23.05.2018/15:44

Baby boomers w natarciu. Starsi konsumenci są coraz atrakcyjniejszą grupą docelową dla handlu

Polski konsument coraz szybciej podąża za trendami. Obecnie króluje: premiumizacja, wygoda i zdrowie. Producenci i detaliści prześcigają się w rozwiązaniach, które mają sprostać coraz wyższym wymaganiom klientów. Czy jednak, aby na pewno każdy konsument jest królem, czy może pewna grupa konsumentów pozostaje nieco niezauważona? Na to pytanie poszukuje odpowiedzi Małgorzata Głos – Client Business Partner z agencji badawczej Nielsen.

Jak potwierdza realizowane od ponad dekady badanie Nielsena Shopper Trends, kiedy spojrzymy na zachowania zakupowe shopperów to nie różnią się one zbytnio w zależności od miejsca zamieszkania – bez względu na to, czy konsumenci żyją w małym mieście, czy w metropolii, ich wrażliwość na promocje czy skłonność do kupowania zdrowej żywności są podobne. Mimo tego klienci w bardzo różny sposób są w stanie odpowiadać na trendy, ponieważ determinuje ich środowisko, w którym funkcjonują.

Baby boomer – zapomniana grupa konsumencka?

Pomyślmy teraz o dojrzałych konsumentach, pokoleniu baby boomers, czyli osobach 55-70 lat. Postrzegani są oni niekiedy, jako nieciekawa i przewidywalna grupa konsumentów, która jedyne, co robi, to z gazetką w ręku szuka promocji, najlepiej w dniu, kiedy jest dzień seniora w hipermarkecie. A czy rzeczywiście tak jest? Czy może stereotypy przyćmiły nam obraz i wartość dojrzałego konsumenta?

Kim jest dojrzały konsument?

Baby boomers to osoby w pełni świadome swoich nawyków konsumenckich, bo w momencie, kiedy na polskim rynku zachodziły największe zmiany (okres wprowadzenia gospodarki wolnorynkowej), oni mieli po 35-45 lat, byli więc wystarczająco dojrzali, aby nie ulegać magii reklamy i kolorowej komunikacji, która z dnia na dzień odmieniła sklepy. Starali się podejmować swoje decyzje zakupowe w sposób racjonalny i robią to do dziś. Jest to pokolenie, które chętniej niż przeciętny klient zapłaci więcej za produkty wysokiej jakości (deklaruje tak 59 proc. baby boomers), a kiedy dojrzały klient kupuje marki własne, też zdecydowanie częściej wybiera te droższe. Co więcej, dla 55 proc. dojrzałych konsumentów, kupowanie zdrowych produktów jest bardzo istotne i przyznają się do tego zdecydowanie częściej niż pozostałe grupy wiekowe.

Dojrzałe podejście do promocji

Dojrzałość baby boomersów przejawia się również w podejściu do promocji – chętnie z nich korzystają podczas zakupów w sklepie, ale tylko nieliczni baby boomers poniosą wysiłek, by biegać pomiędzy sklepami w poszukiwaniu promocji – deklaruje tak tylko 14 proc. z nich. Baby boomers nie są również miłośnikami dyskontów – to 35 proc. najmłodszych konsumentów deklaruje, że dyskont jest ich ulubionym sklepem, a baby boomers przyznają się do tego zdecydowanie rzadziej. Zapewne rzutują na to niezbyt dobre wspomnienia z początku rozwoju kanału dyskontów w Polsce, gdzie sprzedaż odbywała się z palet, a głównym narzędziem była niska cena.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.