REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-30.06.2020)
Popularne „energetyki” są jedną z największych i najszybciej rozwijających się kategorii napojów w Polsce. Ich rynek, wraz z napojami izotonicznymi, wart jest już blisko 1 mld zł.
REKLAMANutrend - MAGNESLIFE LIQUID - belka w artykułach (03-08.06.2020)

Zapotrzebowanie na napoje dodające energii stale rośnie – z roku na rok polscy konsumenci kupują o około 7 proc. więcej takich produktów. W ciągu 12 miesięcy – od czerwca 2012 do maja 2013 roku – Polacy wypili ponad 337 mln butelek i puszek „energetyków” oraz „izotoników”, wydając na ten cel w sumie 921 mln zł (źródło: FoodCare za Nielsenem, cała Polska, czerwiec 2012­‑maj 2013). Największy, bo sięgający 91­‑proc., wpływ na wzrost wartościowy kategorii miała marka Black Energy Drink, która kontroluje 15,6 proc. rynku pod względem ilościowym w sztukach i 11,4 proc. w litrach. To lider kategorii i najchętniej kupowany brand wśród „energetyków” w Polsce.

Kilkanaście SKU bestsellerów

W przypadku napojów energetycznych i izotonicznych wyraźnie widać przywiązanie do marek. Konsumenci najchętniej sięgają po brandy znane, z którymi się utożsamiają, pamiętają z reklam, a także ze względu na osoby je promujące. W myśl zasady: „Wybieram Black Energy – napój, który pije też Mike Tyson,  jeden z najbardziej znanych sportowców na świecie”. Charakterystyczna czarna puszka z podobizną boksera przyciąga przede wszystkim mężczyzn, którzy stanowią 60 proc. konsumentów tego napoju (źródło: FoodCare za TGI, sierpień 2011­‑wrzesień 2012).

Niezależnie od tego, czy rozpatrujemy kategorię napojów energetycznych, czy izotonicznych – najwięcej miejsca na półce należy poświęcić tzw. bestsellerom. Ustawmy tyle SKU, aby klient mógł z łatwością zauważyć dany brand. Najlepiej, jeśli kupujący ma do wyboru kilkanaście indeksów. Kluczowe jest umieszczenie najbardziej popularnych produktów na wysokości wzroku, co ułatwi osobom niezdecydowanym podjęcie decyzji zakupowej. Klient musi wyraźnie widzieć markę (dlatego opakowania ustawiamy na półce tak, by była widoczna nazwa) oraz cenę (dlatego tak istotne jest bieżące kontrolowanie i aktualizowanie cenówek). Warto pamiętać, że napoje energetyczne najlepiej rotują w małych i średnich sklepach spożywczych oraz na stacjach benzynowych.

Butelka czy puszka?

Choć w Polsce największą popularnością cieszą się napoje energetyczne o tzw. tradycyjnym smaku (np. Black Classic czy N’Gine Classic), nie zapominajmy o pozostałych wariantach, takich jak Black Mojito, N’Gine Mojito czy poziomkowy Blow. Tu szczególną uwagę należy zwrócić na niezwykle popularne Mojito. Orzeźwienie jest bowiem drugim – zaraz po dodaniu energii – powodem zakupu napojów energetycznych. W przypadku marki Black rekomendujemy ustawienie poziome z podziałem na smaki, według następujących proporcji: 65 proc. puszek o smaku Classic, 25 proc. Mojito i po 5 proc. Sex Energy oraz Zero.

W segmencie „energetyków” kluczowym formatem jest puszka – około 78 proc. konsumentów wybiera właśnie to opakowanie, z tego aż 92 proc. decyduje się na pojemność 0,25 l. Drugim najchętniej kupowanym formatem jest butelka PET 1 l. Dlatego napój Black Energy Drink dostępny jest także w tym formacie, zaprojektowanym przez Porsche Design Studio. Nowością w portfolio marki jest butelka o pojemności 0,25 l, którą można wyeksponować na półce z produktami w opakowaniach PET, gdzie stoją raczej większe pojemności, jak również obok puszek, uzupełniając w ten sposób całą linię.

Nieco inaczej przedstawiają się decyzje zakupowe w segmencie napojów izotonicznych. Tu zdecydowanie dominują produkty w butelkach – wybiera je aż 90 proc. konsumentów. Choć przez długi czas „izotoniki” były dostępne jedynie w formacie 0,5 l, wyraźnie widać, że konsumenci poszukują nowych wariantów. Systematycznie spada znaczenie półlitrowych butelek, wypieranych przez opakowania 0,7 l.

Napoje izotoniczne ustawiamy poziomo, według marek, zgodnie z kluczem: najlepiej rotujące SKU od lewej do prawej. Jednym z najpopularniejszych produktów w tym segmencie, a jednocześnie najszybciej rozwijającą się marką, jest 4Move. W przypadku tego brandu rekomendujemy ustawienie produktów w szyku: Blueberry, Lime&Mint, Lemon, Grape i Zero%.

Wakacyjne żniwa

Zarówno napoje energetyczne, jak i izotoniczne, to produkty impulsowe. Dlatego każdy dodatkowy centymetr ekspozycji jest na wagę złota, bo to kolejna szansa na zetknięcie konsumenta z marką. Sama półka to zdecydowanie za mało. Najlepiej rotujący asortyment warto dodatkowo wyróżnić, dzięki czemu zwiększymy sprzedaż. Postawmy na materiały POS – standy, tace, wobblery – z informacją o nowości czy promocji cenowej, ekspozycje paletowe w alejach i lodówki. Napoje izotoniczne oraz energetyczne najlepiej smakują i spełniają swoje zadanie, gdy są odpowiednio schłodzone – w przypadku tej kategorii należy zadbać o ekspozycję towaru w obrandowanych lodówkach, ustawionych również przy kasach. Czekając w kolejce, klienci mają nieco więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej.
Sezonowość jest nieodłączną cechą całej kategorii napojów. Wraz z poprawą aury w okresie wiosennym i letnim, obserwujemy gwałtowny wzrost sprzedaży. Przy czym jej szczyt przypada na okres od czerwca do końca września. Choć rotacja „energetyków” oraz „izotoników” jest najmniej uzależniona od pogody, ich dodatkowa ekspozycja latem to konieczność. Pamiętajmy także, że firmy często wzbogacają portfolio, proponując nowe smaki, pojemności i opakowania. Bacznie obserwujmy zatem ofertę, nie bójmy się nowości i dostosowujmy asortyment do potrzeb klientów.






Paulina Włodarska­‑Grodzińska,
dyrektor marketingu FoodCare

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony