21.08.2016/12:07

Tesco coraz mocniej centralizuje zarządzanie biznesem w Europie Centralnej

Brytyjska sieć Tesco kontynuuje działania związane z centralizacją zarządzania operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej. Węgierski dziennik „Magyar Idok” poinformował, że już wkrótce może zostać zlikwidowana węgierska centrala Tesco w Budaörsön, z firmy odchodzą kolejni menadżerowie, a biznes jest systematycznie restrukturyzowany i odchudzany.

Jak informuje dziennik, węgierski oddział firmy ma coraz mniejszy wpływ na działalność zakupową firmy i relacje z dostawcami, a także na zaopatrzenie, marketing, łańcuch dostaw, zarządzanie zasobami ludzkimi, czy finansami. Dziennikarze alarmują, że ze struktur węgierskiego Tesco odchodzą kolejni menadżerowie wysokiego szczebla, którzy obawiają się o przyszłość firmy w tym kraju.

Jednocześnie Tesco pracuje nad poprawą rentowności sklepów. Firma ogranicza liczbę produktów na półkach (m.in. w obszarze produktów non food). Rozwija koncept sklepu w sklepie wprowadzając do największych hipermarketów, a w zasadzie wynajmując część powierzchni niezależnym operatorom, np. z branży odzieżowej czy produktów sportowych.

Węgierski dziennik informuje, że pod znakiem zapytania stoi dalsza działalność Tesco w obszarze sprzedaży internetowej. Można się jedynie domyślać, że firma  na Węgrzech – tak jak w Polsce – przeprowadzi przegląd i ograniczy bardzo kosztowną logistycznie działalność w e-handlu.

Dziennikarze „Magyar Idok” sugerują, że podejmowane przez Tesco działania mogą sygnalizować, że brytyjski operator chce opuścić węgierski rynek. Gdy jednak przyjrzymy się ogłoszonym kilkanaście miesięcy temu przez Tesco planom związanym z centralizacją biznesu w regionie Europy Centralnej można domyślać się, że likwidacja węgierskiej centrali jest jedynie kolejnym krokiem w realizacji wspomnianego projektu. Co więcej, ograniczenie aktywności będzie następowało, nie tylko w przypadku oddziału Tesco na Węgrzech, ale także Polsce i na Słowacji. Większość kompetencji „lokalnych central” z tych krajów przejmuje główne biuro firmy zlokalizowane w Czechach.

Warto jednak zaznaczyć, że kompetencje lokalnych oddziałów Tesco raczej nie zostaną ograniczone do zera, firma musi mieć komórki które będą koordynowały działania np. w obszarze marketingu, czy utrzymywały kontakt z dostawcami.

Ograniczenie kompetencji operacyjnych oddziałów Tesco w poszczególnych krajach regionu (oprócz Czech) ma z jednej strony mocno ograniczyć koszty i poprawić rentowność biznesu brytyjskiej sieci w Europie Centralnej, a z drugiej, obecna restrukturyzacja i centralizacja operacji w regionie może pomóc w przyszłości w sprzedaży biznesu firmy.

Przedstawiciele Tesco zaprzeczają doniesieniom dziennika „Magyar Idők. Dział prasowy brytyjskiej sieci poinformował, że „nie ma planów likwidacji biura w Budaörs”, jednocześnie dodał, że firma realizuje zaplanowane jeszcze w 2015 r. działania związane z przeglądem portfolio biznesowego na Węgrzech. Dodatkowo, przedstawiciele Tesco podkreślili, że władze firmy potwierdziły w czerwcu, że są zainteresowane dalszym zaangażowanie sieci na rynku Europy Centralnej.

Magyar Idok / wiadomoscihandlowe.pl

Jeśli ten artykuł był interesujący zapisz się na codzienny, darmowy newsletter portalu wiadomoscihandlowe.pl. Bądź na bieżąco! Wystarczy kliknąć ten link i wpisać swój adres e-mail!

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.