REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)
Walmart Pickup Tower

Walmart Pickup Tower (fot. mat. prasowe)

W 2018 r. liczba punktów click&collect, prowadzonych przez wiodące sieci detaliczne, wzrosła o 40 proc. Detaliści stacjonarni mogą poradzić sobie z problemem kosztów logistyki e-commerce, a organizując punkty odbioru zamówień z jednej strony zagospodarowują nadmiar powierzchni sklepów, a z drugiej wychodzą naprzeciw rosnącym oczekiwaniom konsumentów w zakresie szybkości i wygody zakupów – to wnioski z raportu „The Rise and Evolution of Click & Collect” firmy Planet Retail.

REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BELKA W ARTYKUŁACH (09-24.12.2019)

Inwestycje sieci detalicznych w rozwój usługi click&collect na tyle zmieniły już obraz handlu, że posiadanie tej opcji w ofercie staje się praktycznie obowiązkowe. Firma Planet Retail przeprowadziła globalne badanie 25 największych detalistów świata i ustaliła, że obecnie już ponad 80 proc. z nich oferuje tę usługę, przy czym większości udaje się oferować opcję dostawy tego samego dnia.

Model click&collect przynosi korzyści tym detalistom, którzy chcą rozwijać sprzedaż omnichannel, jednocześnie nie przekształcając w istotny sposób swojego modelu biznesowego. Ten system wymaga mniejszych zasobów i inwestycji niż usługa dostaw do domu, a ponadto umożliwia wykorzystanie dla celów logistycznych nadmiaru powierzchni sklepowej. Dzięki click&collect detaliści mogą też utrzymać kurczące się marże.

– Przykładem może być wiodąca niemiecka sieć Rewe, która w zauważalny sposób przenosi uwagę z dostaw zamówień online do domów klientów w kierunku usługi click&collect, która jest ekonomicznie bardziej wydajna. Sieć planuje wprowadzenie tej usługi do wszystkich swoich sklepów w Niemczech. Korzyści z utrzymywania tego systemu wykraczają poza e-commerce – jak wynika z niedawno opublikowanego raportu Retail Dive 2018, aż 51 proc. aktywnych klientów online przy okazji odbioru zamówienia dokonuje dodatkowych, nieplanowanych zakupów w placówce stacjonarnej – wylicza Florence Wright, analityczka detalu w Planet Retail.

W tej sytuacji sieć punktów click&collect szybko rośnie, generując wzrost sprzedaży i dostępności kanału online. Tylko w 2018 r. w skali globalnej wiodący detaliści uruchomili ponad 5 tys. takich punktów.

W miarę wzrostu sprzedaży online żywności, rozwijają się także nowe modele usługi click&collect – od automatycznych stacji odbioru, przez urządzenia Amazon locker, aż po formaty dedykowane dla pieszych klientów w centrach miast – takie jak rozwijany przez Carrefoura system Pedestrian Drive.

Do pewnego momentu usługa click&collect sama w sobie stanowiła dostateczny wyróżnik dla sieci handlowych. Jednak w miarę jej upowszechniania detaliści stają przed nowymi wyzwaniami – muszą się zastanowić, jak wyróżnić swój model od modeli konkurencyjnych sieci. Florence Wright z Planet Retail jest zdania, że w najbliższej przyszłości należy się spodziewać innowacji w czterech kluczowych obszarach:

  1. Zasięg sieci – należy się spodziewać, że detaliści będą zwiększać liczbę punktów odbioru, aby wspierać sprzedaż online.
  2. Szybkość – rozwijana będzie usługa dostawy tego samego dnia, ale jednocześnie pojawiać się będą oferty jeszcze szybszej dostawy. Gracze tacy jak Amazon rozwijają już dostawy w 1 i 2 godziny od zamówienia.
  3. Innowacje w zakresie formatu – modele click&collect będą coraz bardziej innowacyjne i staną się coraz bardziej zaawansowane. Detaliści eksperymentują z różnymi rozwiązaniami, tak jak Walmart, który rozwija system automatycznych wież Pickup Towers.
  4. Doświadczenie zakupowe – w tym zakresie jest jeszcze spore pole do działania. Powstają takie rozwiązania jak informowanie w czasie rzeczywistym o dostępności produktu czy alerty tekstowe z informacją, że zamówienie jest gotowe do odbioru. Niektórzy detaliści starają się zintegrować punkty click&collect ze środowiskiem sklepowym, np. wprowadzając do nich ofertę impulsową albo proponując próbki towarów. Inne pomysły to drobne bonusy i upominki dodawane do zamówionych zakupów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Milenials 1 8 miesięcy temuocena: 100% 

    Żeby tak do Polski weszło chociaż REWE...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony