18.01.2021/09:44

Połowa Polaków zmniejszy wydatki na zakupy. Oszczędności na słodyczach, przekąskach, alkoholu i odzieży


– Oszczędności będą oscylowały wokół 5-20 proc. O tyle średnio drożeją różnego rodzaju produkty. I jeżeli zapowiadany przez konsumentów scenariusz stanie się realny, to branża w dłuższej perspektywie może mieć problem, bo ww. wartości wytną poważną dziurę w handlu. Jednak podejście konsumenta jest jak najbardziej racjonalne – dodaje Karol Kamiński.
    
Polacy zamierzają najbardziej ograniczyć wydatki na słodycze i przekąski – 43,1 proc., art. odzieżowe – 38,9 proc., a także alkohole – 37 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się sprzęty RTV-AGD – 23,5 proc., kosmetyki – 23 proc., papierosy – 22,8 proc., produkty spożywcze – 19,5 proc., jak również art. budowlano-remontowe – 16,2 proc. Pod koniec rankingu są napoje bezalkoholowe – 10,6 proc., a także takie używki, jak kawa i herbata – 7,3 proc. Ostatnia jest chemia gospodarcza – 4,7 proc.
 
– Słodycze i przekąski, a także odzież i alkohol są na pierwszej linii redukcji, bo przynajmniej czasowo łatwiej jest z nich zrezygnować niż z produktów niezbędnych do życia. Dodatkowo na wybory konsumentów wpływają zmieniające się w nawyki. Szczególnie w czasie pandemii ludzie chcą bardziej dbać o zdrowie, a więc najchętniej oszczędzają na produktach o niskiej wartości odżywczej – analizuje ekspert z Hiper-Com Poland.
 
Natomiast osoby, które nie zamierzają w ogóle redukować wydatków, głównie tłumaczą to dobrą sytuacją finansową – 32,5 proc. Mają odłożone oszczędności – 28,9 proc. Nie boją się utraty pracy – 21,8 proc., pogorszenia sytuacji materialnej – 12,5 proc., a także rosnących cen – 8 proc. Nie martwią się też, że oni sami bądź ich bliscy zachorują – 5,2 proc. i 4,3 proc. Do tego 11,8 proc. wskazało inne niż ww. powody, a 13,4 proc. badanych nie miało zdania na ten temat.
 
– Te osoby są lepiej sytuowane i mają rezerwy finansowe. Działają w branżach, których nie dotknął koronawirus lub wręcz zwiększył ich obroty. Mogą to być też przedstawiciele poszukiwanych zawodów. Do tej grupy można zaliczyć m.in. informatyków, inżynierów procesu produkcji, elektroników, logistyków, ale także budowlańców i pracowników handlu – podsumowuje ekonomista Marek Zuber.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 08-11.01.2021 r. na reprezentatywnej próbie 1008 dorosłych Polaków w wieku 18-80 lat.

źródło: MondayNews

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także