26.04.2024 / 09:03
StoryEditor

Biedronka poprawiła sprzedaż. Jak wojna cenowa z Lidlem odbiła się na zyskach największego dyskontera?

Sklep sieci Biedronka (Shutterstock)
Czy Biedronce opłacił się udział w wojnie cenowej? Sieć na pewno poprawiła swoje wyniki sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 r. porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r., jednak był to wzrost niewielki. Przedstawiciele spółki Jeronimo Martins przyznają, że rynek był bardziej nastawiony na promocje niż kiedykolwiek.

Przychody sieci sklepów Biedronka w pierwszym kwartale 2024 wyniosły 5,75 mld euro, o 18,8, proc. więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. W złotych sprzedaż wzrosła o 9,3 proc., jednak sieć zawdzięcza część wzrostu otwarciom nowych sklepów. Sprzedaż w bazie sklepów porównywalnych wzrosła w analizowanym okresie o 4,6 proc.

W 2014 r. wkroczyliśmy ze świadomością, że połączenie deflacji żywności i inflacji kosztów jeszcze bardziej zwiększy konkurencję, zwłaszcza w Polsce. W związku z tym niezachwianie skupialiśmy się na przywództwie cenowym, aby nadal zwiększać wolumeny i wzmocnić naszą pozycję konkurencyjną – mówi Pedro Soares Dos Santos, prezes Jeronimo Martins.

I dodaje: - Konsekwentna realizacja tej strategii doprowadziła wszystkie sieci handlowe działające w grupie do osiągnięcia wzrostu sprzedaży LFL wykraczającego poza pozytywny efekt kalendarzowy, pomimo działania z ujemną lub neutralną inflacją w swoich koszykach w pierwszym kwartale roku.

Pedro Soares Dos Santos wskazuje, że wyzwanie, jakim jest radzenie sobie z deflacją żywności i wysoką inflacją kosztową, będzie się utrzymywać. - Dlatego nadal pozostają nasze dwa priorytety niezmienione. Po pierwsze, musimy być pierwszym wyborem konsumentów i rozwijać sprzedaż inwestując w cenę, w ogólną jakość naszej oferty oraz rozbudowę sieci sklepów. Po drugie, należy zwiększyć efektywność na wszystkich frontach.

Zdeterminowani, aby utrzymać pozycję rynkową

„Rok 2024 rozpoczęliśmy z silną pozycją rynkową i jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać konkurencyjność cenową i jakość oferty, gwarantując preferencje konsumentów i zwiększając wolumen sprzedaży. Ta determinacja i konsekwencja były kluczowe w trudnym kontekście, w którym nasze największe marki funkcjonowały w warunkach deflacji koszyka. Otoczenie to znacznie różniło się od pierwszego kwartału 2023 r., kiedy inflacja cen żywności przekroczyła 20 proc.” – czytamy w raporcie spółki Jeronimo Martins, właściciela sieci Biedronka.

Wyniki sprzedaży Biedronki za pierwszy kwartał 2024 roku powinny szczególnie zainteresować konkurentów sieci handlowej. Właśnie w tym okresie marka należąca do Jeronimo Martins prowadziła zaciętą walkę z Lidlem. Można było odnieść wrażenie, że na rynku są tylko dwie sieci handlowe. Równocześnie operator dyskontów mocno stawiał na zwiększenie sprzedaży produktów oferując tzw. wielosztuki czy rabaty przy zakupie kolejnych, takich samych artykułów. Czy to się opłaciło?

W kontekście obrony pozycji rynkowej na pewno tak. Spółka matka podkreśla, że na rynku, który jest bardziej nastawiony na promocje niż kiedykolwiek, i w czasach większego nacisku na komunikację cenową, Biedronka utrzymała pozycję lidera cenowego. „Inflacja koszyka była ujemna w pierwszym kwartale 2024 roku, co podtrzymało znaczną różnicę w stosunku do inflacji żywności w kraju”.

Biedronka poprawia udział w rynku

„Konsumenci zareagowali, preferując możliwości oszczędności oferowane przez Biedronkę, co doprowadziło do solidnego wzrostu wolumenu i większego udziału w rynku” – informuje detalista.

W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż wzrosła o 9,3 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż wyniosła 5,8 mld euro, czyli o 18,8 proc. więcej niż w I kwartale 2023 roku. Wzrostowi w omawianym kwartale sprzyjało również pozytywne dla handlu ułożenie kalendarzowa ze względu na rok przestępny i okres wielkanocny, który w 2023 roku przypadł na drugi kwartał roku.

Biedronka nie będzie obecnie raportować takich wzrostów sprzedaży, jak jeszcze przed rokiem, kiedy sprzedaż porównywalna wzrosła o ponad 24 proc. Tamte wyniki w dużym stopniu sieć zawdzięczała inflacji, a w mniejszym także popytowi konsumenckiemu. Począwszy od drugiego kwartału 2023 roku sprzedaż porównywalna była coraz niższa, a w czwartym kwartale sieć raportowała ten wskaźnik na poziomie 5,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż porównywalna wyniosła 4,6 proc.

192 nowe sklepy w rok

Gorzej sytuacja wygląda, kiedy spojrzymy na zysk spółki. Wzrost sprzedaży częściowo zrównoważył presję związaną z inwestycjami w cenę i znacznym wzrostem kosztów pracy. Marża EBITDA wyniosła 7,7 proc. wobec 8,1 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku. EBITDA wyniosła 444 mln euro (390 mln euro rok wcześniej).

Na koniec marca 2024 roku sieć Biedronka miała 3596 sklepów, wobec 3404 w pierwszym kwartale 2023 roku i 3569 na koniec 2023 roku. W pierwszych trzech miesiącach br. sieć otworzyła 28 dyskontów i zamknęła 1, co daje 27 nowych sklepów netto. Remonty przeprowadzono w 62 lokalizacjach.

25.04.2024 / 12:32
StoryEditor
Ile sklepów ma obecnie Biedronka? Jak bardzo urosła sieć Hebe?
Jeronimo Martins nie zwalnia tempa. Obecnie w Polsce działa już 3598 Biedronek i 348 drogerii Hebe (fot. mat. prasowe/JMP)
Jeronimo Martins nie zwalnia tempa. Obecnie w Polsce działa już 3598 Biedronek i 348 drogerii Hebe. Według zapowiedzi, w 2024 r. największy polski dyskont powiększy się o 130 do 150 lokalizacji (netto). Zdaniem analityków docelową liczbę sklepów Biedronki trudno szacować, ale zapewne będzie to nieco ponad 4000 placówek.

W zeszłym roku Biedronka uruchomiła 170 sklepów netto, a ponad 200 brutto. Na koniec 2023 r. posiadała 3569 placówek. Oznacza to, że od początku roku otworzyła już 29 nowych skl...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

24.04.2024 / 09:08
StoryEditor
Rośnie sprzedaż smartfonów, spada telewizorów i laptopów. Jakiej elektroniki szukają Polacy?
Rośnie sprzedaż smartfonów, spada telewizorów i laptopów (fot. mat. pras.)
W zeszłym roku rynek dóbr technologicznych i trwałego użytku minimalnie się skurczył, a jego wartość wyniosła 50,77 mld zł (vs 50,9 mld zł w 2022 r.). Przede wszystkim spadła sprzedaż telewizorów (-17,7 proc.), laptopów (-13,4 proc.) oraz suszarek do ubrań (-16 proc.) – wynika z danych firmy badawczej GfK - An NIQ Company.

Niekwestionowanymi liderami polskiego rynku elektroniki i AGD pozostają smartfony, ekspresy do kawy oraz odkurzacze pionowe i robotyczne. Jak wynika z danych GfK - An NIQ ...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

06. maj 2024 09:20