REKLAMAIVECO - Baner główny - ALL INCLUSIVE_v2
Supermarket sieci Lidl w Poznaniu

Supermarket sieci Lidl w Poznaniu (materiały własne)

Grupa Schwarz opublikowała roczne wyniki finansowe za rok fiskalny, kończący się w lutym 2017 r., podkreślając wzrost przychodów o 5,3% w skali grupy. Rok był naznaczony różnymi zawirowaniami wśród wyższej kadry kierowniczej, mimo tego firma osiągnęła bardzo dobre wyniki, co świadczy o sile jej modelu biznesowego – stwierdza Planet Retail.

REKLAMAEUROCASH - belka w artykułach

Mamy kolejny rok wzrostu przychodów i ekspansji Grupy Schwarz. Widać wyraźnie, że zacieśniona została kontrola biznesu, z naciskiem na koszty i efektywność inwestycji. Należy się spodziewać dalszego cięcia kosztów i upraszczania modelu biznesowego, w miarę jak Lidl „powraca do przyszłości”.

W roku fiskalnym 2016 – do 28 lutego 2017 r. – Grupa Schwarz odnotowała sprzedaż stacjonarną i online w wysokości 90,2 mld euro (+5,3%). Kaufland, który ma ok. 1250 sklepów w Niemczech i Europie Wschodniej, wypracował 21,6 mld euro, z czego 650 sklepów niemieckich wniosło 13,6 mld euro.

Lidl jest obecny w ponad 25 krajach i zarządza siecią 10.200 sklepów w Europie. Sieć wypracowała sprzedaż łączną off- i online w wysokości 68,6 mld euro, z czego 20,4 mld wniosło 3.200 placówek niemieckich. Wszystkie powyższe kwoty są netto.

Inwestycje wyniosły ok. 7 mld euro. Liczba pracowników wzrosła o ok. 15 tys., do ok. 390 tys. Plan inwestycyjny na rok następny to kolejne 7 mld euro, co ma przynieść wzrost przychodów do ok. 95 mld euro w roku fiskalnym 2017.

Mimo świetnych wyników, rok był dla firmy trudny. Niedawno Chairman & CEO Klaus Gehrig kilkakrotnie komentował poziom wydatków inwestycyjnych w zestawieniu z rozczarowującym poziomem zwrotu z inwestycji. Nie podobały mu się „szklane pałace” ze strefami wejścia marnującymi przestrzeń oraz ogólny brak kontroli kosztów. Wskazuje to na politykę niskich kosztów i niskiej komplikacji biznesu, a kierunek ten wydają się potwierdzać działania nowego prezesa Lidla Jespera Hojera.

Po odejściu Svena Seidla z funkcji prezesa sieci Lidl zaprzestano prac nad nowym formatem oraz nad rozwojem usługi click&collect. Siedem miliardów euro poszło na inwestycje w sklepy i podobnie będzie zapewne z kolejnymi miliardami. Co do sprzedaży online, Lidl będzie się koncentrował na non-food, jak już to robi na paru rynkach europejskich. Firma będzie się też starała zwiększyć efektywność e-handlu.

Pilotaż sprzedaży żywności online prowadzony jest obecnie przez Kauflanda w Berlinie, dlatego zarząd Lidla nie widzi powodu, by angażować się w podobne przedsięwzięcia. Ten rozdział wygląda na zamknięty, przynajmniej w Europie. Jednak pojawiła się też pewna rewelacja, że Lidl zamierza już w przyszłym tygodniu rozpocząć e-handel żywnością w Chinach, za pośrednictwem platformy online. Niedawno Aldi rozpoczął podobne działania na globalnej platformie Alibaba Tmall, stąd zapewne analogiczne próby Lidla.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 11

  • 10
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"