Eurocash zwiększy w ciągu 2 lat przychody do niemal 27 mld zł. Koronakryzys grupie nie przeszkodzi
Analitycy Domu Maklerskiego BDM szacują, że przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w 2020 r. wzrosną do 25,6 mld z, co oznacza wzrost o 3 proc. r/r. Prognozują, że w 2021 r. firma osiągnie 26,8 mld zł przychodów.
W segmencie detalicznym oczekują wypracowania ok. 6,3 mld zł przychodów (uwzględniając konsolidację Frisco od III kw. br., wpływ na sprzedaż ok. 75 mln zł), co oznacza wzrost o 6,8 proc. r/r. W obszarze hurtu firma ma utrzymać solidny wzrost, głównie w Cash & Carry oraz EC Dystrybucja, i zanotuje przyrost obrotów do 19,1 mld zł.
Jednocześnie zwracają uwagę, że w maju br. wchodzi w życie unijny nakaz wycofania ze sprzedaży papierosów mentolowych, które stanowią ok. 1/3 całkowitego wolumenu sprzedawanych papierosów. To zdaniem analityków oznacza, że z obrotów „zniknie” ok. 25 proc. tej wartości, zaś reszta palaczy powinna przerzucić się na zwykłe papierosy.
Eksperci DM BDM prognozują, że EBITDA (MSSF 16) w latach 2020-21 wyniesie odpowiednio 825-854 mln zł.
Według analityków grupa nie przeprowadzi w kolejnych latach akwizycji w segmencie hurtowym, w którym grupa ma ok. 30 proc. udział i będzie się rozwijać w oparciu o wzrost organiczny. Potencjalne akwizycje – na które pozwala mocny bilans – powinny być dokonywane wyłącznie w obszarze detalicznym. Eksperci oczekują, że prowadzona obecnie integracja w dywizji detalicznej (rebranding sklepów; podmioty działają w obrębie jednej spółki zależnej) zakończy się finalnie w 1 kw. 2020 r.
Podobnie jak w przypadku bardzo wielu podmiotów, przyszłe odczyty finansowe Eurocash mogą być pod wpływem koronawirusa.
Eksperci wskazują, że wpływ epidemii COVID-19 na gospodarkę będzie znaczący, jednak w ich ocenie spółki FMCG mogą prezentować najlepsze rezultaty finansowe z obszaru handlu. Kluczowe w bieżącej sytuacji będzie utrzymanie ciągłości dostaw. Do tej pory przedstawiciele spółki wskazywali w wywiadach, że grupa nie ma problemów z zatowarowaniem i ciągłością dostaw. Prezes Jacek Owczarek stwierdził, że dystrybutor nie napotkał na braki dostępności w żadnej z kategorii produktowych oraz że zamówienia są realizowane w ciągu dwóch dni (inaczej wygląda sytuacja we Frisco, które działa w formacie e-grocery, gdzie termin dostaw zwiększył się do 9 dni). W ocenie analityków DM BDM większym wyzwaniem może być (w zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej) dostępność pracowników w sklepach i na magazynach. Zauważalne były z kolei „picki” sprzedażowe (zakupy na zapas), co potwierdzają dane rynkowe Na chwilę obecną rząd nie wprowadził zakazu prowadzenia sprzedaży w sklepach spożywczych.
Wycena końcowa przeprowadzona przez Dom Maklerski BDM S.A. sugeruje wartość spółki Eurocashna poziomie 2,96 mld zł, czyli 21,3 zł/akcję.
14