REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (15-28.04.2019)
Myślenie, że chleb czy bułka sprzedadzą się same, bo klient nie ma innego wyjścia i po prostu weźmie wszystko, co postawi się mu przed nosem, to nie jest dobra droga. Zła ekspozycja, niewłaściwie dobrany asortyment, marna jakość – konsumenci błyskawicznie weryfikują niedociągnięcia i wystawiają za to rachunek. Idą gdzie indziej.
REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)
Andrzej-Piętka,-Akademia-Wypieków

Andrzej-Piętka,-Akademia-Wypieków

21161990_xxlStoisko z pieczywem musi być przede wszystkim wyodrębnione, bez względu na to, jaką powierzchnią dysponujemy – mówi nasz ekspert, Andrzej Piętka z Akademii Wypieków. – Warto też podkreślić, jakie znaczenie ma dla nas ten asortyment. Czy będzie to osobny kolor, czy specjalne podświetlenie ledowe, które nie wysusza produktów, to już kwestia indywidualnej inwencji i pomysłowości. Klient musi wiedzieć, że znajduje się w jednym z najważniejszych punktów w sklepie, który nie może ginąć pośród innych regałów. Stoisko z pieczywem lepiej ustawić bliżej wejścia lub stanowiska kasowego niż w odległym zakamarku sali sprzedaży.

Szlak komunikacyjny, prowadzący kupującego do sekcji z pieczywem jest bardzo istotny, a w wielu miejscach nie bierze się go zupełnie pod uwagę. Idea przeniesienia sklepowej „piekarni” tuż za drzwi wejściowe pojawiła się niespełna dziesięć lat temu i, choć wydawało się to ryzykowne, przyniosło wyjątkowo dobre efekty, chociażby w sieci Lidl. Inny pomysł, czyli stoisko z pieczywem usytuowane w najbardziej odległym kącie sklepu – po to, by klient musiał tam przejść i dodatkowo wrzucił do kosza parę innych produktów, może być zdradliwy. Szczególnie w większych placówkach, gdzie zdezorientowany konsument po prostu „nie dociągnie” do półek z pieczywem i zrezygnuje z zakupu. O kwestii czystości i dbania o wizualną stronę stoiska nawet nie warto wspominać, bo to oblig. Okruchy, bałagan czy mieszanie różnych rodzajów produktów zdarza się niestety nazbyt często. Podobnie jak niewłaściwe oznaczenie. W przypadku pieczywa cenówki często są wypisywane ręcznie, muszą więc być duże i czytelne. Trzeba pamiętać, że brak informacji o cenie niemal dyskwalifikuje produkt, wtedy szansa na jego sprzedanie jest wielokrotnie mniejsza.
Sensowne jest ułożenie pieczywa w okolicach innej ważnej sekcji – nabiału. Tam znajduje się wiele produktów, które klient intuicyjnie wiąże z pieczywem, może to go zachęcić do dodatkowych zakupów. Błędem za to jest postawienie stoiska w ciągu, np. obok chipsów.

Na raz sztuka

Najtrudniej właściwie dobrać asortyment w naszych sklepach. Piekarnie są bowiem w stanie dostarczyć obecnie niemal każdy zamówiony towar. Od jakiegoś czasu jednak w znacznej części placówek, także tych niezależnych, pojawiają się żądania, by pieczywo było np. „takie jak w Lidlu lub w Biedronce”. – To, niestety, bezmyślne kopiowanie. Nie zwraca się uwagi na lokalne potrzeby i przyzwyczajenia, np. na Śląsku dobrze sprzedają się produkty bardziej „tłuste” z kawałkami kiełbasy. Pieczywo traktuje się często po macoszemu i przyjmuje to, co zaoferuje piekarnia, bez odrobiny własnej inwencji, obserwacji rynkowych trendów i rozpoznawania potrzeb konsumentów – mówi Andrzej Piętka.
Tymczasem wystarczy odrobina inicjatywy, zamówienie próbnej partii nowych wypieków, a potem sprawdzenie reakcji odbiorców. Myślenie, że mamy w ofercie kilka sprawdzonych, żelaznych punktów i nie warto się wychylać, jest dużym błędem. Cóż z tego, że piekarnia potem odbierze zwroty, skoro w kasie pusto.

To oczywiste, że sklep zawsze chce od piekarza tańszego pieczywa. Takie naciski mogą jednak rodzić problemy, bo za niską cenę dostaniemy pieczywo marnej jakości. A klient oszukać da się tylko raz. Zazwyczaj woli zapłacić nieco więcej, ale chce czuć, że kupuje chleb czy bułkę, która nie rozsypie mu się w domu przy próbie krojenia i będzie mu smakować na tyle, że kolejnego dnia wróci po nią w to samo miejsce. Skusi się wtedy na nowe propozycje, ufając, że one także będą trzymać poziom.

A może piec?

Pieczywo mogłoby być wizytówką Polski w Europie. Warto jednak patrzeć również na to, co dzieje się zagranicą. Jednym z trendów są sklepowe minipiekarnie do własnego odpieku. Mogą być strzałem w dziesiątkę, ale oczywiście decyzja o zainwestowaniu w takie rozwiązanie powinna być bardzo dokładnie przemyślana i poparta analizami finansowymi.

– Dobrej klasy piec oczywiście kosztuje. To jednak wydatek, który w wielu miejscach ma sens i szybko przyniesie wymierne efekty. Pieczywo mrożone staje się coraz popularniejsze, choć stanowi może 7­‑8 proc. rynku. W Niemczech to już jedna czwarta – mówi Andrzej Piętka.
Modne są ostatnio produkty eko, „fit”, funkcjonalne – tu także można trafić na swoją niszę. Pieczywo z krótką etykietą – woda, mąka, drożdże i sól – cieszy się dużym zainteresowaniem, ze względu na prozdrowotne nawyki Polaków. Bardzo istotna jest analiza sprzedaży. Dzięki niej można szybko reagować na zachodzące zmiany, korygować błędy i podnosić rentowność stoiska. Inaczej traci się pieniądze. I cenne miejsce na półce.



101_separator

Światowe trendy

Inni nie stoją w miejscu i wymyślają nowe sposoby na przyciągnięcie klientów. Może któryś z poniższych pomysłów wprowadzisz w swoim sklepie:
- tworzenie wersji minipiekarni z piecem piekarniczym dobrej klasy (w dużych sklepach);
- sprzedawanie pieczywa mrożonego i z odroczonej fermentacji;
- cieńsze kromki w pokrojonym chlebie w paczkach;
- odwrót w kierunku mniejszych gramatur chleba i bułek;
- wprowadzanie przekąsek regionalnych i kanapek;
- nowatorska forma i wygląd samych produktów oraz ciekawy design opakowania/torebek;
- produkty naturalne z maksymalnie krótkim składem na etykiecie.

101_separator



Posłuchaj rad eksperta
Oto, na co warto zwracać uwagę na stoisku z pieczywem:
- analizuj sprzedaż przynajmniej raz w tygodniu, wprowadzaj przemyślane modyfikacje w asortymencie przynajmniej co dwa tygodnie;
- popraw oznaczenia kącika z pieczywem, wprowadź czytelniejsze cenówki. Jeśli uznasz, że stoisko nie jest we właściwym miejscu, przenieś je;
- oddeleguj osobę, której głównym zadaniem będzie zajmowanie się stoiskiem;
- dodaj do oferty przekąski i galanterię piekarniczą – drożdżówki, bułki mleczne i słodkie.

101_separator

(WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 9  (148), Wrzesień 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony