REKLAMAPartner Logistic - baner główny (14-29.02.2020 r.)
Żubrówka Biała

Żubrówka Biała (fot. materiały własne)

Strona 2 z 3
REKLAMA

Na trzecim miejscu jest rum. Ekspert z Hiper-Com Poland dostrzega, że staje się on coraz modniejszym trunkiem, szczególnie ze względu na możliwość mieszania go z najróżniejszymi rodzajami napojów, a także deserów. Moda na oryginalne smaki wspiera ekspansję rumu. Niemniej rynkiem alkoholi sterują chwilowe mody i preferencje konsumentów. Zdaniem Kariny Grędy, z tego właśnie wynika niewielki spadek promocji na pierwszych stronach gazetek, tj. z 2,15 proc. do 1,52 proc.

– Trzeba jasno zauważyć, że sieci handlowe same mogą wykreować modę na określony trunek. W przypadku mniej popularnych alkoholi łatwiej jest im uzyskać większą marżę, ponieważ w świadomości konsumenta średnia cena dobrego tego typu produktu nie jest tak ugruntowana, jak np. 0,5 l wódki czy whisky. Podczas gdy rum lekko zmniejszył swoją widoczność na pierwszych stronach gazetek, inny napój alkoholowy, np. gin, mógł nieco poszybować w górę – dodaje Marcin Lenkiewicz.

Najsłabiej promowany jest gin (2018 – 0,19 proc., 2019 – 0,95 proc.), koniak (2018 – 0,19 proc., 2019 – 0,67 proc.) i brandy (2018 – 1,20 proc., 2019 – 0,29 proc.). Niemniej pierwszy z ww. trunków miał aż 5-razy więcej promocji. Dr Faliński stwierdza, że gin często występuje w tej samej roli, co rum. Stanowi dobrą kompozycję koktajlową i dlatego jego popularność wciąż rośnie. Koniak to inna sprawa. Jest w Polsce pijany ceremonialnie, głównie przez starsze generacje. W PRL-u brandy była uważana za jego tańszą odmianę. Obecnie jej spożycie spada, a koniaku – rośnie, choć oba zjawiska są marginalne.

Podobne strategie

– Ciekawe jest to, że w br. sieci cash and carry prawie 2 razy częściej promowały wódkę na pierwszych stronach swoich gazetek – 2018 – 47,37 proc., 2019 – 82,35 proc. Można to łączyć z tym, że po ograniczeniu handlu w niedziele mocno wzrosła rola gastronomii. Codziennie czynne restauracje zwykle podają ten najpopularniejszy w Polsce trunek. Obserwując to zjawisko, handel hurtowy mógł na niego zdecydowanie postawić – wnioskuje Marcin Lenkiewicz.

Jednocześnie sieci cash and carry zmniejszyły zakres promocji whisky na pierwszych stronach swoich publikacji – z 36,84 proc. do 15,69 proc. Ze względu na wysokie ceny może być ona mniej popularna w restauracjach. Polacy chętnie kupują ją na prezent, korzystając z rabatów dostępnych w handlu detalicznym. Z kolei Karina Gręda zaznacza, że w br. na pierwszych stronach gazetek całkowicie zabrakło rumu, który rok wcześniej miał udział na poziomie aż 15,79 proc. Jak widać, coraz popularniejszy alkohol wciąż nie jest jeszcze trunkiem sprzedaży masowej, więc oddał pole ww. produktom.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony