20.08.2018/11:44

Polacy chcą kupować w polskich sklepach, ale często mylą je z zagranicznymi

41 proc. ankietowanych w sondażu Wirtualnej Polski preferuje zakupy w polskich sklepach. Wśród elektoratu PiS to aż 57 proc. Jednak badani mają problemy z poprawnym określeniem, które sieci są „polskie”, a które „zagraniczne” – relacjonuje serwis money.pl.

Patriotyzm zakupowy występuje częściej w przypadku wyborców PiS, spośród których 57 proc. chętniej kupuje w polskich sklepach niż w zagranicznych. W przypadku wyborców PO jest to 36 proc. Wielu Polaków preferuje polskie sieci, mimo faktu, że 58 proc. respondentów nie widzi różnicy w jakości produktów w polskich i zagranicznych sklepach, a 18 proc. uważa, że zagraniczne sieci oferują produkty lepszej jakości – czytamy w serwisie money.pl.

Problem w tym, że polscy konsumenci często źle identyfikują „narodowość” sieci handlowych. 36 proc. badanych uznało Dino za sieć zagraniczną, a 25 proc. wskazało, że Biedronka to polska sieć.

Dla 61 proc. Żabka – obecnie własność funduszu CVC Capital Partners z siedzibą w Luksemburgu – to polska sieć.

Z kolei 73 proc. uważa za polskie Delikatesy Centrum, a 60 proc. sieć ABC. Oba szyldy są własnością Grupy Eurocash. To polska spółka notowana na warszawskiej giełdzie, a jej głównym akcjonariuszem jest Portugalczyk Luis Amaral. Sklepy DC i ABC prowadzone są głównie przez polskich przedsiębiorców na zasadzie franczyzy. Niektóre placówki DC kontrolowane są jednak częściowo przez Eurocash, który w ostatnich latach sukcesywnie kupował udziały w spółkach największych franczyzobiorców (obecnie przymierza się do przejęcia udziałów również w spółce Partner, która prowadzi część franczyzowych sklepów pod innym eurocashowym szyldem - Lewiatan).

Większość Polaków (68 proc.) nie wie też, że polską siecią nie jest Stokrotka, której właścicielem od kilku miesięcy jest litewska Maxima Grupe.

Money.pl zwraca uwagę, że najtrafniej Polacy identyfikują jako zagraniczne sieci Lidl (91 proc.) Carrefour (90 proc.) oraz Tesco (86 proc.). Z kolei jako polskie trafnie identyfikują Społem (85 proc.) oraz Piotr i Paweł (80 proc.) Warto przy tym zauważyć, że o przejęcie tej ostatniej starają się Jeronimo Martins i Carrefour.

Czytaj więcej na money.pl.

Dodaj komentarz

5 komentarzy

  • Polo 21.08.2018

    A gdzie w tym wszystkim Polska sieć w 100% POLOmarket?

  • Dan 21.08.2018

    Sieci zagraniczne I brak wsparcia Rzadu RP w sprawie rodzimych Sieci wykonczyly Piotra I Pawla.
    Ogolnie brak Slow......

  • KLIK 21.08.2018

    Brawo WH! Wreszcie dobry artykuł. Musimy na co dzień edukować społeczeństwo,w temacie patriotyzm gospodarczy! Jedynie , co mnie dziwi w tym materiale,że tylko 25 % Polaków sądzi, że Biedronka to zagraniczny sklep. Wg mnie jest odwrotnie i 75% sadzi ,ze to polski sklep. Oni tak prowadzą reklamę,że ogłupiają naszych rodaków swoją polskością, a wiadomo, że to portugalski kapitał. Dziwi mnie też, dlaczego w TV publicznej jest tak mało informacji, które sklepy mają polski kapitał. Oprócz Społem, należy też wspomnieć o Gminnych Spółdzielniach,które działają na wsiach i małych miejscowościach.Pozdrawiam polskich patriotów!!!

  • gija888 21.08.2018

    Ktoś tu się bardzo poważnie pomylił. Nie rozumiem co ma właściciel hurtowni Eurocash LUIS - Portugalczyk - dostarczającej towar do sklepu którego właścicielem jest Polak? Delikatesy Centrum i ABC to polskie sklepy w 100%!!!! Eurocash jest jednym z kilku lub kilkunastu dostawców towaru. Właściciel sklepu POLAK - sprawdza codziennie ceny i jeżeli Eurocash ma drożej to nie kupuje!!! Delikatesy Centrum, Abc, Groszek, Lewiatan, Eurosklep, Gama to POLSKIE SKLEPY!!! Prowadzą je Polacy i płacą podatki do gminy, miasta. Wspierają regionalne działania. Żaden dyskont nie robi. Czy ktoś kiedyś dostał złotówkę od dyskontu na zorganizowanie np. Dnia Dziecka????

  • podatnik 20.08.2018

    czemu money.pl prowadzi taką akcję i szkodzi tym markom. może to być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji skoro wylewanie ciechana nim jest w/g sądu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.