24.07.2018/16:01

Skarga na Lidla dot. nawoływania do marnowania żywności. KER nie stwierdziła nieprawidłowości

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi od klientów Lidla, poirytowanych piosenką z reklamy Lidla, w której sieć namawia do sobotnich zakupów na zapas. Jeden ze skarżących podnosił, że „niektóre grupy społeczne narażone są na przekaz podprogowy”. Lidl wyjątkowo zgodził się wziąć udział w postępowaniu jako strona, jednak KER nie dopatrzyła się uchybień ze strony emitenta reklamy.

Skarżący zwrócili uwagę, że namawianie do zakupu nadmiernych ilości towarów jest nieetyczne i prowadzi do marnowania żywności. Jeden z nich twierdził, że niektóre grupy klientów, np. osoby starsze, słysząc „z tyłu głowy” piosenkę zachęcającą do kupowania na zapas, mogą dokonywać zakupu niepotrzebnych im produktów.

Lidl Polska, który co do zasady nie uznaje kognicji Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, jednorazowo wyraził wolę uczestnictwa w postępowaniu. Firma zastrzegła jednak, że nie można poczytywać powyższej zgody jako jakiegokolwiek generalnego potwierdzenia kognicji Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy w zakresie dotyczącym Lidl Polska, zwłaszcza na przyszłość. Dyskonter „nie jest bowiem zrzeszony w żadnej z organizacji będącej członkiem Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, ani nie jest sygnatariuszem Kodeksu Etyki Reklamy, zatem nie jest w żaden sposób formalnie zobowiązany do przestrzegania wytyczonych przez Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy zasad i reguł, zwłaszcza że tylko niewielka część rynku reklamowego miała rzeczywisty wpływ na ustalenie treści Kodeksu Etyki Reklamy, a sam Kodeksu Etyki Reklamy nie ma umocowania prawnego.”

Lidl jednak uznał, że w tym wypadku zajmie stanowisko, wnosząc o oddalenie skargi w całości. Przedstawiciele sieci wyjaśnili, że przedmiotowa reklama dotyczący wyłącznie bielizny oraz deski do prasowania i nie dotyka, nawet ubocznie lub kontekstowo, kwestii dotyczącej artykułów spożywczych, zatem nie może stanowić namowy do „marnowania żywności”.

Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowych reklamach naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez Skarżących. Uznał, że obie reklamy były prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Nie dopatrzył się również w przedmiotowych reklamach treści nadużywających zaufania odbiorców lub wykorzystujących ich brak doświadczenia lub wiedzy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.