10.04.2013/15:11

Fiksy - nowy segment pociągnął cały rynek

Wprowadzone w 2012 roku produkty do przyrządzania piersi kurczaka na patelni z pomocą pergaminu czy papierowej torebki spotkały się z wyjątkowym zainteresowaniem konsumentów. Innowacyjne nowości dały silny impuls do wzrostu całej kategorii.

Dynamicznie rosnące jeszcze do niedawna fiksy należy już zaliczyć do dojrzałych kategorii kulinarnych. W ostatnim roku jej wielkość wyniosła 103 mln torebek, zaś wartość przekroczyła 295 mln zł (źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, październik­‑listopad 2011 wobec październik­‑listopad 2012). Rynek zanotował 2­‑proc. spadek wartościowy, a sprzedaż ilościowa obniżyła się o 1 proc. W kategorii fiksów pojawiły się już marki sieci handlowych, głównie dyskontowych. Stanowią one niespełna 5 proc. wartości kategorii, a ich udział w sprzedaży nieznacznie rośnie.

Już nie każda nowość to sprzedażowy samograj

Producenci zaobserwowali zmianę reakcji konsumentów na nowości, które wcześniej były podstawowym motorem napędowym kategorii. Mimo wielu nowych propozycji, trudno już zaobserwować tak spektakularne wzrosty sprzedaży, jak w ubiegłych latach. Wojciech Osiński z Nestlé Polska (Winiary Pomysł na…) twierdzi, że konsumenci nadal poszukują nowych produktów, ale najbardziej doceniają te, które odpowiadają na ich potrzeby i oferują unikalną wartość. – Tylko prawdziwe innowacje mogą ożywić dojrzałą kategorię, czego dowodzi reakcja konsumentów na naszą ubiegłoroczną nowość Winiary Pomysł na… Papirus – mówi przedstawiciel marki Winiary.
Wprowadzona w ub.r. linia produktów Papirus Soczysta pierś kurczaka wraz z nowością Knorra Fix Soczysty kurczak z patelni stworzyły nowy segment, który znacząco wpłynął na dynamikę sprzedaży całego rynku. Świadczą o tym dane za miesiące październik­‑listopad ub.r., w których – jak podaje Unilever Polska, powołując się na Nielsena – zanotowano blisko 10­‑proc. wzrost wartości kategorii. – Wprowadzenie produktów umożliwiających przygotowywanie piersi kurczaka smażonych na patelni bez dodatkowego tłuszczu było w minionym roku najważniejszym wydarzeniem na rynku, które dało impuls do wzrostu całej kategorii – ocenia Izabela Ryl­‑Żmurek z firmy Unilever Polska, właściciela marki Knorr.

Dojrzała kategoria może się rozwijać

Innowacyjność przywołanych wyżej produktów polega na zaproponowaniu konsumentom nowego sposobu smażenia mięsa na patelni. W przypadku produktu Winiar polega on na zawinięciu piersi kurczaka w pergamin pokryty mieszanką przypraw, a w przypadku Fix Knorr – na włożeniu natartego przyprawami mięsa do papierowej torebki. Tak zawinięty kurczak smaży się bez dodatku tłuszczu przez kilka minut. Wygodnie, prosto, szybko, dietetycznie i pomysłowo – najwyraźniej na produkt o takich walorach czekali konsumenci. Ich reakcja na nowy segment pozwala producentom z większym optymizmem mówić o przyszłości kategorii. – Dołączenie Papirusu do dziesiątki najchętniej wybieranych produktów to dla nas wyraźny sygnał, że kategoria, przy odpowiednim zarządzaniu i wsparciu, ma szansę jeszcze przez wiele lat rosnąć i zyskiwać poparcie konsumentów – mówi przedstawiciel Nestlé Polska. Oprócz Papirusów firma rozwija również inne segmenty rynku. Do linii dań jednogarnkowych dołączył Winiary Pomysł na… serowy garnek. Zdaniem producenta tego rodzaju wyroby mają wciąż duży potencjał – wcześniej wprowadzone na rynek pozycje (Chłopski garnek, Boloński garnek), mimo braku wsparcia w mediach, cieszą się niesłabnącą popularnością, a kolejny wariant ma być również okazją do przypomnienia o całej linii dań jednogarnkowych Winiary.

Fiksy uzupełnieniem marki makaronowej

Rynek fiksów wciąż jest atrakcyjny również dla nowych producentów. Szansę mają szczególnie ci, którzy mają innowacyjne podejście i spójny pomysł na wykorzystanie popularnych składników. W ub.r. takie rozwiązanie zaproponowała Lubella (Grupa Maspex) – silna marka makaronowa, wprowadzając linię fiksów do dań na bazie makaronów. – Fiksy Lubella w naturalny sposób uzupełniają podstawową ofertę marki, czyli makarony – dzięki nim dajemy konsumentom gotową propozycję na proste, szybkie i smaczne danie – mówi Dorota Liszka, reprezentująca Grupę Maspex. Wdrożenie fiksów w ramach marki makaronowej miało na celu stworzenie konceptu Danie z pomysłem – bazy, przepisu oraz listy zakupów, na której znajdują się różne rodzaje makaronów z oferty Lubelli. Linia fiksów to osiem pomysłów na danie: Spaghetti Bolognese, Spaghetti Napoli, Kokardki Carbonara, Pikantne Rurki, Świdry z Kurczakiem i Pieczarkami, Lasagne, Canelloni z Kurczakiem i Groszkiem oraz – jedyne danie niemakaronowe – Gulasz z Kaszą. Na każdym opakowaniu znajduje się alternatywny przepis na danie od Lubelli.
Katarzyna Chorąży

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.