18.07.2018/15:19

RETAIL 2028: Scenariusze przyszłości dla sektora handlu detalicznego

Przyszłość handlu detalicznego nie jest przesądzona – kształtują ją wspólnie konsumenci i gracze rynkowi, oferujący i wdrażający innowacje retailowe. Jak więc uzyskać przewagę strategiczną i zaskakiwać konkurencję, jednocześnie samemu nie dając się zaskoczyć? Raport foresightowy pt. „Niespodziewana przyszłość handlu detalicznego” przygotowany przez firmę 4CF daje wskazówki dla sieci handlowych i e-commerce.

Rynek handlu detalicznego w kolejnej dekadzie podlegać będzie wpływowi szeregu czynników zmian. Najważniejsze  z nich zostały przeanalizowane na potrzeby raportu i zgrupowane w klastry określające cztery scenariusze przyszłości. Jeden z nich, to scenariusz kontynuacji, odpowiadający prostej ekstrapolacji trendów. Trzy pozostałe opisują wersje przyszłości, w których jeden bądź więcej z aktualnych trendów ulegnie zmianie. Zmiana trendu  zmodyfikuje w sposób istotny warunki gry dla detalistów. Osią scenariuszy są możliwe konsekwencje: dalszej regulacji rynku europejskiego, nasilonej dyfuzji technologii, bądź załamania gospodarczego spowodowanego eskalacją cyberzagrożeń.

Szybkie zmiany rynkowe sprawiają, że znacznie trudniej jest opracować strategię działania odporną na przyszłość. Wnioski zawarte w raporcie pomagają w zidentyfikowaniu obszarów szczególnie interesujących z perspektywy dużych sieci handlowych i e-commerce.

Norbert Kołos, partner zarządzający w 4CF przekonuje, że detaliści muszą zrobić kolejny krok w stronę nowych źródeł wiedzy o konsumentach i rozwiązaniach. - W tej chwili dysponują coraz większą wiedzą o zachowaniach konsumenckich, ale informacje historyczne tylko zarysowują obecne trendy. Przyszłość należy do tych, którzy będą w stanie wpłynąć na rozwój trendów, zmienić je lub stworzyć nową propozycję obok głównego nurtu.

Lektura raportu prowadzi do kilku ciekawych wniosków. Przede wszystkim, analiza scenariuszowa wskazała, że nie wszystkie z rozwiązań, które cieszą się obecnie dużą uwagą, są jednakowo bezpieczne w adaptacji przez detalistów. Taką syreną, czyli rozwiązaniem kuszącym, jednak względnie odległym i przynoszącym relatywnie niewielkie korzyści konsumentom przyszłości okazała się np. daleko idąca personalizacja oferty sklepów z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji. Stało się tak za sprawą wysoce niesprzyjających warunków w scenariuszach interwencji – gdzie przetwarzanie danych osobowych podlega dalszym obostrzeniom – i technokryzysu – w którym obawa o bezpieczeństwo przewyższa korzyści płynące ze spersonalizowanej oferty.

W raporcie są też niespodzianki pozytywne. W tym kontekście również warto wspomnieć rozwiązanie wspierane sztuczną inteligencją. Jest to zaawansowana optymalizacja procesów biznesowych. Chociaż rozwiązanie to jest z pozoru niewidoczne dla przeciętnego Kowalskiego, wg raportu pozwoli znacząco poprawić jego obsługę we wszystkich analizowanych scenariuszach. Co więcej, jego adaptacja przez mainstream może nastąpić wcześniej niż się wydaje. W najbardziej sprzyjających warunkach może to stać się już za niespełna trzy lata.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.