31.07.2013/13:19

Drugie targi sieci Kefirek

Około stu wystawców wzięło udział w targach sieci Kefirek, które odbyły się pod koniec czerwca w Krakowie. Najbardziej oblegane były stoiska właścicieli znanych marek, którzy przyjechali promować swoje nowości.

O ile podczas pierwszej edycji targów sieci Kefirek było zimno, tym razem wszystkim zgromadzonym w krakowskim centrum targowym przy ul. Centralnej doskwierał upał. – Przy takiej pogodzie zarabiają producenci wody, ale nie my – mówił Adam Matecki, przedstawiciel Carlsberga, jedynej firmy piwnej, która wystawiała się na targach. Ale i tak w ciągu pierwszej godziny w ramach degustacji rozeszło się około 30 puszek nowości Carlsberga – połączenia lemoniady z piwem, oferowanego pod nazwą Okocim Radler. Targi były też okazją dla producenta do zaprezentowania, dopiero co wprowadzonego do sprzedaży, piwa Świętojańskiego i Okocimia w odświeżonych opakowaniach.

Zamówienia i kontakty

Dobry humor nie opuszczał przedstawicieli firm wędliniarskich, choć skwar to niezbyt przychylna aura dla ich apetycznych wyrobów. – Jestem spokojny o zamówienia. Obserwujemy powrót do dobrych wędlin, czego dowodem jest zainteresowanie naszymi wyrobami długo dojrzewającymi, takimi jak Salami Sycylijskie, Chorizo czy Kindziuk. Afery mięsne w mediach sprawiły, że wszyscy wiedzą, ile warta jest kiełbasa z hipermarketu. Ludzie wolą zapłacić więcej, a zjeść dobrze – relacjonował Adam Maciuszek, krajowy menadżer sprzedaży w firmie Tarczyński.

Ręce zacierali producenci słonych przekąsek. – Cieszmy się z gorącego lata. Wieczorem, gdy upał nieco odpuści, ludzie chętnie zasiądą do grilla, a gdzie grill, tam i przekąski. Dla nas to wymarzony moment na targi – mówiła Dorota Gzyl, reprezentująca firmę Aksam, producenta m.in. Paluszków Beskidzkich, precelków i chipsów.
Większością stoisk opiekowali się przedstawiciele handlowi, którzy liczyli nie tylko na zamówienia, ale przede wszystkim na to, że poszerzą bazę klientów i zacieśnią znajomość z odpowiedzialnymi za zakupy pracownikami sklepów. Szczególnie że integracji sprzyjał wieczorny bankiet przygotowany dla uczestników targów. – Jest wiele sklepów, do których nie jestem w stanie sam dotrzeć. To małe, ladowe placówki, ale i one mają potencjał sprzedażowy – tłumaczył pan Marcin, przedstawiciel handlowy producenta ciastek Delicpol, który obsługuje około 200 sklepów na terenie Małopolski. Poza promocyjnymi pakietami „9+1 gratis” prezentował zainteresowanym najnowszy produkt – ciasteczka dla dzieci Matti. Owocnie czas spędzony na targach sieci Kefirek wspominać będą zapewne przedstawiciele handlowi firmy Hochland Polska – Sebastian Wojtaczak i Paweł Stechnij, którzy przybyli z misją promowania „najświeższych” nowości firmy – przede wszystkim sera Piato do smarowania i serów twarogowych w plastrach. Przy okazji firma zaprezentowała nowe plastikowe podstawki, które, nie dość że zajmują mało miejsca na półce, to znacząco wyróżniają produkt. W ub.r. Hochland nie brał udziału w targach, bo był pochłonięty reorganizacją działu sprzedaży. Dziś, przy wsparciu czterech przedstawicieli handlowych docierających do około 150 sklepów (w tym 30­‑40 proc. Kefirków), Hochland jest mocno reprezentowany w rejonie, a już na pewno w Olkuszu, gdzie kilka dni po targach dotarł solidny transport nowości zamówionych przez kierowniczki PSS Olkusz, w ramach której działa siedem placówek. Panie wczesnym rankiem pokonały blisko 50 kilometrów, skuszone przede wszystkim upustami zapowiadanymi na krakowskich targach. – Taniej kupiony towar przełoży się na promocje w naszych sklepach – wyjaśniła nam krótko Barbara Wernas z PSS Olkusz. Jak potem przyznał Paweł Stechnij (Hochland), wszystkie kierowniczki reprezentujące olkuskie sklepy złożyły zamówienia i na Piato, i na sery twarogowe. Po dwóch godzinach trwania imprezy Hochland zebrał już blisko 20 zamówień, a przedstawiciele handlowi nie mieli chwili wytchnienia.

Rozważania o franczyzie

Z misją edukacyjną na targi przyjechali Marcin Sobota i Małgorzata Baranek, proponujący detalistom karmę dla zwierząt Butcher’s. – Właściciele mniejszych sklepów znają tę markę, ale kojarzą ją z hipermarketów. Wielu nie zdaje sobie sprawy, że rozwijamy sprzedaż także w kanale tradycyjnym – mówił nam Marcin Sobota. Dla niektórych obecność na targach była dobrą okazją do promocji firmowych urządzeń – Stock Polska prezentował zgrabną, energooszczędną lodówkę przeznaczoną do tzw. tradycyjnego handlu, która w standardowej wersji mieści 33 indeksy lubelskiego producenta alkoholi mocnych. – Takiej klasy mebel kosztuje minimum 3500 zł. My wstawiamy go do sklepów za darmo – wyjaśniał przedstawiciel Stock Polska. Firma przy okazji chwaliła się nowym wariantem wódki Lubelska – Antonówką. Można ją było kupić w promocyjnym pakiecie z jedną butelką gratis.

Wystawcy komplementowali Kefirka. – Świetnie zarządzana sieć, miłe kierowniczki, porządna ekspozycja. Bardzo dobrze się z nimi pracuje – usłyszeliśmy od Jolanty Motoczyńskiej z firmy Kupiec. Dorota Gzyl z Aksamu wyraziła nadzieję, że obecność na targach pomoże we wprowadzaniu nowości na półki Kefirków.
Dla organizatora targów impreza była okazją do przedstawienia swojej oferty franczyzowej. Jedną z osób, które przyszły porozmawiać o takiej współpracy, była Renata Małkowska, która przez 10 lat prowadziła sklep spożywczy, ale 7 lat temu musiała go zlikwidować. Teraz myśli o powrocie do branży, bo – jak mówi – nawet w niepewnych czasach ludzie muszą jeść... Była na spotkaniu z przedstawicielem Żabki, ale wyszła z niego nie do końca przekonana. – Ta sieć za dużo narzuca swoim ajentom, a ja potrzebuję więcej swobody. Myślałam o Carrefourze, ale odstraszają mnie duże dysproporcje między cenami w ich hipermarketach, a tymi w sklepach franczyzowych. Na zwykłym jogurcie różnice potrafią wynieść nawet 80 gr. Nie wiem, jak zareagowaliby na to klienci. Kefirek oferuje własny lokal i nie ukrywam, że poważnie rozważę ich ofertę – deklaruje.

Anna Krężlewicz­‑Terlecka

Wiadomości Handlowe, Nr 8 (127) Sierpień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.