REKLAMAPEKAES - baner glówny 16-22.09.2019
Dział z alkoholami w markecie Kaufland, źródło: materiały własne

Dział z alkoholami w markecie Kaufland, źródło: materiały własne (fot. ls)

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców odniósł się do projektu Wieloletniego Planu Finansowego państwa. Organizacja postuluje m.in. utrzymanie dotychczasowej stawki akcyzy na wyroby tytoniowe oraz zróżnicowania zmian akcyzy na alkohole, tak aby najwyższe wzrosty dotyczyły najmocniejszych alkoholi.

REKLAMAEDENRED - eBook - Belka w artykułach (16-24.09.2019)

ZPP podkreśla, że prowadzona dotychczas polityka akcyzowa wobec wyrobów tytoniowych – utrzymywania stawek akcyzy na nie zmienionym poziomie – umożliwiła znaczne zmniejszenie szarej strefy i powiększenie legalnego rynku. Dzięki tej polityce, wspartej zwiększoną skutecznością zwalczania przestępczości, szara strefa papierosów zmalała o 30 proc., choć wciąż jest większa, niż przeciętnie w Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, ZPP rekomenduje kontynuowanie dotychczasowej polityki i dalsze reformy, szczególnie w zakresie kodeksu karnego skarbowego. Zdaniem organizacji, podwyżka akcyzy, z uwagi na bezpośredni wpływ na ostateczną cenę sprzedawanych produktów, generuje niepotrzebne ryzyka odbudowania przynajmniej części szarej strefy, zamiast dalszego jej redukowania.

Organizacja przedsiębiorców rozumie konieczność podniesienia akcyzy na alkohole, ale uważa, że ewentualna korekta stawek akcyzy powinna być zróżnicowana i osobno przypisana do każdego z rodzajów napojów alkoholowych.

„Scenariusz podniesienia akcyzy na wszystkie napoje o równy wskaźnik w wysokości 3 proc. nie spotyka się z naszą aprobatą, natomiast zaakceptowalibyśmy rozwiązanie, w ramach którego stawki akcyzy na napoje alkoholowe wzrosłyby średnio o 3 proc., przy jednoczesnym ich zróżnicowaniu. Mechanizm taki powinien opierać się na znacznie wyższym wzroście opodatkowania napojów o wysokiej zawartości alkoholu, zaś niższym w przypadku napojów o niskiej zawartości alkoholu. Do rozważenia pozostają również warianty, w ramach których stawka akcyzy na alkohole wysokoprocentowe zależałaby od ich jakości (np. preferencyjna stawka dla autentycznej „polskiej wódki”) a także pojemności, w jakich są sprzedawane. To drugie rozwiązanie mogłoby stanowić propozycję alternatywną wobec zakazu sprzedaży popularnych „małpek” – z uwagi na zgubny wpływ, jaki wysokoprocentowe alkohole sprzedawane w niewielkich pojemnościach mają na społeczeństwo i jego stan zdrowia, wyższe ich opodatkowanie wydaje się być uzasadnionym rozwiązaniem.” – argumentuje ZPP.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony