REKLAMAPOLOmarket - baner główny (21.02.-22.03.2020)

(wiadomoscihandlowe.pl/Magdalena Głowacka)

Warsaw Enterprise Institute wskazuje negatywne konsekwencje opłaty cukrowej. W ocenie WEI, podatek cukrowy jest kolejnym przypadkiem, gdy ustawodawca proponuje niebezpieczne i nieskuteczne rozwiązanie w imię szlachetnych wartości i ideałów walki o zdrowie publiczne.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 1 (28.01 - 29.02.2020)

„WEI apeluje o zaniechanie prac nad nową regulacją, która w proponowanej formie, nie tylko nie spełni swojego prozdrowotnego celu, ale przyczyni się do nieodwracalnej utraty konkurencyjności przez polskie firmy, pociągnie na dno polską branżę rolno-spożywczą i doprowadzi do zubożenia sporą grupę obywateli” – podano w komunikacie.

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów zawierał propozycje wprowadzenia trzech opłat: od napojów zawierających cukier lub inne substancje słodzące lub aktywne, od sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach o niewielkiej pojemności. Wycofano się z opłat od reklamy suplementów diety.

Zdaniem WEI, najwięcej obaw i kontrowersji budzi opłata od napojów zawierających cukier i inne substancje słodzące. Do sięgania po słodkie napoje ma zniechęcać wzrost cen, ale według Instytutu, analogiczne rozwiązania zastosowane w innych państwach nie przyniosły oczekiwanego efektu w postaci poprawy stanu zdrowia społeczeństwa, w tym w szczególności zredukowania odsetka osób otyłych. 

Amerykański instytut badawczy McKinsey Global Institute po przeanalizowaniu 44 rządowych programów zwalczania nadwagi podatkami, stwierdził, że podnoszenie podatku od słodzonych napojów jest najmniej skutecznym ze wszystkich celowych podatków. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii po wprowadzeniu podatku od napojów słodzonych cukrem, w okresie od 2015 do 2018 roku spożycie wzrosło o 2,6 proc.

Ponadto szacowane na około 2 mld zł wpływy budżetowe są, zdaniem WEI, zawyżone. „Ustawodawca zdaje się nie widzieć długoterminowych zagrożeń wynikających z ustawy, koncentrując się wyłącznie na krótkotrwałym efekcie fiskalnym”.

Organizacja wskazuje na możliwe zagrożenia ekonomiczne, jakie nowy podatek może przynieść polskiej gospodarce. Najboleśniej nowe przepisy odczuwają najmniejsze i najsłabsze podmioty. Po kieszeniach dostaną najsłabiej uposażeni konsumenci. Dla nich wzrost ceny napojów owocowych  szacowany nawet na około 1,40 zł za litr opakowania, oznacza konieczność wyboru tańszego, gorszej jakości i niekoniecznie zdrowego zamiennika. 
WEI zwraca również uwagę na niekonsekwencję polityki fiskalnej państwa. Podatek od konsumpcji jest przykładem podatku regresywnego. Osoby mniej zamożne płacą nieproporcjonalnie więcej niż osoby zamożne. 
Opłata cukrowa uderzy również w drobnych producentów, przetwórców i pośredników z branży rolno-spożywczej. Jak podaje WEI, polskie małe i średnie firmy odpowiadają za aż 70 proc. polskiego rynku napojów. 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA - Half Page (13-28.02.2020)
do góry strony