22.01.2017/09:11

Top 10 – globalne trendy konsumenckie w 2017 r. - starsi, młodsi, puszyści

Daphne Kasriel-Alexander z firmy Euromonitor International, przygotowała obszerny raport „Top 10 Global Consumer Trends for 2017”. Omawia w nim 10 najważniejszych trendów, które kształtowały będą oblicze handlu w bieżącym roku. Poniżej: pierwsze trzy trendy z listy Top 10

Konsument coraz starszy

W 2017 r. niemal co czwarty mieszkaniec naszej planety ma skończone 50 lat życia. To historyczny rekord. W miarę wydłużania się średniej życia zmienia się definicja starości, styl życia osób dojrzałych, ich potrzeby i oczekiwania. Na naszych oczach rodzi się „gospodarka długowieczności”. Rośnie popyt na zdrową żywność, kosmetyki opóźniające starzenie, akcesoria i produkty związane z aktywnością ruchową itd. Producenci i handlowcy zaczynają zwracać baczniejszą uwagę na tę grupę wiekową konsumentów.

Producenci stopniowo przenoszą swoje zainteresowanie z millennialsów na konsumentów 50+. W Stanach Zjednoczonych według niektórych danych „gospodarka długowieczności” jest już warta ok. 7,6 bln USD i szybko rośnie. Powstają liczne start-upy zajmujące się innowacjami związanymi z długowiecznością, takie jak kalifornijska platforma Aging 2.0, poświęcona innowacjom poprawiającym jakość życia osób starszych.

Wśród branż coraz uważniej wsłuchujących się w głos osób starszych są m.in. gastronomia i producenci żywności, producenci kosmetyków, firmy farmaceutyczne, ale też instytucje finansowe czy biura podróży.

Konsument coraz młodszy

Wśród najmłodszych klientów także widać ważne trendy. Dzisiejsza młodzież coraz wcześniej wkracza w świat konsumpcji. Systematycznie rośnie wpływ młodzieży, a nawet dzieci, na decyzje zakupowe rodziny. W miarę jak rośnie przeciętny wiek podejmowania decyzji o posiadaniu dzieci, a rodziny stają się statystycznie coraz mniej liczne, relacje rodzic-dziecko stają się bardziej bilateralne. Mam i tata coraz częściej zasięgają opinii dzieci w kwestiach uważanych dotychczas za „dorosłe”: gdzie pójść na obiad, co zjeść na kolację, ale też jakie kupić ubranie czy samochód.

Badania przeprowadzone przez Euromonitor International potwierdzają, że rośnie wpływ dzieci na decyzje zakupowe. Potwierdzają to analitycy z całego świata. 67% analityków z USA, Kanady i Karaibów przyznaje, że w ich krajach decyzje o zakupach towarów „dziecięcych”, takich jak gry czy zabawki, podejmowane są ze znaczącym udziałem albo wręcz wyłącznie przez dzieci w wieku 3 – 11 lat. W przypadku Azji-Pacyfiku analogiczny odsetek wynosi 69%, w Europie 77% a w Ameryce Łacińskiej aż 82%.

Dla producentów ten trend oznacza silną pokusę, by targetować ofertę pod kątem dzieci i młodzieży. Dla wielu strategów biznesowych to kluczowe grupy docelowe. Rodzi to jednak wątpliwości etyczne, ponieważ mnóstwo badań potwierdza bezpośredni związek pomiędzy oglądaniem przez młodych ludzi reklam a potrzebą konsumowania reklamowanych produktów, takich jak na przykład słodycze czy przekąski. Dlatego w większości krajów istnieją różne ograniczenia dotyczące reklamy adresowanej do nieletnich.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.