20.01.2013/16:14

Jak uczynić 2013 rok łatwiejszym

Zewsząd słychać, że 2013 będzie trudnym rokiem. Ponieważ wszyscy tak mówią i wszyscy w to wierzą – zapewne tak będzie. Bo każdy w swoim zakresie postara się już o to, żeby jego partnerom biznesowym było trudniej. Przecież sam też oczekuje, że mu będzie gorzej, bo z każdej strony dochodzą głosy o nadciągającym kryzysie. Dlatego, a to zrezygnuje z jakiejś usługi czy inwestycji, a to pogorszy warunki współpracy lub obetnie wydatki na reklamy i promocje, bardziej dokładnie skontroluje czas pracy przedstawicieli handlowych itp.

Ten rok może być trudniejszy nie tylko dlatego, że wszyscy poruszamy się w chmurze nastrojów, przewidywań i prognoz wieszczących spowolnienie gospodarcze. Nie tylko dlatego, że płaczliwe zapowiedzi i pesymistyczne oczekiwania mogą zadziałać jak samospełniająca się przepowiednia. Może okazać się trudniejszy, bo każdy następny rok jest i będzie coraz trudniejszy. Zaciskająca się pętla kosztów i nasilająca się presja na ceny sprzedaży zmuszają do coraz efektywniejszego działania, a kto temu nie jest w stanie sprostać – pada. Bo taka jest logika wolnego rynku, który zmusza do racjonalizacji kosztów, do zwiększania wydajności pracy. Taka jest cena postępu gospodarczego. Przekonująco uświadomił mi to szef firmy MAG, jednej z największych hurtowni napojowych w kraju, Dobiesław Jocek z Olsztyna – Marża jest tak niska, że nie wybacza błędów – powiedział. Jeśli kilka lat temu nie byłoby tragedii, gdyby wysłany z Olsztyna do Gdańska tir z wodą butelkowaną pojechał przez Katowice, to obecnie wystarczy dodatkowo zaledwie 16 kilometrów wskutek objazdu, żeby wywrócić ekonomiczny sens całej transakcji. Koszty logistyki w każdej grupie produktów, a zwłaszcza w handlu napojami, stają się kluczem do sukcesu. Jak długo jeszcze będzie się kalkulowało detaliście np. z Suwałk regularnie, co tydzień pędzić kilkaset kilometrów w tę i z powrotem na giełdę w Broniszach m.in. po grejpfruty, które muszą w jego sklepie kosztować ponad 9 zł/kg, kiedy takie same, ale transportowane na odległość kilkunastu kilometrów można dostać na stołecznych bazarkach po 5­‑6 zł (a grejpfruty w Kauflandzie, Realu czy Biedronce są do kupienia po 3­‑4 zł/kg)?
W poprzednich latach największe emocje w dyskusjach handlowców budziły ceny zakupu. Dziś ceny nadal są czynnikiem decydującym, ale wobec pewnej stabilizacji i lepszego ułożenia rynku, ten temat budzi mniej kontrowersji. Za to coraz szerzej rozlewa się dyskusja o problemach logistyki. Odczuwa je w pierwszym rzędzie handel hurtowy, ale dotyczy wszystkich ogniw – z przemysłem włącznie. Wracając do przykładu obrotu napojami – producenci chętnie, bo relatywnie niskim kosztem, zachęcają konsumentów, a przedtem detalistów, do zakupu standartowych opakowań o pojeności 1,5 l plus 0,5 l gratis. Nie biorąc pod uwagę, że na palecie mieści się 504 opakowań półtoralitrowych, a tylko 384 opakowania dwulitrowe, co czyni transport tych powiększonych opakowań o ponad 31 proc. droższy. Hurtownie napojowe, które dokładnie monitorują swoją logistykę, bronią się, jak mogą, przed rozwożeniem butli o pojemności 5­‑6 litrów, codziennie analizują raporty wypełnienia każdej ciężarówki, a poprzez GPS na bieżąco orientują się, gdzie w danym momencie znajduje się każdy transport.
Logistyka będzie przewodnim motywem konferencji, którą organizujemy, wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą „Przemysł Rozlewniczy”, 14 marca br. w Warszawie pod nazwą Forum Handlu Napojami. Po listopadowym Forum Słodyczowym, będzie to kolejne spotkanie z wybitnymi profesjonalistami reprezentującymi całe spektrum danej branży – od produkcji, poprzez handel hurtowy, po detal. Z wielu powodów 2013 rok będzie trudniejszy od poprzedniego i wiedza o zaostrzających się problemach oraz o tym, jak im zapobiegać lub rozwiązywać, staje się coraz ważniejszym instrumentarium pracy menadżerów.
Paweł Kapuściński

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (121) Styczeń 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.