25.04.2024 / 17:03
StoryEditor

Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów. Sieć inwestuje m.in. w sklepy mniejszego formatu, fotowoltaikę, lady mięsne i kasy samoobsługowe

W zeszłym roku Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
W zeszłym roku na polskim rynku sprzedaż detaliczna żywności w cenach stałych spadła o 3,1 proc., podczas gdy Biedronka przez cały rok zwiększała wolumeny, nadal osiągając lepsze wyniki niż rynek i zwiększając swój udział w rynku – informuje Jeronimo Martins w sprawozdaniu z działalności spółki za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.

W Polsce ubiegły rok rozpoczął się od rekordowo wysokiego poziomu inflacji żywności, która stopniowo spadała aż do grudnia, a konsumenci z natury ostrożni, zwracali jeszcze większą uwagę na ceny i promocje.

"Biedronka po raz kolejny utrzymała intensywną dynamikę promocji, przejmując część wymaganych przez swoich dostawców podwyżek cen i utrzymując inflację żywności w swoim koszyku poniżej średniej zarejestrowanej w kraju" – czytamy w sprawozdaniu Jeronimo Martins.

Spółka podaje także, że w walucie lokalnej sprzedaż wzrosła o 15,3 proc. do 98 miliardów, przy wskaźniku LFL na poziomie 14,2 proc. W euro sprzedaż osiągnęła 21,5 mld euro, czyli o 22,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tak Biedronka kształtowała swoją strategię promocyjną

W związku ze spowolnieniem inflacji żywności, głównie w drugiej połowie roku, oraz w celu umocnienia swojej silnej pozycji lidera cenowego w Polsce, Biedronka uruchomiła kilka kampanii promocyjnych związanych z obniżkami regularnych cen produktów codziennego użytku.

Firma połączyła dwa kanały komunikacji – "Do Biedronki Ide" i "Biedronkowe Oszczędności" - aby pokazać, że niskie ceny regularne są dobrym powodem do odwiedzania Biedronki oraz robienia w niej zakupów.

Rok rozpoczął się od mocnej kampanii pod hasłem "Biedronkowe Oszczędności", w ramach której Biedronka wzmocniła swoje pozycjonowanie cenowe. Celem było bycie bardziej skoncentrowanym, przejrzystym, z jedną ujednoliconą platformą oszczędnościową. Kampania trwała przez cały rok i stanowiła potwierdzenie zobowiązania cenowego Biedronki.

Kontynuując swoją strategię komunikacyjną, Biedronka uruchomiła kampanię "Do Biedronki Idę", prezentującą powody, dla których warto codziennie robić zakupy w sklepach Biedronki, która w zamyśle miała być bardziej skoncentrowana na konsumencie, pozwalając klientom określić powody, dla których przychodzą do Biedronki. Głównym celem kampanii było pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów.

Biedronce zależy na lojalności konsumentów

Aby wzmocnić lojalność konsumentów, Biedronka uruchomiła nową inicjatywę marketingową – BiedronkoLoterię, czyli loterię dla członków Mojej Biedronki w celu zwiększenia koszyka i wsparcia sprzedaży w ważnych kategoriach.

W 2023 r. kampania lojalnościowa Biedronki "Gang Mocniaków - Odkryj super moc dobrego jedzenia" prezentowała koncepcję powrotu do korzeni Biedronki, ponieważ koncentrowała się na odżywianiu dzieci i zdrowej żywności.

Kampania miała na celu wspieranie dobrych wyborów żywieniowych, informowanie o tym, na co zwracać uwagę komponując posiłki oraz o korzyściach płynących ze spożywania dobrych produktów.

W tegorocznej kampanii wzięło udział 11 bohaterów (produktów spożywczych) podzielonych na pięć kategorii żywności i podobnie jak w poprzednim roku, zaprezentowano pięć książek, po jednej dla każdej kategorii. W ramach kampanii wydano również książkę z grami i naklejkami dla dzieci z treściami edukacyjnymi na temat ich diety.

Co więcej, w aplikacji dodany został quiz na temat zdrowego odżywiania, który pozwalał dzieciom i dorosłym sprawdzić swoją wiedzę na temat dobrej codziennej diety, a także opracowano stronę internetową z artykułami dla rodziców, napisanymi we współpracy z dietetykiem, zawierającymi wskazówki jak dbać o dietę dziecka w zależności od wieku.

Rozwój aplikacji mobilnej Biedronki

W ciągu roku Biedronka kontynuowała rozwój swojej aplikacji mobilnej, liczącej już ponad 10 milionów klientów, usprawniając i udoskonalając kilka funkcjonalności, a mianowicie Shakeomat i sekcję "Just for You", w której użytkownicy mogą sprawdzać oferty specjalne.

Koncentrując się na relacjach z klientami, Biedronka rozpoczęła wysyłkę komunikacji marketingowej i informacyjnej w celu zwiększenia zaangażowania w markę.

Aby wzmocnić innowacyjność marki własnej, spółka kontynuowała inwestycje w rozwój nowych i poszerzanie istniejących linii produktów, takich jak produkty Go Vege i Go Active, promując w obu przypadkach kilka konkursów mających na celu zachęcenie konsumentów do korzystania z tej oferty.

Biedronka inwestuje w lady mięsne i kasy samoobsługowe

W celu zwiększenia atrakcyjności i asortymentu produktów mięsnych i garmażeryjnych, Biedronka kontynuowała inwestycje w instalację lad mięsnych z obsługą dla tych kategorii, kończąc rok z liczbą 1076 sklepów oferujących tę usługę, o 315 więcej niż w roku poprzednim.

Koncentrując się na efektywności operacyjnej i doświadczeniach zakupowych, w ciągu roku Biedronka zainstalowała kasy samoobsługowe w 313 sklepach. Na koniec 2023 r. posiadała 3021 sklepów z tą technologią.

Na ścieżce zrównoważonego rozwoju firma podjęła szereg inicjatyw. Ponieważ zużycie energii jest istotnym czynnikiem wpływającym na poprawę efektywności sieci, na koniec roku Biedronka miała już 1030 sklepów z panelami fotowoltaicznymi, z których ponad 70 proc. już produkuje energię.

Sieć przedłuża umowę sponsorską z PZPN

Biedronka i Polski Związek Piłki Nożnej (PZPN) przedłużyły istniejącą od 2010 r. umowę sponsorską do 31 lipca 2026 roku. Jako oficjalny sponsor, Biedronka będzie wspierać zarówno reprezentacje Polski kobiet i mężczyzn, jak i drużyny młodzieżowe w wieku od 15 do 21 lat, pozostając jednocześnie oficjalnym dostawcą świeżych warzyw i owoców dla kadry narodowej.

Współpraca marki Go Active z PZPN rozpoczęła się w styczniu 2023 r. i ma na celu stworzenie unikalnych rozwiązań produktowych, które będą służyć promocji aktywnego stylu życia. Oprócz Działu Marki Własnej i Działu Jakości Biedronki, w skład zespołu wchodzą dietetycy PZPN oraz szefowie kuchni kadry narodowej.

W 2023 r. w ramach partnerstwa wprowadzono na rynek osiem produktów (trzy izotoniki, trzy wody witaminowe i dwa żele) z dedykowanym projektem opakowań.

Biedronka rozszerza współpracę z Glovo

Biedronka po raz kolejny wzmocniła swoje zaangażowanie w kanał online rozszerzając współpracę z Glovo na 177 miast (113 w roku 2022), realizując 890 tysięcy zamówień w 2023 roku.

EBITDA wyniosła 6,19 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5 proc. w porównaniu do roku 2022. Marża EBITDA utrzymała się na poziomie 6,3 proc. co odzwierciedla decyzję o inwestowaniu w ustalanie cen w warunkach postępującego i znacznego wzrostu kosztów, w szczególności energii elektrycznej i paliw.

Kontynuując plan inwestycyjny, Biedronka otworzyła w ciągu roku 203 sklepy (+174 otwarć netto), osiągając liczbę 3569 sklepów odnowiła 375 lokalizacji inwestując 2,533 mln złotych.

Inwestycje w sklepy mniejszego formatu

W ramach swojej strategii ekspansji spółka kontynuowała inwestycje w sklepy mniejszego formatu, otwierając w 2023 roku 98 lokalizacji, a obecnie posiada łącznie 303 sklepów w okolicach o mniejszej gęstości zaludnienia.

W roku finansowym 2023 Spółka odnotowała przychody operacyjne na poziomie 98.089.144.559 zł, w tym pozostałe przychody operacyjne w wysokości 66.217.005 zł. Jednocześnie koszty operacyjne wyniosły 93.206.973.603 zł, w tym pozostałe koszty operacyjne w wysokości 2.639.478.416 zł, co przełożyło się na zysk operacyjny na poziomie 4.882.170.956 zł.

Biorąc pod uwagę koszty finansowe poniesione przez spółkę w kwocie 42.997.605 zł, przychody finansowe na poziomie 281.977.139 zł oraz podatek dochodowy wynoszący 993.392.755 zł, Spółka wypracowała zysk netto w kwocie 4.127.757.735 zł.

Spółka finansuje działalność bieżącą głównie ze środków własnych. Nie przewiduje ona istotnych zmian w działalności finansowej w kolejnym okresie rozliczeniowym.

Czego obawia się Biedronka?

Ze względu na charakter działalności, podstawowe rodzaje ryzyka finansowego są ograniczone, można jednak wyróżnić cztery główne typy, na które spółka może być narażona: ryzyko kursowe; ryzyko kredytowe; ryzyko stopy procentowej i ryzyko zmiany ceny energii.

"Spółka narażona jest na ryzyko rynkowe obejmujące przede wszystkim ryzyko kursów wymiany walut, którym zarządza za pomocą instrumentów pochodnych i innych instrumentów finansowych" – czytamy w sprawozdaniu Jeronimo Martins.

"Spółka stara się negocjować warunki zabezpieczających instrumentów pochodnych w taki sposób, by odpowiadały one warunkom zabezpieczanej pozycji i zapewniały dzięki temu maksymalną skuteczność zabezpieczenia" – czytamy dalej.

Na koniec 2023 roku zatrudnienie w spółce przekroczyło 80 tys. osób.

30.04.2024 / 17:43
StoryEditor
Handlowa majówka. Czy sklepy będą otwarte 2 maja i w kolejnych dniach?
1 i 3 maja to dni niehandlowe. Sklepy będą otwarte 2 i 4 maja
1 i 3 maja to dni niehandlowe. Sklepy będą otwarte 2 i 4 majafot. Shutterstock
1 i 3 maja to dni niehandlowe. Sklepy będą otwarte 2 i 4 maja
Kalendarz dni handlowych w maju 2024 roku (wiadomoscihandlowe.pl)fot. Wiadomoscihandlowe.pl
1 i 3 maja to dni niehandlowe. Sklepy będą otwarte 2 i 4 maja
1 i 3 maja to dni niehandlowe. Sklepy będą otwarte 2 i 4 maja
Dni handlowe w tym tygodniu układają się nietypowo. Zamknięte, otwarte, później znowu zamknięte – tak można opisać kalendarz handlowy w dniach 1-5 maja. Długi majowy weekend nie jest równoznaczny z zamknięciem sklepów na kilka dni. Sklepy będą otwarte w niektóre dni w pierwszym tygodniu maja.

Dla części Polaków właśnie zaczyna się jeden z najdłuższych weekendów w roku. Przy tygodniu pracy trwającym od poniedziałku do piątku, wystarczy wziąć jeden dzień wolnego, aby c...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 92% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25.04.2024 / 08:40
StoryEditor
Carrefour pokazał dane po pierwszym kwartale. Wzrosty w żywności, spadki w non-foodzie
Carrefour (fot. LCV/Shutterstock.com)
Grupa zanotowała 22,2 mld euro przychodu ze sprzedaży po pierwszym kwartale tego roku, ale minione trzy miesiące nie były łatwe, szczególnie w Europie.

We Francji sprzedaż sieci wyniosła równe 10 mld euro, przy ujemnym wskaźniku LfL na poziomie -0,4 proc. Organicznie sieć skurczyła się o 1,8 proc. Zarówno biorąc pod uwagę stałe...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

04. maj 2024 17:41