26.04.2024 / 09:03
StoryEditor

Biedronka poprawiła sprzedaż. Jak wojna cenowa z Lidlem odbiła się na zyskach największego dyskontera?

Sklep sieci Biedronka (Shutterstock)
Czy Biedronce opłacił się udział w wojnie cenowej? Sieć na pewno poprawiła swoje wyniki sprzedaży w pierwszym kwartale 2024 r. porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r., jednak był to wzrost niewielki. Przedstawiciele spółki Jeronimo Martins przyznają, że rynek był bardziej nastawiony na promocje niż kiedykolwiek.

Przychody sieci sklepów Biedronka w pierwszym kwartale 2024 wyniosły 5,75 mld euro, o 18,8, proc. więcej niż w tym samym kwartale rok wcześniej. W złotych sprzedaż wzrosła o 9,3 proc., jednak sieć zawdzięcza część wzrostu otwarciom nowych sklepów. Sprzedaż w bazie sklepów porównywalnych wzrosła w analizowanym okresie o 4,6 proc.

W 2014 r. wkroczyliśmy ze świadomością, że połączenie deflacji żywności i inflacji kosztów jeszcze bardziej zwiększy konkurencję, zwłaszcza w Polsce. W związku z tym niezachwianie skupialiśmy się na przywództwie cenowym, aby nadal zwiększać wolumeny i wzmocnić naszą pozycję konkurencyjną – mówi Pedro Soares Dos Santos, prezes Jeronimo Martins.

I dodaje: - Konsekwentna realizacja tej strategii doprowadziła wszystkie sieci handlowe działające w grupie do osiągnięcia wzrostu sprzedaży LFL wykraczającego poza pozytywny efekt kalendarzowy, pomimo działania z ujemną lub neutralną inflacją w swoich koszykach w pierwszym kwartale roku.

Pedro Soares Dos Santos wskazuje, że wyzwanie, jakim jest radzenie sobie z deflacją żywności i wysoką inflacją kosztową, będzie się utrzymywać. - Dlatego nadal pozostają nasze dwa priorytety niezmienione. Po pierwsze, musimy być pierwszym wyborem konsumentów i rozwijać sprzedaż inwestując w cenę, w ogólną jakość naszej oferty oraz rozbudowę sieci sklepów. Po drugie, należy zwiększyć efektywność na wszystkich frontach.

Zdeterminowani, aby utrzymać pozycję rynkową

„Rok 2024 rozpoczęliśmy z silną pozycją rynkową i jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać konkurencyjność cenową i jakość oferty, gwarantując preferencje konsumentów i zwiększając wolumen sprzedaży. Ta determinacja i konsekwencja były kluczowe w trudnym kontekście, w którym nasze największe marki funkcjonowały w warunkach deflacji koszyka. Otoczenie to znacznie różniło się od pierwszego kwartału 2023 r., kiedy inflacja cen żywności przekroczyła 20 proc.” – czytamy w raporcie spółki Jeronimo Martins, właściciela sieci Biedronka.

Wyniki sprzedaży Biedronki za pierwszy kwartał 2024 roku powinny szczególnie zainteresować konkurentów sieci handlowej. Właśnie w tym okresie marka należąca do Jeronimo Martins prowadziła zaciętą walkę z Lidlem. Można było odnieść wrażenie, że na rynku są tylko dwie sieci handlowe. Równocześnie operator dyskontów mocno stawiał na zwiększenie sprzedaży produktów oferując tzw. wielosztuki czy rabaty przy zakupie kolejnych, takich samych artykułów. Czy to się opłaciło?

W kontekście obrony pozycji rynkowej na pewno tak. Spółka matka podkreśla, że na rynku, który jest bardziej nastawiony na promocje niż kiedykolwiek, i w czasach większego nacisku na komunikację cenową, Biedronka utrzymała pozycję lidera cenowego. „Inflacja koszyka była ujemna w pierwszym kwartale 2024 roku, co podtrzymało znaczną różnicę w stosunku do inflacji żywności w kraju”.

Biedronka poprawia udział w rynku

„Konsumenci zareagowali, preferując możliwości oszczędności oferowane przez Biedronkę, co doprowadziło do solidnego wzrostu wolumenu i większego udziału w rynku” – informuje detalista.

W pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaż wzrosła o 9,3 proc. w walucie lokalnej. W euro sprzedaż wyniosła 5,8 mld euro, czyli o 18,8 proc. więcej niż w I kwartale 2023 roku. Wzrostowi w omawianym kwartale sprzyjało również pozytywne dla handlu ułożenie kalendarzowa ze względu na rok przestępny i okres wielkanocny, który w 2023 roku przypadł na drugi kwartał roku.

Biedronka nie będzie obecnie raportować takich wzrostów sprzedaży, jak jeszcze przed rokiem, kiedy sprzedaż porównywalna wzrosła o ponad 24 proc. Tamte wyniki w dużym stopniu sieć zawdzięczała inflacji, a w mniejszym także popytowi konsumenckiemu. Począwszy od drugiego kwartału 2023 roku sprzedaż porównywalna była coraz niższa, a w czwartym kwartale sieć raportowała ten wskaźnik na poziomie 5,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku sprzedaż porównywalna wyniosła 4,6 proc.

192 nowe sklepy w rok

Gorzej sytuacja wygląda, kiedy spojrzymy na zysk spółki. Wzrost sprzedaży częściowo zrównoważył presję związaną z inwestycjami w cenę i znacznym wzrostem kosztów pracy. Marża EBITDA wyniosła 7,7 proc. wobec 8,1 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku. EBITDA wyniosła 444 mln euro (390 mln euro rok wcześniej).

Na koniec marca 2024 roku sieć Biedronka miała 3596 sklepów, wobec 3404 w pierwszym kwartale 2023 roku i 3569 na koniec 2023 roku. W pierwszych trzech miesiącach br. sieć otworzyła 28 dyskontów i zamknęła 1, co daje 27 nowych sklepów netto. Remonty przeprowadzono w 62 lokalizacjach.

05.06.2025 / 08:18
StoryEditor
Aż 80 proc. Polaków zaciska pasa. Na tych produktach oszczędzamy [RAPORT]
Wielu Polaków ma dosyć wyrzeczeń. Ale i tak 80 proc. oszczędza na zakupach (Fot. Pexels/ Kampus Production)

– Wielu Polaków ma już dosyć wyrzeczeń i mogą decydować się na powrót do tzw. normalności – uważają eksperci. Mimo tego tylko co piąty Polak nie musi zaciskać pasa. Na czym Polacy oszczędzają najczęściej, a na czym najrzadziej?

W artykule przeczytasz:

  • Wielu Polaków ma dosyć wyrzeczeń
  • TOP6 produktów, na których najczęściej oszczędzamy
  • TOP4 produkty, na których najrzadziej oszczędzamy
  • Dl...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

13.06.2025 / 14:33
StoryEditor
Sieć Kaprys podbija Dolny Śląsk. Kto stoi za tą siecią i jakie ma plany? [NASZ NEWS]
Dawid Włodek, od 15 lat rozwija sieci sklepów spożywczych Kaprys (fot. Kaprys Polski Sklep)

Dawid Włodek, syn założycieli piekarni Włodek, od piętnastu lat prowadzi sieć sklepów spożywczych Kaprys. W ostatnim roku jej ekspansja przyspieszyła. Sprawdziliśmy, co dodało Kaprysowi skrzydeł i jak Dawid Włodek ma zamiar rozwijać swoją sieć.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kto i kiedy założył sieć Kaprys?
  • Ile sklepów liczy sieć Kaprys?
  • Czy Kaprys rozwija się we franczyzie?
  • Jak wyglądają plany rozwoju sieci Kaprys?
  • W co inwestuje spółka Kaprys Polski Sklep?

Pierwszy sklep pod szyldem sieć Kaprys został otwarty w 2010 r. w Dzierżoniowie (woj. dolnośląskie). Jego pomysłodawca i założyciel Dawid Włodek kończył wtedy studia i podobnie jak rodzice, postanowił spróbować sił w biznesie. Wybrał jednak nieco inną ścieżkę.

- Mama i tata od 1992 roku prowadza rodzinną piekarnię Włodek (znajduje się ona w miejscowości Uciechów koło Dzierżoniowa). Od najmłodszych lat obserwowałem rozwój firmy, a następnie w nim uczestniczyłem. Pod koniec studiów zdecydowałem się pójść swoją drogą i otworzyłem pierwszy sklep - relacjonuje portalowi wiadomoscihandlowe.pl Dawid Włodek. 

Ile sklepów ma sieć Kaprys?

Aktualnie założona przez niego sieć detaliczna, którą zarządza spółka Kaprys Polski Sklep, liczy 23 sklepy. Są to placówki o mające od 60 do 400 mkw. powierzchni handlowej. Jednak dominują wśród nich te o powierzchni 200-300 metrów.

Początkowo mniejsze sklepy działały pod szyldem Kaprysek, a większe pod szyldem Kaprys, ale ten podział odchodzi w przeszłość. Około pięciu lat temu firma zdecydowała się ujednolicić nazwy placówek i uznała, że jedyną używaną będzie Kaprys, ponieważ ułatwia to sieci komunikacje z klientami i budowanie powtarzalnego branding. Część placówki funkcjonujących wcześniej pod szyldem już działa pod logo Kaprys, a ostatnie, które nie przeszły rebrandingu, zmienią szyld po zaplanowanych w nich remontach. 

Gdzie otwarcia kolejnych sklepów sieci Kaprys?

Jak ustalił portal wiadomoscihandlowe.pl jeszcze w czerwcu sieć Kaprys otworzy sklep nr 24. Będzie się on znajdował we wsi Pszenno (powiat dzierżoniowski, woj. dolnośląskie). Założyciel sieci zdradził nam, że trwają negocjacje dotyczące przejęcia kolejnych lokalizacji.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 80% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15. czerwiec 2025 22:35