29.10.2018/20:59

Zakaz handlu w niedziele a wyniki sieci handlowych działających w galeriach [ANALIZA]

Największe spadki w związku z wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele odnotowują kategorie usługowe tj.: zdrowie i uroda, usługi (-11,4 proc.), rozrywka (-11 proc.), kawiarnie i restauracje (+3,7 proc.) i  usługi (-4,9 proc.), które potrzebują silnego motoru jakim jest handel do tego, aby osiągać lepsze wyniki. Najwyższe obroty nadal odnotowują operatorzy spożywczy oraz specjalistyczne sklepy spożywcze, które osiągnęły +8,4 proc. wzrost rok do roku.

Retail Institute opublikował wyniki odwiedzalności i obrotów centrów i sieci handlowych w okresie od 1. stycznia do 14. października 2018 roku, ze szczególnym uwzględnieniem zmian, które nastąpiły po 5. marca 2018 roku, tj. po wprowadzeniu nowych regulacji prawnych zakazujących handlu w niedziele.

Odwiedzalność w ponad 120 centrach handlowych biorących udział w projekcie Retail Institute, w okresie od 1. stycznia do 14. października 2018 roku, spadła o -3,07  proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2017 roku. Centra w tym czasie odwiedziło o -9,16 mln klientów mniej niż w tym samym okresie 2017 roku, a każdy kolejny miesiąc pogłębia tę stratę o blisko +1,2 mln osób. Największe spadki odnotowały do tej pory centra znajdujące się na obrzeżach miast [-4,3 proc.] oraz mające dominującą rolę operatora spożywczego [-3,8 proc.]. Od momentu wejścia w życie zakazu, centra handlowe straciły  ponad -15,7 mln klientów robiących do tej pory zakupy w niedziele, przy czym tylko +7,3 mln klientów zmieniło swoje nawyki zakupowe, wybierając się do galerii miedzy poniedziałkiem a sobotą.

Aby sprawdzić wpływ zakazu handlu w niedziele na wyniki zespół Retail Institute przeanalizował dane z 2017 i 2018 roku metodą „like for like”, czyli porównał dane z okresów tygodniowych mających tę samą liczbę dni roboczych/handlowych, np. poniedziałek do poniedziałku, wtorek do wtorku, itd. W efekcie można zauważyć, że frekwencja w centrach handlowych od poniedziałku do soboty wzrosła w 2018 roku o + 3,7 proc. W niedziele handlowe do centrów przychodzi aż o +3,8 proc. więcej klientów niż w te same niedziele 2017 roku. Tym samym nadal widać, że -3,07 proc. spadek frekwencji jest ściśle powiązany z wprowadzonym 5. marca 2018 roku zakazem handlu.

Szansą na poprawę wyników jest zbliżający się okres Bożego Narodzenia i ogólnopolska akcja wyprzedażowa „Black Friday” - rok temu centra odnotowały w ich czasie 48 proc. wzrost odwiedzalności.

Retail Institute analizuje nie tylko odwiedzalność, ale również obroty i tzw. wskaźnik affordability, zwany również OCR - ten ostatni pokazuje stosunek czynszów i kosztów wspólnych do obrotów. Oba parametry są niezwykle istotne, aby w pełni ocenić zachodzące w branży handlowej zmiany.

Od początku roku obroty sieci handlowych operujących na terenie 120 centrów handlowych wzrosły o + 2,2 proc. rok do roku, przy czym w tym samym czasie, wg NBP, wskaźnik inflacji wynosił +1,8 proc..

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.