09.03.2020/15:25

Kongres Mięsny 2020: Przyszłość branży mięsnej pod znakiem klimatu [RELACJA Z DEBATY]

Jak stwierdził przedstawiciel Dobrowolskich, dziś kierunek rozwoju marek wyznaczają konsumenci, „a ci są coraz wybredniejsi”. Jednocześnie Polacy stali się zdecydowanie bardziej otwarci, szukają nowości i nowych połączeń smakowych. – Kreując portfolio i wizerunek marki, producenci muszą brać te trendy pod uwagę – zwrócił uwagę Zych. I dodał: – Uważam, że w przypadku mięsa i wędlin atutem dla klientów jest polskie pochodzenie produktów. Dlatego w przypadku naszych wyrobów staramy się polskość podkreślać. Nasza firma wykorzystuje do produkcji nie tylko krajową wieprzowinę czy drób, ale też np. królika.

W podobnym tonie wypowiadał się Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu. – Polski konsument jest coraz bardziej świadomy. Przekłada się to m.in. na określone wymagania wobec producentów, ale także sprzedawców w sklepach. Muszą oni być w stanie udzielić klientowi wyczerpujących informacji o produkcie, w tym przede wszystkim na temat jego pochodzenia – komentował Nowakowski. Podkreślił, że jego organizacja stara się propagować patriotyzm konsumencki.

Pomór świń zmierza do Niemiec

Na kondycję branży wciąż mocno wpływa rozprzestrzenianie się wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF). To wyzwanie nie tylko dla przetwórców, ale i dla producentów świń. – W tej chwili ASF dotarł już do granicy z Niemcami, w związku z czym w całej branży panuje duża niepewność. Co się wydarzy, kiedy zostaną potwierdzone pierwsze przypadki choroby po stronie niemieckiej? Możliwe są dwa scenariusze. Pierwszy zakłada, że Chiny ze względu na olbrzymi deficyt wieprzowiny, powiedzą „nic się nie stało” i nadal będą importować mięso z Niemiec. Drugi scenariusz przewiduje, że ten import zostanie wstrzymany. Wówczas mielibyśmy ogromny nadmiar wieprzowiny na rynku unijnym, co oznaczałoby duży spadek cen – tłumaczył Aleksander Dargiewicz, prezes Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej.

– Jeśli chodzi o produkcję żywca wieprzowego, to do głównych trendów w tym sektorze należy zaliczyć postępującą konsolidację. W sektorze rolnym widać pewną zmianę mentalną. Do głosu dochodzi młode pokolenie, które jest bardziej nastawione na rozwój i innowacje niż ich rodzice. Na strukturę sektora wpływa również to, że rolników jest coraz mniej. W tej sytuacji kluczowe stają się innowacje procesowe i poprawa bioasekuracji – dodał Tomasz Szymański, członek Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej Polpig.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.