REKLAMAAthlon Car Lease - baner główny (25.11.-13.12.2019 r.)
Jak często robimy zakupy? Czy przygotowujemy się do nich? W jaki sposób zasobność portfela przekłada się na sposób kupowania?
REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Odpowiedzi na te pytania przynoszą badania Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych Gemius, które przeprowadzono pod koniec maja br. na reprezentatywnej grupie 800 osób w wieku 15­‑50 lat. Ankietowanych zapytano, jak często kupują podstawowe produkty żywnościowe i artykuły chemii gospodarczej do domu. 32 proc. badanych, czyli prawie jedna trzecia, robi to codziennie. Według przedstawicieli tej grupy lepiej kupować częściej, ponieważ jednorazowo wydaje się mniejsze kwoty. Na hurtowe, duże zakupy raz na tydzień lub nawet rzadziej jeździ 21 proc. wszystkich ankietowanych. Ale w grupie badanych o wyższych dochodach na osobę (powyżej 3000 zł miesięcznie) współczynnik ten wynosi już 40 proc. Jak się okazało, zasobność portfela determinuje sposób robienia zakupów. Do sklepów codziennie chodzą przede wszystkim osoby mające najniższe dochody, gdyż według nich w ten sposób oszczędzają. – Częste robienie zakupów może być tylko pozorną oszczędnością. Suma codziennych drobnych wydatków bywa z reguły wyższa od kwoty, którą wydalibyśmy, robiąc zakupy od razu na cały tydzień – komentuje Krzysztof Matela, prezes firmy EGB Investments, zleceniodawcy badań. Jednak najwięcej osób, bo aż 40 proc., sprawunki robi dwa lub trzy razy w tygodniu.
Blisko co drugi Polak (48 proc.) wybiera się na zakupy bez wcześniejszego sporządzenia listy, ale mimo to wie, co kupić. Listę sprawunków przygotowuje 36 proc. osób, najczęściej są to mieszkańcy dużych miast oraz konsumenci z miesięcznym dochodem netto poniżej 500 zł. Do kupowania produktów pod wpływem impulsu (np. promocje) przyznało się 15 proc. ankietowanych. Często są to towary, których nabywcy wcale nie potrzebują w danym momencie, ale okazja cenowa jest zbyt duża, by się jej oprzeć. Polacy na zakupach preferują gotówkę. W ten sposób płaci 77 proc. badanych, czyli ponad trzy czwarte. Kartą płatniczą i kredytową posługuje się łącznie 22 proc. ankietowanych.

(SSZ)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (121) Styczeń 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony