienci tak chętnie kupowali produkty świeże. To pokazuje, że wraz z rozwojem technologii stajemy się bardziej otwarci, a spożywcze zakupy nie ograniczają się już do zamawiania artykułów o długim terminie przydatności do spożycia, co było główną tendencją zakupową w pierwszym okresie po pojawieniu się e­‑supermarketów na rynku – zauważa Grzegorz Bielecki. Jak widać, firma przekonała kupujących do swojego łańcucha logistycznego – produkty świeże porcjowane są bezpośrednio u dostawców i dostarczane do Frisco.pl trzy razy dziennie, tak by jeszcze tego samego dnia trafiły do klientów. Magazyn e­‑sklepu wyposażony jest w chłodnię, mroźnię, sorter oraz pakowarkę próżniową.

Będą naśladowcy?

– Niedawno rozpocząłem sprzedaż przez Internet. Zachęciły mnie systematycznie rosnące wyniki Frisco.pl. Rynek w Warszawie jest trochę inny, ale uznałem, że trendy, które się tam przyjęły, przyjdą w końcu i do nas – mówił w 2012 roku Krystian Urbański, prowadzący w Gdyni siedem sklepów spożywczych. Choć Frisco.pl obsługuje głównie teren Warszawy i okolic, lokalna akcja była opisywana przez ogólnopolskie, nie tylko branżowe media. Firmie udało się zwiększyć rozpoznawalność oraz udowodnić, że robienie zakupów w wirtualnych sklepach jest proste. Nie wiadomo, czy akcja będzie w przyszłości powtórzona, ale z pewnością Frisco.pl są wdzięczni wszyscy właściciele e­‑spożywczaków w Polsce, którzy lepszej reklamy nie mogli sobie wymarzyć. Natomiast dla detalistów prowadzących tradycyjne placówki handlowe opisywana akcja i jej wyniki powinny być sygnałem, by konkurencji w postaci rosnących w dwucyfrowym tempie e­‑sklepów nie lekceważyć. I nie traktować jak handlowego science fiction, bo to, co dziś jest awangardą, jutro może być standardem.
Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony