REKLAMAMLEKOVITA - Baner główny - WPC (sierpień-wrzesień 2018)

(materiały własne)

Zdaniem ekspertów IQS ustawa ograniczająca handel w niedziele może przynieść kolejne przetasowania dotyczące preferowanych formatów sklepów, ale też być zagrożeniem dla wielu segmentów produktów, których sprzedaż realizowana jest w dużym stopniu poprzez niedzielne zakupy.

REKLAMARTA - Belka w artykułach - wrzesień 2018

Dla 40 proc. osób kupujących w niedzielę - zakupy w ten dzień tygodnia są koniecznością. Dla podobnego odsetka osób niedzielne zakupy stanowią jednak przyjemność. Niewątpliwym benefitem jest to, że można je robić w spokoju, nie patrząc na zegarek i - co ważne - wspólnie z rodziną. Ustawa ograniczająca handel w niedziele może przynieść kolejne przetasowania dotyczące preferowanych formatów sklepów, ale też być zagrożeniem dla wielu segmentów produktów, których sprzedaż realizowana jest w dużym stopniu poprzez niedzielne zakupy.

Do niedzielnych wizyt w galeriach handlowych przyznaje się 31 proc. respondentów, czyli ok. 10 mln Polaków. Około 30 proc. z nich swój niedzielny spacer po centrum handlowym wieńczy zakupami.

W niedziele znacznie wzrasta udział mężczyzn wśród kupujących. Jest to widoczne zwłaszcza w zakupach FMCG (56 proc. mężczyzn versus 44 proc. kobiet). W dużej mierze są to mężczyźni w średnim wieku i dobrze zarabiający (44 proc. stanowią mężczyźni zarabiający ponad 5 tys. zł).

Obecnie w niedzielnych zakupach silną pozycję mają supermarkety. Na niedzielne zakupy ten format sklepów wybiera średnio więcej osób niż w każdy z pozostałych dni tygodnia. Mniejsze sklepy spożywcze, sklepy lokalne, sklepy typu convenience i stacje benzynowe nie są silnie kojarzone z niedzielnymi zakupami. W ten dzień tygodnia odwiedza je podobna ilość osób, co w dni powszednie. To jednak może się zmienić, gdy nie będzie można zrobić zakupów w niedzielę w większych sklepach.

Wejście w życie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele spowoduje konieczność zdefiniowania nowej roli hipermarketów. Z badań wynika, że główne misje zakupowe w sektorze FMCG realizowane w niedzielę to duże zakupy uzupełniające na kilka dni, na najbliższy tydzień lub nawet dłuższy okres (łącznie takie zakupy to 55 proc. wszystkich niedzielnych zakupów). Takich zakupów nie da się zrealizować w mniejszych sklepach czy na stacjach benzynowych, których zakaz ustawowy ominie.

- Konsumenci prawdopodobnie będą próbować przenosić zakupy na sobotę, co spowoduje to bardzo duży traffic i utrudnienia we wszystkich typach sklepów. Z tego powodu coraz uważniej przyglądamy się hipermarketom, które prawdopodobnie wrócą do łask – mówi Artur Czajka, Retail&Shopper Business Development Manager w agencji badawczej IQS.

Zdaniem ekspertów firmy OC&C segment sklepów convenience może znaleźć się pod presją zmiany zachowań zakupowych Polaków – zakaz handlu w niedziele spowoduje powrót planowania zakupów i kupowania zapasów na tydzień, co może skutkować spadkiem częstotliwości zakupowej Polaków (i tak bardzo wysokiej w porównaniu z innymi krajami), z którego korzystały te sieci, obsługując rosnące na znaczeniu w poprzednich latach misje drobnych zakupów „w biegu”.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~group 1 6 miesięcy temu

    hm a niektóre hipery mają tzw. akcjonariat pracowniczy ... czy to by oznaczało że mogą być czynne ? pracownicy są współudziałowcami firmy przecież

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony