11.12.2017/11:40

Dwie dekady rozwoju i wciąż świetne perspektywy – rynek galerii handlowych w Polsce [ANALIZA]

Od początku lat 90-tych w Polsce powstało ponad 470 wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni ok. 11,3 mln mkw. Na przestrzeni lat zmieniała się rola centrów handlowych, które z destynacji zakupowych stały się miejscami, w których Polacy spędzają wolny czas i szukają pozytywnych doświadczeń – wynika z obserwacji firmy doradczej Colliers International.

Pierwsze obiekty handlowe powstały na początku lat 90. wraz z rozwojem handlu i pojawieniem się najemców poszukujących wysokiej jakości powierzchni w dobrych lokalizacjach.W 2000 roku ważnym wydarzeniem na rynku było oddanie do użytku Galerii Mokotów (obecnie ponad 68 tys. mkw.), pierwszego centrum handlowego na dużą skalę, które cieszy się renomą do dziś. W kolejnych latach powstały m.in. Arkadia, Manufaktura (po ok. 110 tys. mkw.) i Złote Tarasy (64 tys. mkw.).

– Głównymi czynnikami napędzającymi rynek 20 lat temu były niemal całkowity brak handlu wielkopowierzchniowego i ekspansja sieci handlowych. Stopniowo pojawiły się nowe kategorie najemców i nowe formaty handlowe. Dziś nie ma już w Polsce miast bez nowoczesnego handlu, a polskie centra handlowe są w europejskiej czołówce pod względem funkcjonalności, aranżacji przestrzeni i architektury – mówi Marta Machus-Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.

Globalny kryzys finansowy sprzed dekady ostudził na chwilę zapał inwestorów do realizowania kolejnych inwestycji handlowych. Jednak solidne fundamenty polskiej gospodarki w połączeniu z silnym popytem wewnętrznym szybko przywróciły Polsce pozycję kraju atrakcyjnego dla sieci handlowych i deweloperów, czego potwierdzeniem mogą być spektakularne projekty, takie jak Galeria Katowicka (48 tys. mkw.) czy niedawno ukończone Posnania (blisko 100 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia (64 tys. mkw.) i Serenada w Krakowie (42 tys. mkw.).

Przyciągnąć klienta

Z czasem zmieniła się funkcja centrów handlowych, które odgrywają coraz istotniejszą rolę społeczną i rozrywkową. Dziś są one nie tylko miejscem zakupów, ale również miejscem życia towarzyskiego. To sprawia, że oprócz atrakcyjnych sklepów, klienci oczekują urozmaiconej oferty rozrywkowej i kulinarnej. Dodatkowo, aby przyciągnąć klientów, właściciele obiektów handlowych starają się wyróżnić aranżacją wnętrz i architekturą, np. szklanymi fasadami i oryginalnymi witrynami.

– Dziś nawet najlepsza lokalizacja nie wystarczy, by skłonić klientów do wizyty w centrum handlowym. Jest wiele możliwości spędzania wolnego czasu i robienia zakupów m.in. dzięki internetowi, który zmienił nawyki i zachowania klientów. Jednak e-commerce nie zaspokoi potrzeby przebywania z innymi ludźmi. Dlatego zarządcy i najemcy muszą stale podążać za zmieniającym się stylem życia konsumentów. Klienci przychodzą do centrów handlowych w poszukiwaniu nowych doświadczeń. Przestrzeń musi inspirować, wyróżniać się, i sprzyjać rozrywce. Zarządcy i najemcy powinni ze sobą ściśle współpracować oraz aktywnie zarządzać przestrzenią, by zachować konkurencyjność i zainteresowanie klientów – podkreśla Marta Machus-Burek.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.