06.04.2020/10:36

Koronawirusowy koszyk zakupów szybko ewoluuje. Sklepom trudno nadążyć za zmianami

W pierwszych tygodniach epidemii koronawirusa największe wzrosty sprzedaży zanotowały m.in. kategorie papieru toaletowego, makaronu i konserw. Jednak kolejne tygodnie przyniosły w tym zakresie przetasowania. Najnowsze dane zgromadzone od ponad 4,6 tys. reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego pokazują, że w natarciu znajdują się teraz nabiał, mrożonki oraz produkty służące do domowych wypieków.

Jedenasty tydzień roku (9-15 marca) obfitował w dramatyczne wydarzenia. Pod wpływem informacji o zamknięciu szkół oraz wprowadzeniu pierwszych restrykcji w przemieszczaniu się i korzystaniu z placówek handlowych obroty wszystkich kategorii FMCG poszły w górę - wynika z danych z systemu M/platform. Całkowita wartość obrotów w tym tygodniu wzrosła o 40 proc. względem średnich tygodniowych wartości z lutego (jeśli porównać tylko 4 dni od środy do soboty, to wzrost wyniósł 57 proc. ponad średnią, czyli więcej niż podczas grudniowych zakupów przedświątecznych).

Niekwestionowanymi liderami pierwszego tygodnia były produkty zapewniające bezpieczeństwo oraz te łatwe do zmagazynowania na dłużej. Kategoria „żywność sucha” poszybowała w górę o 310 proc. w stosunku do lutego, a artykuły z kategorii „higiena osobista” zanotowały wzrost obrotów o 256 proc. Podobnie zachowywały się konserwy (wzrost kategorii ogółem o 159 proc., przy czym podkategoria „konserwy mięsne” wzrosła aż o 192 proc.) i „środki czystości” (wzrost ogółem o 118 proc., zaś wśród podkategorii liderem było mydło ze wzrostem o 193 proc.). Jest to wynikiem wzmożonego kupowania na zapas.

Często małe osiedlowe sklepy były ostatnimi placówkami, w których można było kupić makaron, ryż, mąkę czy papier toaletowy, w chwili, gdy w sklepach wielkoformatowych występowały już braki towaru. Wzrost obrotów silniejszy od innych kategorii notowały też zastępcze środki czystości, czyli spirytus, który w tabeli ujęty jest w ramach kategorii „Alkohole – inne”, która w całości urosła „tylko” o 100 proc. (sama podkategoria spirytus w tym czasie rosła o 567 proc.).

Charakterystyczne dla pierwszego krytycznego tygodnia jest również to, że towary, których obroty urosły najbardziej miały również największe wzrosty w liczbie transakcji (wzrosty o 70 proc. w przypadku konserw aż po 135 proc. dla żywności suchej). Jedyną kategorią notującą słabe wyniki w tygodniu jedenastym było wino (wzrost wartości o 1 proc., spadek liczby transakcji o 4,5 proc.), które zresztą w całym zestawieniu trzech tygodni straciło najwięcej.

Dwunasty tydzień (16-22 marca) przyniósł spadki, ale tylko na tle poprzedniego tygodnia. w stosunku do średnich wartości z lutego obroty łączne nadal notują 10 proc. nadwyżkę – tak będzie też i w następnym tygodniu. Pojawiają się jednak pierwsze sygnały, które świadczą o zmianie nawyków zakupowych.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • 07.04.2020

    Jakie poluzowania, rozszerzamy epidemie? #zostańwdomu
    #Świętatezbedazarok

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.