16.08.2018/12:49

Białorusini rzucają rękawicę Polakom budując sieć sklepów w Chinach

Chiny to pożądany kierunek eksportu polskich firm. Na rynku Państwa Środka rośnie nam jednak konkurent zza wschodniej granicy, który w porozumieniu z lokalnym partnerem buduje sieć sklepów z produktami spożywczymi.

O powstaniu sieci handlowej z produktami spożywczymi pochodzącymi od białoruskich producentów poinformował konsulat Białorusi w Chinach.

Sieć sklepów pod szyldem Belarus Commodity Center buduje chińska spółka handlowa Guangdong Xinjinlai Trade. Produkty oferowane w placówkach handlowych tej sieci pochodzą wyłącznie od białoruskich producentów. Jak powiedział ambasador Białorusi w Chinach Kiriłł Rydyj, obecnie pod tym szyldem działają dwa sklepy. Planuje się, że do końca roku ta liczba wzrośnie do 100.

Wśród produktów obecnych na półkach sklepów jest m.in. nabiał, wyroby cukiernicze i mięso. Białoruski władze uzgodniły też warunki sprzedaży napojów alkoholowych wyprodukowanych w Białorusi w popularnej chińskiej sieci sklepów Moutai.

Kiriłł Rydyj zaznaczył, że stworzenie bezpośredniej sieci zbytu białoruskich produktów w Chinach nie tylko gwarantuje przystępne ceny, ale i jakość. Nowa sieć sprzedaży pomoże też białoruskim przedsiębiorcom, którzy wezmą udział w międzynarodowym wydarzeniu branżowym Expo 2018, które odbędzie się w Szanghaju w dotarciu do odbiorców swojej produkcji. Białoruskie firmy będą mogły pokazać towary szerokiej grupie odbiorców i zaoferować je na półkach nowej specjalistycznej sieci sklepów.

Wielomilionowe kontrakty

Wyjście na chiński rynek wiąże się z tym, że Białoruś, która większość mięsa i produktów mleczarskich eksportuje do Rosji, poszukuje nowych rynków zbytu. Jest to związane m.in. z wprowadzanymi przez stronę rosyjską ograniczeniami dla białoruskiego eksportu.

Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku białoruskie przedsiębiorstwa rolnicze podpisały w Chinach kontrakty na dostawy do tego kraju żywności wartej 35 mln dol. Białoruska „Kompania mięsno-mleczarska” ma w 2018 roku dostarczyć do Chin mleko w proszku o wartości 30 mln dol., z kolei przedsiębiorstwo rolnicze „Dzierżyński” pierwszą partię drobiu o wartości 5 mln dol.

Ponadto, doszło też do podpisania wartego 560 mln dol. kontraktu pomiędzy białorusko-brytyjską firmą Unison a chińskim przedsiębiorstwem Zotye International Automobile Trading w sprawie produkcji na terenie Białorusi samochodów elektrycznych. 30 tys. pojazdów ma być wyprodukowanych do 2022 r.

Polacy również chcą tam być

O chiński rynek zabiegają też Polacy. Aż o jedną trzecią wzrosła wartość eksportu z Polski do Chin w 2017 roku. Wartość dóbr sprzedanych za Mur po raz pierwszy w historii przekroczyła w jednym roku 12 mld zł. Z danych GUS wynika, że w 2017 roku obrót Chin z Polską osiągnął historyczny poziom. Łączna wymiana gospodarcza wzrosła o ponad 20 proc. i po raz pierwszy przebiła 20 mld dolarów, co plasuje Polskę na ósmym miejscu wśród partnerów handlowych Pekinu z Unii Europejskiej. Eksport z Polski do Chin zwiększył się o blisko jedną trzecią i wyniósł 3,35 mld dolarów, co było najwyższym wynikiem w historii.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.