REKLAMAeFRESH - SELENA nr 3 - Baner Główny (14-21.11.2018)
Bać-Pol to jedna z firm przeistaczających się z hurtownika w detalistę

Bać-Pol to jedna z firm przeistaczających się z hurtownika w detalistę (fot. materiały prasowe)

Rynek detaliczny ciągle się zmienia, zatem hurtownicy muszą stale modyfikować model biznesowy. Tylko w ten sposób można zachować efektywność finansową. Wiodący dystrybutorzy zdają sobie sprawę z tego, że sklepów będzie z każdym rokiem coraz mniej, dlatego już zaczęli swoistą transformację – z hurtowników przekształcają się w operatorów sieci detalicznych.

– Dystrybutorzy, którzy dzięki bliskiej współpracy z producentami artykułów brandowych potrafili zbudować ogólnopolską sieć oddziałów i z powodzeniem utrzymać wyłączność na dystrybucję określonych marek w handlu tradycyjnym i gastronomii, szans na podniesienie efektywności zaczęli szukać we wprowadzeniu do oferty produktów oznaczonych markami własnymi. Z jednej strony pozwala im to na osiąganie wyższych marż, a z drugiej zabezpiecza na wypadek, gdyby ich dotychczasowy partner, tj. producent, zdecydował się zmienić system dystrybucji bądź zrezygnować z aktywnej sprzedaży w kanale tradycyjnym – mówi Maciej Szatkowski, ekspert KPMG.

Z kolei lokalne hurtownie oraz hurtownie dystrybucyjne, aby utrzymać się na rynku, przyspieszyły działania konsolidacyjne, by z jednej strony wciąż być znaczącymi partnerami handlowymi dla producentów, a z drugiej uzyskać możliwość obsługi jak największej części rynku pod względem geograficznym i asortymentowym. Dotychczas te hurtownie działały na stosunkowo małym terenie, więc miały zbyt mały potencjał, żeby móc efektywnie prowadzić działalność. Oferowały jedynie wąski, wyspecjalizowany asortyment.

Bezcenne zaplecze detaliczne

Jednocześnie część dużych, już wcześniej zintegrowanych przedsiębiorstw handlowych zaczęła przejmować lub budować franczyzowe sieci detaliczne. – Ze strategicznego punktu widzenia jest to niewątpliwie ruch w dobrą stronę – chociażby dlatego, że polski rynek detaliczny gwałtownie się integruje i w ciągu kilku lat znaczenie sklepów działających w pojedynkę najprawdopodobniej stanie się marginalne. Hurtownie posiadające własne sieci sklepów będą sukcesywnie przekształcać się w operatorów i franczyzodawców – tłumaczy Maciej Szatkowski.

Podkreśla jednak, że zbudowanie efektywnie działających sieci przez podmioty nadal aktywne na rynku hurtowym jest zadaniem niezwykle trudnym. Aby móc sprawnie i efektywnie pod względem finansowym zarządzać siecią detaliczną, zrzeszone w niej placówki muszą mieć zintegrowane systemy sprzedaży, ujednoliconą politykę asortymentową, promocyjną i cenową oraz bezwzględną zgodę właścicieli sklepów na podporządkowanie się zaleceniom wysyłanym z centrali.

Samo know-how nie wystarczy

Do budowy sieci detalicznej nie wystarczy samo know-how. Potrzebne są przede wszystkim ogromne pieniądze na inwestycje w sprzęt, zespół zarządzający, pracowników w terenie, którzy będą operacyjnie pomagali wprowadzać i utrzymywać standardy sprzedaży, obsługi klientów oraz promować sieć w mediach. Wszystkie te zmiany trzeba wprowadzać przy zachowaniu rentowności sklepów na poziomie umożliwiającym ich właścicielom bezpieczne funkcjonowanie. Biorąc pod uwagę erozję marż, zarówno w detalu, jak i w hurcie, oraz zdecydowany wzrost kosztów operacyjnych, przeznaczenie przez hurtownie wystarczających pieniędzy na budowę sprawnie funkcjonujących i lojalnych sieci może być niemożliwe.

– Spodziewam się, że w najbliższych latach będziemy raczej świadkami rozwoju ilościowego sieci „czysto” detalicznych niż spektakularnej rozbudowy sieci skupionych wokół hurtowni. Oczywiście zawsze tę sytuację może zmienić pojawienie się inwestorów zewnętrznych – branżowych lub funduszy private equity – zainteresowanych przejęciem organizacji detalicznych na obecnym etapie integracji – podsumowuje Maciej Szatkowski.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony