Eksperyment Intermarche – jak kolor żywności zmienia odbiór jej smaku?
Francuska sieć Intermarche postanowiła wykazać, jak sztuczne barwniki mogą mącić w głowie konsumentom, zmieniając ich poczucie smaku. Firma przeprowadziła eksperyment, zabarwiając na różne kolory wybrane produkty spożywcze ze swojej serii żywności organicznej L'Essentiel. Wyniki eksperymentu sieć prezentuje w krótkim filmiku.
Produkt naturalne serii L’Essentiels nie zawierają dodatków, konserwantów ani sztucznych barwników. Doskonale nadają się zatem do tego rodzaju eksperymentów. Eksperci sieci dodali do jogurtów i lodów tej marki różne barwniki, aby sprawdzić, czy będą one inaczej smakować uczestnikom badania. Okazało się, że żywność o obiektywnie identycznym smaku zupełnie inaczej smakuje konsumentom, w zależności od tego, jaki barwnik został do niej dodany.
Wszystkie jogurty miały smak waniliowy. Jednak w zależności od ich zabarwienia, klienci stwierdzali, że produkty mają smak truskawkowy, jeżynowy czy malinowy. Domyślali się także smaku wiśni, moreli czy brzoskwini.
Z kolei lody na patyku o smaku cytrynowym zabarwiono na czerwono, pomarańczowo, zielono i niebiesko. Badane osoby zgadywały: silna mięta, morela, pomarańcza… żaden z uczestników eksperymentu nie doszukał się smaku cytryny.
W ten pomysłowy sposób sieć zareklamowała zalety swoich naturalnych, pozbawionych sztucznych dodatków produktów. Twórcy reklamy nie mogli bezpośrednio informować konsumentów o szkodliwości sztucznych barwników, ponieważ w istocie nie niosą one zagrożeń zdrowotnych. Wobec tego postawiono na przekaz: sztuczne barwniki „oszukują” twój mózg, lepiej jeść produkty naturalne.
1 komentarz
-
10.07.2018
Bardzo ciekawy i przydatny eksperyment. Chwała eksperymentatorm :)
2