23.04.2020/22:02

Bezpieczeństwo stało się kluczowe dla sieci handlowych w relacjach z klientami

Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Netto, Tesco, Żabka - firma GFK zapytała, klientów sklepów o to, które z wymienionych sieci najlepiej dbały o bezpieczeństwo i zabezpieczenie kupujących w trakcie pandemii. Przedstawiamy wyniki trzeciej fali badania „GfK Corona Mood: Dynamika zachowań konsumenckich na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług finansowych”.

Zdecydowana większość konsumentów zaopatrująca się w sieciach handlowych dobrze ocenia ich dbałość o bezpieczeństwo i zabezpieczenie kupujących w czasie epidemii i zwiększonych wymagań sanitarnych.

Wśród objętych badaniem ośmiu największych sieci handlowych (Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland, Lidl, Netto, Tesco, Żabka) rozkład pozytywnych ocen (dobrych i bardzo dobrych) zawiera się w przedziale od 54 do 70 proc. Równie dobrze oceniany jest poziom zaopatrzenia sklepów tych sieci w czasie epidemii. Dostępność towarów na półkach w poszczególnych sieciach pozytywne ocenia od 50 do 73 proc. konsumentów.

W badaniu respondenci mieli także możliwość wyrazić m.in. swoje uwagi w stosunku do organizacji działalności sklepów stacjonarnych i internetowych w czasie epidemii.

Z ich deklaracji wynika, iż w odniesieniu do sklepów stacjonarnych najbardziej oczekiwaną funkcjonalnością jest możliwość dezynfekcji rąk i koszyka, na którą wskazało 57 proc. konsumentów. Nie mniej ważne są dla nich także postawy personelu sklepowego i dostawców – niedotykanie dłońmi bez rękawiczek artykułów i noszenie masek ochronnych – odpowiednio ważne dla 40 i 38 proc. konsumentów.

Inne oczekiwania wobec organizacji sklepów stacjonarnych to dostępność różnych metod płatności (31 proc. wskazań), zapewnienie możliwie szerokich alejek sklepowych gwarantujących dystans między kupującymi (30 proc.) oraz stałość dostaw i oferty na półkach (28 proc.).

Z kolei od sklepów działających w kanałach online konsumenci najbardziej oczekiwaliby darmowych i szybkich dostaw – na oba parametry wskazało po 56 proc. respondentów. Pozostałe oczekiwane cechy kanałów ecommerce pokrywają się z wymaganiami adresowanymi wobec sklepów stacjonarnych. Na różne metody płatności wskazało 32 proc. respondentów, na stałość dostaw i oferty 25 proc., a na postawy personelu gwarantujące zachowanie odpowiedniego poziomu higieny, czyli używanie rękawiczek i noszenie maseczek odpowiednio 24 i 23 proc.

- Uczynienie ścieżki zakupowej konsumenta bardziej przyjazną i zbliżoną do jego oczekiwań zawsze było priorytetem dla zarządzających powierzchniami sklepowymi. Dziś staje jeszcze ważniejszym elementem budowy doświadczenia zakupowego konsumenta w trudnych czasach, wraz z nowym czynnikiem dodającym do tegoż doświadczenia komponent bezpieczeństwa. Mam na myśli postawy personelu sklepowego gwarantujące (lub nie) poczucie higienicznego komfortu kupujących. W czasach administracyjnych ograniczeń, a także autoograniczeń, które zapewne będziemy obserwować w postawach konsumentów już po zniesieniu tych pierwszych, może się okazać, że tylko zapewnienie wszystkich powyższych wymagań łącznie zagwarantuje w miarę stabilną konsumencką lojalność – komentuje Dominika Grusznic-Drobińska, Team Manager w GfK.

O badaniuPrzedmiotem trackingu są informacje o postawach, decyzjach i zachowaniach zakupowych na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług, w tym usług i produktów bankowych. Trzecią falę badania zrealizowano w dniach 17-20 kwietnia metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=500 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, wykształcenie, województwo, klasa wielkości miejscowości.
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.