25.06.2013/15:24

Dania instant: dobre przy biurku i pod namiotem

Ze względu na duże nasycenie rynku, dwucyfrowe przyrosty sprzedaży kategoria dań instant ma już za sobą, ale w kolejnych latach czeka ją dalszy rozwój. Wszystko dlatego, że Polacy coraz więcej pracują.

Nie da się ukryć, że rynek dań i zup instant w ostatnim roku wyraźnie wyhamował. Jak podaje Nestlé Polska za Nielsenem, między kwietniem 2012 a marcem 2013 roku kategoria zanotowała 10­‑proc. spadek w ujęciu wartościowym i 8­‑proc. pod względem wolumenu. Obecnie jej wartość szacowana jest na blisko 230 mln zł. – Wciąż rosnące tempo życia sprawia, że w nadchodzących latach spodziewamy się większego zainteresowania takimi produktami – mówi Wojciech Osiński, marketing manager marki Winiary w Nestlé Polska (linie produktów Danie w 5 Minut i Smaczna Zupa Winiary). Przyznaje jednak, że producenci nie liczą na dwucyfrowe wzrosty, które notowali w latach ubiegłych. Przyczyna: rynek już się nasycił.

Ciepła przekąska w pracy

Zdaniem przedstawiciela Nestlé Polska, zarówno zupy, jak i dania instant, będą w kolejnych latach chętnie kupowane z uwagi na fakt, że czas pracy się wydłuża, a w naszym kraju nie wykształciła się moda na przerwę na lunch. W przeciwieństwie do swoich zachodnioeuropejskich kolegów, polscy pracownicy nie udają się na obiad do pobliskiej kafejki, a biegną do najbliższego sklepu, by zaopatrzyć się w kanapkę lub danie, które można szybko przyrządzić w firmowej kuchni. Aby móc przygotować danie typu „gorący kubek” czy „zupka chińska”, wystarczy mieć pod ręką czajnik elektryczny. Po kilku minutach aromatyczna potrawa jest gotowa i, co ważne, można ją zjeść przy własnym biurku.

Wciąż najchętniej kupowane są tradycyjne polskie smaki, np. wśród produktów Winiary najlepiej rotują Smaczna Zupa Winiary Pomidorowa z makaronem, Rosół z kury z makaronem oraz Grochowa z grzankami. Z oferty dań instant największą popularnością cieszą się z kolei Danie w 5 minut Winiary Spaghetti po bolońsku oraz Ziemniaki purée z grzankami i smażoną cebulą. Producenci dość ostrożnie wprowadzają do sprzedaży bardziej wyszukane kombinacje, choć ostatnio widać tu pewne ożywienie (np. w ub.r. na rynku pojawił się rosół z trawą cytrynową marki Knorr).

Latem produkty instant notują wzrosty sprzedaży z uwagi na fakt, że sporo konsumentów żywi się nimi podczas wyjazdów. To dlatego przed wakacjami do sprzedaży często trafiają nowości, a znane marki prowadzą konkursy czy loterie konsumenckie. Unilever Polska, właściciel marek Knorr i Amino, właśnie zaoferował dwa nowe Gorące Kubki Knorr – Anielski i Diabelski (zupa pomidorowa w wersji łagodnej i ostrej). Pojawiły się też trzy nowe warianty Nudli Knorr, których nazwy (Amerikan Cziken, Czar­‑Dasz Gulasz i Italiano Pomidoro) oraz stylistyka opakowań nie pozostawiają wątpliwości, że te, nawiązujące do kuchni świata, nowości skierowane są do młodych konsumentów. – Dużą grupę odbiorców stanowią ludzie młodzi, którzy poszukują nowych ekscytujących smaków i to one przyciągające ich uwagę – wyjaśnia Elżbieta Żeszczyńska, brand manager marki Knorr Gorący Kubek w Unileverze. Zaś Joanna Goszczyńska, która w tej samej firmie opiekuje się markami Nudle Knorr i Amino, dopowiada, że nowe warianty, składające się na limitowaną edycję „W 3 minuty dookoła świata”, od połowy czerwca do sierpnia mają wsparcie marketingowe, obejmujące telewizję, outdoor, digital oraz materiały POSM.

Właściciel marki Winiary wspiera swoje produkty loterią, w której pula nagród wynosi ponad 320 000 zł. Szansę na wygraną mają ci konsumenci, który do 30 czerwca kupią jednorazowo przynajmniej trzy dowolne produkty Winiary i prześlą SMS­‑em numer paragonu.

Szybko można i z patelni

Niedawno do segmentu dań instant dołączył nowy gracz – firma Maspex Wadowice, która wyznaczyła sobie zadanie propagowania kuchni dań makaronowych instant, rozwijając linię produktów pod znaną i cenioną marką Lubella. Na produkt, który trafił do sprzedaży pod nazwą Lubella Szybko z patelni, składa się makaron z pszenicy durum oraz przyprawy potrzebne do przygotowania sosu. Jak opowiada Dorota Liszka reprezentująca producenta, propozycja dania oparta jest na wykorzystaniu świeżych dodatków, takich jak mięso, warzywa czy grzyby, dzięki czemu potrawa zyskuje walory domowego obiadu. Produkt trafił na rynek w trzech wariantach: Pikantne Rurki, Świderki z pieczarkami oraz Świderki w szpinaku. – Sprzedaż rozpoczęliśmy w ostatnim tygodniu lutego, od 15 kwietnia wspieramy ją mocną ogólnopolską kampanią reklamową. Mamy pozytywne sygnały, zarówno od konsumentów, jak i od handlowców – mówi nam Dorota Liszka.

(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 6-7 (126) Czerwiec - Lipiec 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.