REKLAMAeFRESH - SELENA nr 3 - Baner Główny (14-21.11.2018)
Z zestawienia Top 100 wynika, że każdy format sklepu może być wydajny

Z zestawienia Top 100 wynika, że każdy format sklepu może być wydajny (fot. Pixabay CC0)

Sprzedaż z metra kwadratowego, czyli produktywność powierzchni sprzedaży, jest powszechnie używaną miarą sukcesu placówek detalicznych. Niektóre europejskie sieci osiągają w tym zakresie wybitne wyniki. Serwis LZ Retailytics bada źródła ich powodzenia i stara się ustalić, jakie cechy wspólne je łączą.

W tym celu analitycy LZ Retailytics porównali najbardziej produktywne banery europejskie. Odkryli, że wszystkie kanały sprzedaży spożywczej mają potencjał, by osiągnąć wysoką wydajność. Jednak czynniki makroekonomiczne i lokalna panorama detalu daje niektórym rynkom naturalną przewagę. Ponadto, po osiągnięciu określonego poziomu sprzedaży, wolumen sprzedaży zaczyna odgrywać ważną rolę.

– Jeśli chodzi o dziesiątkę najwydajniejszych sieci, wszystkie wykazały się szybkimi i odważnymi reakcjami na trendy występujące na ich rynkach. Wszystkie starają się budować unikalny format i nieustannie udoskonalają koncept swoich sklepów. Są silnie zorientowane na jakość obsługi, mają wysoki udział produktów marki własnej w ofercie i stosują agresywną politykę cenową – wyjaśnia Daniel Johansson, analityk detalu w LZ Retailytics.

Z analizy danych wynika, że każdy format spożywczy może być produktywny. W zestawieniu 100 najbardziej produktywnych sieci europejskich znalazło się 28 sieci dyskontów, 27 supermarketów, 19 hipermarketów, 18 minimarketów oraz 8 sieci cash&carry. W przypadku tej pierwszej setki, średnia sprzedaż jednej sieci wyniosła ok. 4,6 mld euro, a łączna powierzchnia sprzedaży to średnio ok. 450 tys. mkw. W Top 100 najbardziej produktywnych banerów są 23 sieci brytyjskie, 11 szwajcarskich, po 7 z Holandii, Włoch i Francji.

Analitycy porównali produktywność czołowej dziesiątki z zajmującą nr 100 w zestawieniu – a więc wciąż wysoko wydajną – siecią Ica Nära. Porównanie pokazuje przepaść dzielącą liderów od przeciętnych sieci (patrz: tabela).

Lider zestawienia, włoska sieć supermarketów i mniejszych hipermarketów Esselunga, może się pochwalić niezwykłą proaktywnością, wychodzeniem naprzeciw potrzebom konsumentów. Sieć nieustannie właściwie odczytuje trendy i szybko wprowadza stosowne zmiany we wszystkich swoich placówkach.

W zestawieniu Top 100 poszczególne oddziały krajowe Lidla zajmują 15 pozycji, a oddziały Aldi Süd 7 pozycji. Obaj niemieccy dyskonterzy zawdzięczają to umiejętności zarządzania formatami i specjalizacji. Są one szczególnie wydajne w Wielkiej Brytanii i Irlandii, gdzie ich popularność wystrzeliła w ostatnich latach pod niebiosa, czemu jednak nie towarzyszył proporcjonalny wzrost liczby placówek.

Sieć Colruyt jest liderem na rynku belgijskim, gdzie firma zarządza unikalnym miksem supermarketów, dyskontów i marketów cash&carry. Sieć sprzedaje tanią żywność i produkty non-food zarówno firmom, jak i końcowym konsumentom. Chętnie sprzedaje hurtowo, a w marketach c&c półki z towarem sięgają sufitu – klienci mogą korzystać z drabin.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony