15.09.2020/09:03

Auchan zamyka część dawnych hipermarketów Real. Sieć dokonuje przeglądu portfolio w Polsce

Duże znaczy coraz mniej

Sytuacja hipermarketów w Polsce nawet przed pandemią była nie do pozazdroszczenia. To format, w którym sprzedaż w ostatniej dekadzie - ze względu na trendy konsumenckie (kupowanie blisko domu, życie w biegu, brak czasu i chęci, by jechać na zakupy za miasto) - zwykle malała, a gdy już wzrastała, to tylko nieznacznie. Największe sklepy sukcesywnie traciły udziały w rynku handlowym, głównie na rzecz dyskontów, ale również małych sklepów/placówek convenience i supermarketów proximity. Sama dyskontowa Biedronka generuje dziś dwukrotnie wyższą sprzedaż, niż wszystkie hipermarkety spożywcze w Polsce liczone razem. Podejmowane są co prawda próby wynalezienia formatu hipermarketowego "na nowo", jednak dotychczas żadnej sieci nie udało się zaprojektowanie hipermarketu przyszłości. Nie dziwi zatem, że nowe hipermarkety praktycznie nie są już uruchamiane (z małymi wyjątkami).

Z danych GfK wynika, że hipermarkety na koniec 2018 r. miały już zaledwie 13,1 proc. udziałów w rynku handlu FMCG w Polsce. Rok wcześniej było to 14 proc., a względem 2011 r. spadek wyniósł 4 punkty procentowe. Jedną z przyczyn spadku była obniżka rocznej częstotliwości wizyt z 35 w 2011 r. do 27 obecnie (skumulowany okres 12-miesięczny kończący się na czerwcu 2020 r.) oraz spadek liczby klientów.

- Kanał hipermarketów z roku na rok traci na znaczeniu. Dzieje się tak głównie na rzecz dyskontów, które w ciągu ostatnich lat znacząco poprawiły wiele obszarów swojej działalności, wpływających na pozytywne doświadczenie zakupowe, a co za tym idzie, także na postrzeganie sieci przez klientów - wskazuje Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Dane Nielsena pokazują, że liczba hipermarketów w Polsce między rokiem 2017 a 2019 spadła z 346 do 335. Ta tendencja znacznie przyspieszy w ciągu kolejnych 2-3 lat, gdy dyskontowe Netto po sfinalizowaniu przejęcia biznesu Tesco w Polsce zacznie likwidować hipermarkety kompaktowe brytyjskiego operatora, których obecnie jest mniej niż 100.

Franczyzowe big-boxy

Auchan, przez lata kojarzone z formatem hipermarketowym, dziś stara się skręcać w stronę supermarketów (dawne Simply Markety, obecnie Auchan Supermarkety) i marketów convenience (Moje Auchan). Ekspansja francuskiego szyldu ma być napędzana dzięki otwarciu się na model franczyzowy. Aktualnie w tym modelu funkcjonuje osiem supermarketów i dwa hipermarkety Auchan (zarządzane wspólnie z grupą Schiever), ale niebawem ma się to zmienić. Plany Auchan zakładają bowiem otwarcie kolejnych 300 sklepów franczyzowych w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat.

Co ciekawe, pomimo wyzwań stojących przed hipermarketami, sieć nie wyklucza, że niektóre z nowych placówek ruszą właśnie w tym formacie. - Trudno oczekiwać, że ktoś przyjdzie do nas i powie: słuchajcie, mam 5 tys. mkw., chcę zrobić z wami interes - mówił portalowi wiadomoscihandlowe.pl w ub.r. informator znający szczegóły planów Auchan, pytany o hipermarkety franczyzowe. - Nie spodziewamy się raczej takich sytuacji, ale niczego nie wykluczamy - twierdziło nasze źródło.

- Zależy nam na pozyskiwaniu franczyzobiorców, w tym takich, którzy są niezadowoleni ze współpracą z innymi sieciami. Chcemy, aby do nas przyszli, gdyż mamy im coś ciekawego do zaoferowania. Być może coś, czego do tej pory nie robili - podkreślał nasz informator.

Auchan posiada dziś w Polsce 105 sklepów stacjonarnych, w tym 69 hipermarketów, 30 supermarketów i 6 marketów convenience Moje Auchan. Sieć prowadzi także sprzedaż internetową (własne Auchan Direct i przez Allegro) oraz współpracuje z platformami Glovo oraz Everli (dawne Szopi.pl).

Dodaj komentarz

6 komentarzy

  • spec 21.09.2020

    stawka za 1m2 to od 4 do 7 EUR. Hipermarket z magazynem moze miec od 8000 do 15000m2 wiec czynsz za powierzchniee bedzie pomiedzy 144 tys. do około 500 tys.

  • Rudzik 2 16.09.2020

    Nawet bańkę miesięcznie za kilkanaście tys m2 powierzchni sali sprzedaży

  • Tomek 15.09.2020

    Zyski są wszystko zależy od podejścia do problemu. Według źródeł tylko 10 hipermarketów po Realowskich odrobiła straty i wyszła na prostą.Reszta nadal próbuje wyjść z dołka.Niestety problemem jest brak pracowników i siatki dostaw (jeden magazyn centralny).Wiele kosztów zjada czynsz,media, opłaty,inwestycje itp. Zarobki marne i wysokie pensje dyrektorów ( jedni się przykładają i mają pojęcie o handlu i działają.Inni w nagrodę lub po awansie tylko siedzą i biorą kasę,a hipermarket upada.

  • Rudzik 15.09.2020

    Od 200 tys nawet do miliona msc. Zależy od lokalizacji i powierzchni

  • Klient 15.09.2020

    Auchan to bardzo dobre hipermarkety, szkoda ich, mają bogatą ofertę, przejrzyste ceny, korzystne jakościowo produkty i kultura w sklepie.

  • Kuba 15.09.2020

    Ktoś się orientuje ile takie sieci płacą za wynajem takiego hipermarketu? Pytam z ciekawości.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także